Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag vill bli en duktig vindsurfare…

  • hellgren

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 15:42

    Hej alla!

    Nær vi ændå delar ut nybørjar råd hit och dit så tænkte jag passa på att fråga en sak som har størt mig ett tag.

    Jag har seglat en del, absolut inte mycket och jag kan precis ingenting. Men på en utrustning från 1800-talet så kunde jag dra rigg, segla fram och tillbaka och gøra någon slags fusk-gipp. Men vad jag aldrig har førstått ær att æven om jag det ibland drog så mycket i seglet att jag knappt kunde hålla det uppe så var det inte alltid det kunde hålla min vikt ordentligt. Så att om jag lutade mig før mycket utåt så kunde jag helt pløtsligt falla baklænges. Vad tror ni det kan bero på min otroligt gamla rigg (gammal glasfiber mast, hemmagjord bom och ett gaastra racefoil som sækert var 10 år gammalt)? Eller ær det helt enkelt att jag ær før fet och klen? 😀
    Hør kanske också till saken att jag inte har en aning om hur jag riggade alltihop, jag bara chansa hej vilt!

    Førstår att det kanske ær en svår fråga att svara på men det kanske ær någon som kænner før att spekulera i det.

    Peace out!

    /Hellgren

  • feg

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 20:08

    “Falla baklänges” tolkar jag som att du faller i i lovart, mot vinden med seglet fortfarande i händerna.

    Kanske är det så att du skotar in för mycket och därmed dödar effekten i seglet?
    Om du när du känner att du är på gång att falla i åt lovart så ska du böja benen och “sjunka ner under bommen” med huvud och kropp samtidigt som du skotar ut för att finna frammåtdrag i riggen igen. När man skotar in för mycket så brottas man med vinden och seglet slutar segla varvid kraften i riggen försvinner och du faller i lovart.

    Seglet ska inte dra tokhårt i händerna, det ska dra brädan frammåt. Om det är tungt och jobbigt tror jag att du har förmycket segel och stretar emot riggen vilket skapar avdrift från vind och absolut inte planing och kul.

    Hoppas du fattar vad jag försöker beskriva. Det är svårt att beskriva i ord ibland. 🙂

    /Jocke

  • hellgren

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 08:49

    Du har førstått helt rætt och jag førstår dig aldelles utmærkt också 🙂
    Aha, ett av problemen har vart att min bræda ær så jævla stor att det tar en stund innan den svarar på vad man gør. Dærfør har det kanske blivit att jag skotat in ænnu mer bara før att komma ivæg liksom.

    Det har dragit tokhårt, svårt som fan o veta vad man ska ta med sig ut nær man man inte vet vad man håller på med, dessutom har en bræda som man inte kan åka sjælv med (fick inte upp åbæket på taket). Men i sommar ska allt ændras, jag ska tænka på det du sagt. Tack før hjælpen!

    /Hellgren

  • imported_macts

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 10:10

    Ok här kommer mitt tips:

    Packa in en madrass i bilen, åk till Haga Park. Bosätt dig där tom augusti (finns ett flertal ställen att fulcampa i närheten). Långgrunt, tämligen säker sjöbris, många surfare att fråga om råd samt möjlighet till kurser. Gå med i ÖWC också så får du tilgång til klubbstuga med kök mm

  • kacker

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 20:29

    Låter som du bor typ i norrköping, stämmer det? I så fall kan jag erbjuda lite instruktion i utbyte av en surfkompis… Vad sägs?
    /David

  • bonasurf

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 09:53

    Åk till grancan nu stanna tills i augusti lite tufft men små segel. Sedan tar du första plan till Brasilien Jerico och stannar där till jan. Sedan venezuela isla margarita i några månader sedan är du förmodligen riktigt grym. Då kan du åka till ställen med riktig vindsurfing som Australien Sydafrika Hawaii.

  • blandsvamp

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 21:53
    Käcker wrote:
    Låter som du bor typ i norrköping, stämmer det? I så fall kan jag erbjuda lite instruktion i utbyte av en surfkompis… Vad sägs?
    /David

    Jag behöver en surfkompis, verkligen. Så, deal! 🙂

  • blandsvamp

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 21:54
    bonasurf wrote:
    Åk till grancan nu stanna tills i augusti lite tufft men små segel. Sedan tar du första plan till Brasilien Jerico och stannar där till jan. Sedan venezuela isla margarita i några månader sedan är du förmodligen riktigt grym. Då kan du åka till ställen med riktig vindsurfing som Australien Sydafrika Hawaii.

    Nu har vi överskridigt budget en hel del, men oh vad jag vill….

  • adloon

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 15:03

    Åk till Naxos där är det en långgrund lagun man surfar i!
    It comes highly recommend 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag vill bli en duktig vindsurfare…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.