Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Jag var först!

Taggad: 

  • Jag var först!

    Publicerad av surfordie på 25 oktober, 2001 vid 21:48

    Gött, jag var först ut på formula forumet! Det måste väl betyda att jag har en fantastisk säsong att vänta….

    Man kanske skulle tycka till om formula oxå! Ok, då vill jag inte ha större segel än 12 o inte fetare brett än 1m, fortsätter utvecklingen som den gör så blir det tokdyrt och folk kommer tappa intresset.

    Ha det bra!
    Jake

    anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 07:55

    Tvåa……på formula forumet efter Jake!! hoppas det aldrig händer igen…….

    //Martin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 08:04

    Håller med Dig Jake ! Om Formula klassen skall överleva och framför allt växa på lokal och nationell nivå så krävs att nuvarande begränsningar på 1 m bredd samt 70 fena bibehålls. Ett problem med begränsning av segelstorlek är hur man skall kontrollera det när man registrerar prylarna på tävling. Jag har svårt att tro att ett tex NP 12.2 är exakt 12,2 (det beror på vem som mäter det). Vore tråkigt om det krävs lika många funktionärer som aktiva för att genomföra en tävling. Problemet kanske går att undvika om seglen godkänns på samma sätt som brädorna godkänns idag. Ett annat alternativ är helt enkelt en max längd på mast respektive bom som blir mkt lättare att kontrollera samt ger segelmakarna större frihet än begränsat antal m2. Var inne och kollade vilka brädor som används under pågående VM och såg att SB175 fortfarande får topp placeringar så det verkar som att nästa säsong blir den första på länge som man kan vara konkurrenskraftig med förra årets modell på bräda, tack vare begänsningarna eller så kanske det är så att ca 1m bredd är optimalt för Formula ? När bräd utvecklingen tycks ha stabilierat sig så blir det spännande att se om man är helt rökt till nästa säsong om man inte har en 12m2 rigg för 20 000:- Med begränsad budget så skall jag nog satsa på att finslipa min egen teknik med små detaljer som att stå kvar på brädan, hinna ut till starten samt att vid upprepade tillfällen segla över kryssmärket med 300 meter. Får jag till det bättre så blir nog nästa säsong rolig även utan en 12m2 rigg.
    /Mats Hovde S-170

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 08:06

    Röstar för Barry`s förslag på rigg mått tex 6000mm hög, 3000mm bred alltså inte kvadrat mått.

    /Jonas- Partnerligan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 18:33

    hej !
    en återfalls surfare har några frågor …
    köpt en fanatic bee 124,men vill segla mer
    är formula brädorna kul o segla på .. ja fast man inte tänkt tävla ..

  • oscar

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 20:24

    Jorå om ni är några stycken. Personligen tycker jag inte att det är så kul att segla ensam med formulaprylar, ingen direkt fartsensasion och några trick kan man ju inte langa. Fast en ljummen sommardag i shorts på Västkusten kanske….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 oktober, 2001 vid 08:52

    kul! ja det är hur kul som helst, jag kan nog säga att en dag med bra tryck i ca 10m2(vilket händer väldigt ofta) så är det inte mycket som slår det, sen så en annan fördel är att man kan börja köra mycket tidigare på våren för man ramlar ju nästan aldrig i och på köpet så blir man ju även bra mycket säkrare på mindre grejor för att man seglar så mycket mer än om man har typ 7,5 som störst…….så formula är roligt även om man inte tävlar….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Jag var först!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.