Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jag vill inte tappa min nya bräda.

  • skanepaul

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 14:23

    @jakobb 717161 wrote:

    Det tycks ha uppstått en del missförstånd i den här tråden som borde klaras upp. Boots är inte till för att inte tappa brädan, utan snarare för att kunna tillämpa en åkstil känd som wakestyle. Om man upplever problem med något så grundläggande som bodydraging (det som krävs för att kunna återfå en tappad bräda) är det idé att träna på detta istället för att försöka undkomma problemet på andra mindre lämpliga sätt.

    Förstår precis din tanke här men det kan det faktiskt vara och har varit i mitt fall första gången jag tänkte på det och provade 2003, att jag vara så trött på att tappa brädan, sen är det ju en hel annan historia att brädorna då knappast var utformade för det, varjefall inte min Naish Stubbie 127… 🙂

  • johnk

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 23:27

    @Blizzy 717227 wrote:

    Vaaaaaaaaaaaaaa?

    Och.. vaaaaaa?

    Finstyra kantningen? Hindrar vattenflödet? Trillar ur skun och i skallen på någon medan man drar på sig bootsen? Mer meck att ta av?

    Hoppas du skojar..

    Klart du kan kanta o “finstyra” kantningen i boots. Du kan ju t.o.m. kanta mer i boots och du får ju massvis med mer kontroll över brädan.
    Om bootsen hindrar vattenflödet så gör du ju fel deluxe. När jag kör Shredtown på min Blade Deuce 135 (som ändå är en relativt liten bräda för mig) så förhindras det då inget vattenflöde nånstans.

    Och seriöst, om du inte kan hålla kiten i luften medan du tar på dig bootsen (som tar max 1 minut) så ska du ju inte launcha kiten från första början.
    Sen att ta av sig bootsen tar max 10 sekunder.. och med boots kan du köra hela vägen upp på stranden o ställa dig, så den tiden det tar att ta av sig tjänar du in på att slippa gå från strandkanten. Hur kan det va mer meck?

    Okej att man kan va emot boots av andra anledningar (dyrare, kallare på vintern, ej att rek för nybörjare etc), men det du påpekar stämmer ju inte det minsta..

    “kite som knappt går att relauncha pga dålig vind” skrev trådskaparen.
    “Om vinden är för lätt…” svarade jag och rekommenderade att inte surfa alls då. Sen utvecklade jag (på begäran) varför boots är jobbigt när vinden är för lätt.

    Frågor på det?

  • roggan

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 22:25

    Jag har seriösa problem med det här för idag var det nära igen.
    Var i Åhus idag och drog en mindre lyckad loop. Eller loopen blev väl bra men landning sämre och loopen fick kraft försent. Ganska bra vind så släpades iväg en bit i vattnet och brädan med cykelslang släpper såklart. Tror jag har koll och börjar bodydraga. Efter en bra stund ser jag att brädan är långt downwind om mig så var ju bara att släppa det jag draggat å glida och hämta den igen. Men några minuter trodde jag att den var borta. Sidvind med lite, lite pålandsvind. Den hade kommit in igen men hade tagit ett jäkla tag och strandytan att leta på hade blivit väldigt stor.

    Det här med veklänk lät smart först. Men kom på ganska direkt att dom få gånger problemet uppstår så är det ju pågrund av ganska mycket power så när man väl behöver leashen håller kanske inte veklänken och då har man inte mycket nytta av det.

    BOOTS!! Men det är risigt med pengar. Behöver en vågis och så kommer en månad på Boracay kosta pengar å alla andra grejer runt om som kostar pengar. Surt sa räven men boots blir först till våren.

  • blizzy

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 06:57

    @johnk 717270 wrote:

    “kite som knappt går att relauncha pga dålig vind” skrev trådskaparen.
    “Om vinden är för lätt…” svarade jag och rekommenderade att inte surfa alls då. Sen utvecklade jag (på begäran) varför boots är jobbigt när vinden är för lätt.

    Frågor på det?

    Helt klart frågor på det.
    Det du skriver stämmer ju inte, så min fråga är fortfarande: vad menar du med följande?

    -Man kan inte finstyra kantningen
    -Boots hindrar vattenflödet
    -Kiten trillar ur skun och i skallen på någon medan man drar på sig bootsen
    -Boots innebär mer meck att ta av

  • johnk

    Medlem
    15 oktober, 2013 vid 23:50

    Nä, nu räcker det, om du inte insisterar och i så fall över PM, för det här känns tillräckligt löjligt redan.
    Ha det gött på vattnet

    @Blizzy 717412 wrote:

    Helt klart frågor på det.
    Det du skriver stämmer ju inte, så min fråga är fortfarande: vad menar du med följande?

