Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag vill bli en duktig vindsurfare…

  • Jag vill bli en duktig vindsurfare…

    Publicerad av blandsvamp på 24 maj, 2006 vid 13:04

    Rubriken är inte så töntig som den låter (jag lovar). Idag har jag varit ute och simmat och brottats med seglet och nu behöver jag nog lite tips. Det mesta av mitt såkallade surfande känns mest som slitsamt simmande. (Många fler timmar på konfen än på vattnet).

    Jag pratar inte om att bli en Bringdahl eller liknande super-äss men jag skulle vilja kunna känna att jag kan segla i alla förhållanden som Sverige kan bjuda på (vind och vågor) och känna att jag klarar av det och jag vill kunna göra det snart! Framförallt snart!

    Förutsättningar:
    -60 kg, 20 år (körkort).
    -halvhyfsad kondition.
    -planar ibland, stroppar – nästan, beachstart.
    -93L Freerajd ifrån 2001, ett 6.4 kvm segel.
    -Till vindsurfingens förfogande från och med dags dato till Augusti.
    -10 000-15 000kr budget.
    -20 mil till stockholm, 40 till göteborg, 30 till kalmar.

    Målet är att till augusti vara en så duktig vindsurfare som möjligt, vattenstarten och gippen borde jag väl klara av att lära mig?

    -Det jag undrar är alltså, var skall jag åka? Till flera olika ställen? (Så att jag får så många dagar på vattnet som möjligt med förhållanden som passar min nivå)
    -Skall jag köpa nya grejor?
    -Skall jag hyra grejor någon vecka först och sen köpa billigt?
    Kom med alla tänkbara förslag, bra som dåliga, ju mer fantasifulla desto bättre.

    Tacksam för alla svar. G.
    (Det ser ut att blåsa så jag ger mig nog ut till en brottningsmatch till.)

    adloon svarade 17 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • lars_k

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 13:12

    TOW: Time-on-water. Prioritera det framför att köpa en massa dyra prylar! Räkna med att bränna soppa för att ta dej dit det blåser.

  • ola_p

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 13:22
    blandsvamp wrote:
    -Det jag undrar är alltså, var skall jag åka? Till flera olika ställen? (Så att jag får så många dagar på vattnet som möjligt med förhållanden som passar min nivå)
    Enkelt, åk dit det blåser. Ju mer du får seglat, desto bättre. sen finns det ju ställen olika väl lämpade för att nöta olika saker..
  • bicless

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 14:51

    jag skulle försöka hitta ett begagnat segel runt 5.0. Blåser det lite mer blir det ett helvete för dina 60 kg med 6,4. dessutom är det mycket lättare lära sig hantera litet segel, jippar mm.

    Du kan säkert hitta ett runt 1500 som e shysst.

    Bicless

  • jps

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 18:22

    F-n det skulle ju kunna varit jag som skrivit det där inlägget 🙂

    Alltså från en i ungefär samma sits:

    – Segla så mycket det bara går. Mycket vind lite vind spelar inte så stor roll. Alltid lär man sig något.

    – Kanske en lite större bräda?

    – Definitivt minst ett mindre segel. 5,3 / 5,0 eller så

    Du skriver inget om hur bra du fixar selen. Ju bättre du blir på att segla ikrokat när det behövs desto mer orkar du segla/bada/etc

  • Oregistrerad

    Gäst
    25 maj, 2006 vid 09:24

    Sök upp långgrunda spots med midjedjupt vatten, typ Soptippen skanör. Där kan du mata gippar eller annat och komma upp snabbt. Du kan göra massor av försök utan att trötta ut dig med upprepade vattenstarter.

    Läs lite instruktion men inte för mycket.

    Åk sedan i vinter till maui, w-aus eller dyl så sätter du pushloopen nästa sommar.

  • bopung

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 10:21

    tålamod är något du som surfare måste införskaffa. Många timmar i vattnet snarare än på är nog något som de flesta på konfen har varit med om. Köp inte för dyra pryllar i början då både segle och bräda slits ganska mycket för de flesta i början.

    /gus

  • footloose

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 19:54

    kolla tekniktipsen här. Fin fina.

    http://www.guycribb.com/page0076v01.htm

  • feg

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 20:24
    blandsvamp wrote:
    … -10 000-15 000kr budget.
    Målet är att till augusti vara en så duktig vindsurfare som möjligt, vattenstarten och gippen borde jag väl klara av att lära mig?
    -Det jag undrar är alltså, var skall jag åka? Till flera olika ställen? (Så att jag får så många dagar på vattnet som möjligt med förhållanden som passar min nivå)

    Ta en 2 veckors utlandsresa och lite kurs så är saken biff. Skippa sverige.
    Du får samma/liknande förhållanden varje dag vilket gör din inlärning kort och intensiv, dvs det din kropp lärde sig igår funkar i morgon.
    “Kurser” finns olika nivåer och typer. Såg tex en nybörjare på Procenter Rhodos där dom hade “4h frågor och svar”, dvs eleven provade, frågade, fick svar och provade igen. Detta var utsträckt över hela veckan och då behärskade eleven de basala i vattenstart, plana ikrokad och i stropparna samt gipp och slag.

