Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jämförelse FW-Wavebrädor i senaste Boards…

  • Jämförelse FW-Wavebrädor i senaste Boards…

    Publicerad av rrd på 2 januari, 2009 vid 17:14

    Efter 8 dagars fin skidåkning med början den 25 dec efter bra surf den 20 dec så har jag helt kopplat bort surfingen, nåja nästan, tills nya boards låg i brevlådan. Men visst kände jag att skidkänslan påminner om surf.

    Boards gör en ganska bra jämförelse mellan mindre FW o vågbrädor inkl twins. Och som vanligt finns det såklart inget entydigt svar på vad som är bäst. Det intressanta är väl jämförelsen i sig och den erfarenhet av en mängd olika brädor som så få har som ett testteam. Men en mindre FW har ju ett enormt brett användningsområde. Att hitta den rätta känslan i sin bräda/brädor är ju viktigt för riktigt bra surf. Och vilken marknad för köparen på begmarknaden!

    Jag såg eller pratade med ett tiotal trogna A-baysurfare i backen.

    Förresten varför rör sig inte pisten när man åker skidor el snowboard, en dimension mindre? Ok, undantaget är lavin.

    För övrigt så kanske skidvärldens twin fin är twin tip…

    Nu väntar jag på 2009 års första surf.

    gurra1978 svarade 15 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ola-h

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 20:28

    Skidåkningens twin fin är skidor med negativ camber eller så kallad rocker.

  • rrd

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 20:40

    En trend som främst riktar sig mot de yngre åkarna och finns även på all mountainskidor. Sonen ska hela tiden snurra runt o åka baklänges med sina nya K2 twin tip. Det går ju lika bra med mina single…Men snön sprutar ju så snyggt efter twin tip…

    Off topic

    För övrigt, -25 i Trysil kändes riktigt kallt, surf i 5 grader är rena varmvattnet!

  • simpa

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 21:08

    @RRD 523631 wrote:

    En trend som främst riktar sig mot de yngre åkarna och finns även på all mountainskidor. Sonen ska hela tiden snurra runt o åka baklänges med sina nya K2 twin tip. Det går ju lika bra med mina single…Men snön sprutar ju så snyggt efter twin tip…

    Off topic

    För övrigt, -25 i Trysil kändes riktigt kallt, surf i 5 grader är rena varmvattnet!

    Spruta snyggt kan man göra på kvällarna.
    När du landar switch med dina “single” skidor i ett 30 meters platåhopp så förstår du funktionen med twintip.

    För övrigt så har det vart 20-25 minusgrader även här i Sälen. Gott nytt år på andra sidan.

  • gurra1978

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 06:56
    RRD;523593 wrote:
    Nu väntar jag på 2009 års första surf.

    IDAG!?
    Först väst 12-kuling 17 och regn eller snö. I eftermiddag nord 9-13 och god sikt, senare nordost, mot morgonen 4-8.

    Jag drar ner snart. Gör mig gärna sällskap. Ser bra ut vid 10-13 😀

  • rrd

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 07:10

    1,8 grader! Känns nog lite för kallt för mig, men jag har inte bestämt mig än.
    Kommer ner o kollar iallafall.

    Hur ska du komma förbi isen? Har du stålkant på fenan?

  • gurra1978

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 08:24

    Nu har jag varit ute och gått en morgonpromenad på Getterön. Det är varmare än 1,8 närmare bestämt 2.5 grader och stigande. Vinden ökar i styrka och jag har köpt grillkorv. Nu blir det surf och korvgrillning.

    Det är ingen is i Apelviken och om det skulle varit det så har nog vågorna tagit hand om det vid det här laget.

    Vi syns på vattnet 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jämförelse FW-Wavebrädor i senaste Boards…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.