Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Jag vill nog börja med kite.

  • Jag vill nog börja med kite.

    Publicerad av gurra1978 på 13 februari, 2005 vid 20:55

    Tja

    Jag har funderat på det här med kite. Det verkar ju rätt kul trots allt (jag är en inbiten vindsurfare smirk.gif). Det fina är ju att man kan segla i lite vind och även köra med snowboard. Att kunna ha kul både vatten och snö verkar ju skitbra. Jag hade alltså tänkt mig att bara köra (om jag gillar det efter en kitekurs) i lättvind och på snö. Vad bör man då köpa för storlek på kiten? Jag vill bara köra från 4-9 m/s med kite sen vågseglar jag hellre. Jag väger 80 kg. Finns det något märke som är mer hållbart än andra?

    luuddee svarade 19 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • patrikol

    Medlem
    13 februari, 2005 vid 22:07

    Inte direkt alla dom stora märkena har bra grejor.

    Storlekar är alltid problem.

    Att kitea i 4 m/s är knappt möjligt men ifån 5 m/s och lite större bräda bör det funka med 17-18 kvm vid vindar uppemot 9 så är det 12 eller 14 som gäller.

    14 är nog att föreda om du bara skall ha en kite bör funka hyffsat mellan 7-9 m/s och 17-18 kvm 5-8 men allt beror ju lite på skicklighet också-

    Själv har jag svårt för att köra med någonting under 7-8 m/s medans dom som är lite duktigare kör hur bra som helst redan vid 6 m/s oavsätt vilket av dom stora märkena du väljer så kommer du att bli nöjd. Skall du handla beg. så köp inget äldre än 03.

  • gurra1978

    Medlem
    13 februari, 2005 vid 22:09

    ok, tack för tipset Patrikol smile.gif

  • patrikol

    Medlem
    13 februari, 2005 vid 22:14

    Såg nu att du bor i Stockholm tror att 17-18 kvm funkar bäst där uppe men ni som bor där uppe får gärna rätta mig om jag har fel.

  • walle

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 19:48

    Svar till:


    Tja

    Jag har funderat på det här med kite. Det verkar ju rätt kul trots allt (jag är en inbiten vindsurfare smirk.gif). Det fina är ju att man kan segla i lite vind och även köra med snowboard. Att kunna ha kul både vatten och snö verkar ju skitbra. Jag hade alltså tänkt mig att bara köra (om jag gillar det efter en kitekurs) i lättvind och på snö. Vad bör man då köpa för storlek på kiten? Jag vill bara köra från 4-9 m/s med kite sen vågseglar jag hellre. Jag väger 80 kg. Finns det något märke som är mer hållbart än andra?

    [/ QUOTE ]

    Ja! OceanRodeo är kända för att göra tåligare kites smile.gif

    Du hittar dom på: http://www.kitesweden.se

    Jag har en uppsättning av dom och du får gärna testa eller/och gå en kurs om du har vägarna förbi Västervik/Linköping, Öland eller Gotland!

    annars tror jag Slingshot också gör lite förstärkta kites!?

    Ett annat alternativ kan ju va att köpa begagnat som du inte behöver vara så rädd om!

    hoppas vi ses på vattnet!
    /Petter

  • larry

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 20:40

    Tja Gurra!

    Jag gick i precis samma tankar som du vintern 02/03.

    Köpte mig en 18 kvadratmeter kite och en liten bräda. Åkte till Fuerte en vecka för att lära mig, blev 3-4 dagar på vattnet. Körde sen en gång på Gålö
    och sålde prylarna efter sommaren 03. Han aldrig bli speciellt duktig.

    Anledningen att jag sålde prylarna var att jag blev farsa och tyckte inte jag han med.

    Några reflektioner har jag dock gjort:

    Kitesurfing är kul och ett mycket roligt lättvindsalternativ.

    Kitesurfing i Stockholm är knepigt. Det finns inga långa stränder utan träd. Torö, Gålö och Schweizerbadet på Dalarö ska vara de bästa ställena. Det är dock inte speciellt nybörjarvänliga. Har man koll tror jag dock att Stockholm funkar rätt OK.

    Ett optimalt nybörjarställe har en lång strand med stora ytor för launching och ger möjlighet att sumpa mycket höjd. Jag skulle rekommendera att man tar en nybörjakurs på annan plats än Stockholm och kanske även kör där ett tag så man blir varm i kläderna och lär känna sina begränsningar.

    Kitesurfing på isen är kul och rätt enkelt. Perfekt om det är snö så man kan köra snowboard. Med skridskor känns det lite vanskligare. Då ska man ta det lite lungt med 18 m2. På isen är nog en kite runt 15 m2 att föredra.

    Ett problem som nybörjare är att man sumpar kiten i vattnet då och då och desto större kite desto svårare är det att få upp den igen. Speciellt om det är klent med vind. Dvs tänker man som du och jag att man ska ha den som lättvindsalternativ och dessutom är lite rookie så kan man få problem. Kanske till och med inte få upp den igen. Då driver man dit man driver så att säga.

    Tror att de nya kiterna är lite lättare att få upp. Speciellt om man inte väljer hög AR kiterna. Cabrinha har ett fyndigt patent på relaunchsystem som jag tycker verkar lite vassare än de andra märkenas. Skulle ta en titt på det och kanske en CO2 kite. Själv körde jag en Naish X2 som är en hög AR kite. Den var super på alla sätt men mycket knepig att relauncha.

    När det gäller brädor så är dom rätt små. Själv har jag åkt en del wakeboard och kännde mig rätt hemma på brädorna, men jag tror att en större bräda och en lite mindre kite hade gjort att jag hade utveckalts lite mer.

    Hoppas reflektionerna kan vara till nytta. Jag tycker defenitivt att du ska börja.

    MVH

    //Larry

  • walle

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:13

    …kom på att jag har en bra 14m2 till salu, EH 2004, kan ordnas med bättre bom för EH bommen e inget vidare speciellt inte för nybörjare!

  • luuddee

    Medlem
    15 februari, 2005 vid 13:26

    den draken kan ja rekomendera.

  • eddie

    Medlem
    16 februari, 2005 vid 16:53

    Nähä…
    smirk.gif

  • stebe

    Medlem
    17 februari, 2005 vid 09:54

    Svar till:


    den draken kan ja rekomendera.

    [/ QUOTE ]

    Kanske ingen idealisk nybörjardrake????

  • luuddee

    Medlem
    17 februari, 2005 vid 09:57

    ja börja med en.. faen inga problem har man bara lite kolla så vilket man får efter en krus.. men skit i det om ni tcyker ja har fel..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Jag vill nog börja med kite.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.