    Att nå samma färdigheter i sveriges opålitliga och mycket varierande väder kan ta lååång tid och även innebära många bomkörningar.

    Så… Res iväg och ta kursen tidigt i sommar och kom sedan hem och kör det du lärt dig, finslipa.
    I höst är du kung! 🙂

    /feg (som önskar att jag gjort som ovan när jag var grön)

  • blandsvamp

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 22:15

    Tack för tipsen allesammans. Utomlands låter lite som i min smak faktiskt. Vars åker man i Juni då?
    (Nu har jag gjort hemläxan och kollat reseforumet, grekland verkar det vara som gäller… Tack för tipsen iallafall.)

  • soundwave

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 09:05

    Varför åka utomlands? Är inte det roligare när man blivit mer haj på grejerna? Jag skulle åka till Varberg och ta kurser i en månad istället för att åka till Grekland o bara kunna vara där i en vecka… som ovanstående nämnde TOW! Man lär sig mycket om vindsurfing i dåliga förhållanden också, kanske inte lika kul bara…

  • feg

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 12:48
    SoundWave wrote:
    Varför åka utomlands? … som ovanstående nämnde TOW! Man lär sig mycket om vindsurfing i dåliga förhållanden också, kanske inte lika kul bara…

    Kvalitetsförhållanden ger mer för en nybörjare än kvantitet. “TOW” fixar man när man lärt sig grunderna.

    /feg

  • ric

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 19:47

    du har ännu inte skaffat förmyckt prylar, sälj allt!! behåll sele o våtdräkt köp en 14 och en 9 kvm kite o en bräda 140-160 35-40 bred. kite lär du dig behäska just på en sommar! starta, vända, lite hopp har du vågor att köra i blir det tokroligt!!

    vinter: slösa lagom pengar åk till sälen! grymt bra kiteförhållanden på kalfjället köp foil 6-9kvm + snowboard.

    men oavsett vilket e det massa tid på vattnet som krävs! kite är jag övertygad att du snabbare behärskar dock!!

    ______________________________________
    har inget med något, allt med inget att göra!

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 maj, 2006 vid 21:27

    ack nä, skippa tepåsen, been there done that, du kommer att bli grymt besviken på kite. Jag säger som de andra: så mkt tow som möjligt, samt en resa till någon långgrund beach i Grekland hade varit det ultimata. Kanske ett mindre segel om det finns stålar kvar.

  • soundwave

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 22:49
    feg wrote:
    SoundWave wrote:
    Varför åka utomlands? … som ovanstående nämnde TOW! Man lär sig mycket om vindsurfing i dåliga förhållanden också, kanske inte lika kul bara…

    Kvalitetsförhållanden ger mer för en nybörjare än kvantitet. “TOW” fixar man när man lärt sig grunderna.

    /feg

    en vecka kvalitetsförhållanden ger definitivt inte mer än två månader svenskt surf med kurs, det är en ekonomisk fråga (tid är pengar)

  • feg

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 06:04
    SoundWave wrote:
    en vecka kvalitetsförhållanden ger definitivt inte mer än två månader svenskt surf med kurs, det är en ekonomisk fråga (tid är pengar)

    Du missförstår mig.
    Vad jag försöker säga är att mycket frustration och jobbig “tidig nybörjartid” hemma i sverige kan undvikas genom att lära sig det basala grunderna under en eller två veckor i stabila, varma förhållanden i exempelvis grekland. (Rhodos är nog inte det bästa pga av stora dyningar)
    När killen sen kan detta är det lättare att får kvalitets tid på vattnet här hemma i de varierande förhållanden som erbjuds här.

    Själv har jag lärt mig här hemma och kände ofta att jag “blev nybörjare igen”, dvs när jag exempelvis fått till att segla i selen ena dagen så funkade inte det dag två pga att vind och vattenförhållanderna var annorlunda.
    Jag tycker fortfarande att det krävs “omprogramering” av skallen när jag seglat 15m/s på Torö ena dagen för att nästa köra 6m/s i grodhavet (mälaren).

    Jag tror stenhårt på att “lära sig krypa” utomlands och sen “gå och springa” här hemma.

    /Jocke

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag vill bli en duktig vindsurfare…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.