    -Man kan inte finstyra kantningen
    -Boots hindrar vattenflödet
    -Kiten trillar ur skun och i skallen på någon medan man drar på sig bootsen
    -Boots innebär mer meck att ta av

  • jaca

    Medlem
    16 oktober, 2013 vid 10:34

    Problemet är väl oftast med brädor som ligger upp och nervända i vattnet med fenorna uppåt, syns dåligt om det går lite sjö. Boots löser det hela. Jag har sett den där simrings-GoJoe i verkligheten i somras och den fungerar fint. Absolut inte leash!

  • blizzy

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 12:45

    @johnk 717503 wrote:

    Nä, nu räcker det, om du inte insisterar och i så fall över PM, för det här känns tillräckligt löjligt redan.
    Ha det gött på vattnet

    huh? är inte vitsen med ett forum att alla kan vara med o diskutera?
    förstår fortfarande inte dina synpunkter på boots. i min mening är det du skriver helt felaktigt. jag kör själv boots och min erfarenhet har varit i princip tvärt emot det du påstår.. så förklara gärna.

  • skanepaul

    Medlem
    24 oktober, 2013 vid 14:14

    @Blizzy 717597 wrote:

    huh? är inte vitsen med ett forum att alla kan vara med o diskutera?
    förstår fortfarande inte dina synpunkter på boots. i min mening är det du skriver helt felaktigt. jag kör själv boots och min erfarenhet har varit i princip tvärt emot det du påstår.. så förklara gärna.

    Jag undrar faktiskt också!

  • johnk

    Medlem
    25 oktober, 2013 vid 22:08

    Det känns självklart krångligare att ta på/av boots än att hoppa i och ur ett par pads med straps. Exakt hur mycket krångligare det är beror väl på utrustningen.

    Även att kiten kan falla ur luften när det kommer ett vindhål och man inte kan förflytta sig till fots för att man sitter fast i ett par boots.
    Och att vrister har mer frihet när det inte sitter en känga runt dem. Sen så är det självklart lättare att hålla kanten med boots, vilket jag inte satt mig emot utan fick de orden lagda i min mun.

    Sen så känns det rätt off-topic eftersom vi alla är överens om att man lika gärna kan skita i att surfa när det blåser för lite.

  • skoldpadda

    Medlem
    26 oktober, 2013 vid 07:52

    Oj vilken argsint tråd!

    Lägger till min blygsamma erfarenhet (baserad på slingshot RAD (liknar shredtown, men med snören) och slingshot ktv (som slingshot, men med kardborre):

    – Brädan blir tyngre med bootsen = du behöver mer vind = sämre lättvind

    – Det tar längre tid att ta på sig boots än att gå in en strap = du kan inte backa mot vinden för att rädda fallande kit (vid lättvind kan det vara svårt att hålla kiten i luften när vinden droppar)

    -Det tillför osäkerhetsmoment vid start och landning att behöva fokusera på annat än kiten, särskilt om man behöver två händer till bootsen.

    +Du får bättre brädkontroll, kan kanta mer, poppa mer, tappar inte brädan, brädan är extremt stabil vid urkrokat.

    Jag är inte heller helt överens om bara boots vid wakestyle. Jag tycker boots känns trevligare oavsett vad jag gör.

  • blizzy

    Medlem
    31 oktober, 2013 vid 10:03

    Tråden har övergått lite till “vad tycker ni om boots?”, men vi kör väl på i sann steffo-anda =)

    Det är korrekt att boots väger mer än pads, dvs “brädan blir tyngre med boots”. Däremot känns “du behöver mer vind = sämre lättvind” som ganska försumbart. Säg att åkaren väger 75kg, brädan (med stroppar) 4-5kg, totalt ca 80kg. Bootsen tillför ca 2kg, vilket innebär en viktökning på 2/80*100 = 2,5%. Så ja, du tillför 2,5% extra vikt med boots, men jag skulle säga att det märks knappt alls jämfört med de andra fördelarna som boots gör för lättvindsåkning.

    Både tiden det tar att ta på sig boots och hur stort osäkerhetsmoment det innebär är helt upp till åkarens nivå och erfarenhet. Med lite övning kan man hoppa i ett par boots ganska snabbt och kontrollera kiten på ett säkert sätt under tiden. Även här skulle jag säga att skillnaden är försumbar.

    Något som dock inte är försumbart och som inte går att öva sig till på samma sätt är de fördelarna som boots medför. Som Skoldpadda påpekar; kanta mer, poppa mer, tappar inte brädan. Detta går ju att uppnå även med stroppar men kommer ju alltid vara bättre med boots.

    Det var det om varför boots är bra =)

    Åter till topic “Jag vill inte tappa min nya bräda.”.

    Jag hävdar fortfarande att av alternativen “lavinsändare”, board leash, “flytkudde” och boots så är boots helt klart en vinnare.
    1. Du slipper en livsfarlig board leash som slungar en vass bräda (fena) i pannan i 50 knyck.
    2. Du slipper body dragga / gå på stranden för att hitta brädan (både flytkudde och lavinsändare motverkar ju inte att man tappar den, det förenklare ju bara finnandet).
    3. Med boots tappar du inte brädan. Punkt.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jag vill inte tappa min nya bräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.