Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jämförelse Super-X klassen

  • Jämförelse Super-X klassen

    Publicerad av sode på 11 februari, 2009 vid 11:09

    Efterlyser lite recensioner och jämförelser (tester, egna erfarenheter) av Super-X brädor i storleksklassen 105-115, typ JP Super-x/Super sport, F2 Eliminator/XTC, Staboard S-type, Fanatic Hawk. Vilka är skillnaderna, vad är bra resp dåligt med respektive märke/modell, vad bör man akta sig för, vad är riktigt bra?

    Vet att infon finns där ute, så shoot… 🙂

    swingout svarade 15 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • oscar

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 11:47

    JP och Starboard är bara snabba medans F2n ska funka hyfsat för lite freestyle också. F2 och Jp har väl powerbox.

  • sunh

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 12:32

    Jag har själv en fanatic hawk 110-06. Är också en supercrossbräda. Jag är långt ifrån färdiglärd men den planar lätt:) Nosen är bred vilket gör dingarna ganska stora. Min har powerbox. Såg att någon kört 40 knop med en sådan.

  • c-g

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 22:34

    Glöm inte att Tabou Rocket också är Super-X brädor.
    Matt Pritchard blev världsmästare på dom när det kördes i PWA. Jag har en Rocket 95 som är super på allt och en Rocket 115 som jag inte provkört än. 105 finns också.

    http://www.windsurfing-test.de/index.php?loc=details&bid=97

  • swingout

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 12:21

    Jag hyrde en JP Super Sport 108 i höstas i Egypten.
    Blev grymt imponerad av brädan då jag hade testat JP Super-X för ett par år sedan och inte tyckt om den.

    Super Sport 108 är rätt så bred, 66 cm. Jag hade en 44 fena på, men den hade åkt i botten så ofta att nog bara 42 cm var kvar. Den hade i alla fall blivit filad och slipad så att den var ok att köra med.
    Det gick att ha 8.2 på den, men 7.4 kändes mycket bättre. Vet inte om jag skulle vilja ha mindre än 6,5 på den.

    Eftersom den är så bred var den väldigt stabil om man behövde dra rigg på den eller vinden inte räckte för att plana längre, trots att den bara har 108 liter.

    I Egypten var det grymt platt vatten så jag vet inte riktigt hur brädan beter sig när det blir choppigt. Snabb var den, och den var hyffsat enkel att gippa. Det kräver dock lite mera teknik än om man gippar en Xcite Ride. Man måste behålla trycket i seglet hela vägen.

    Den planade tidigt oxå. Jag lyckades inte plana tidigare med en Shark 160. Två-tre pumptag så stack den iväg.

    Det är definitvt en bräda jag skulla kunna tänka mig att köpa.

  • simpa

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 17:44

    Jag använder Tabou Rocket 61, 105 liter. en KANON bräda. Har kört allt från plattvatten till vågor med den och är supernöjd, väldigt allsidig bräda. Har t.o.m börjat köra freestyle med den med en mindre fena. Ska köpa en freestylebräda nu till våren men kommer att ha kvar den här brädan av en enkel anledning, den rockar fett!

    Kan inte göra någon större jämförelse. Har endast provat Fanatic Hawk och den gick mycket hårdare i chop och var inte i närheten så skön som Tabou’n. Kan väl inte göra annat än att rekommendera Tabou’n, du kommer bli helnöjd, jag har inget att klaga på, honestly.

  • sode

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 20:06

    @Swingout 530044 wrote:

    Jag hyrde en JP Super Sport 108 i höstas i Egypten.
    Blev grymt imponerad av brädan då jag hade testat JP Super-X för ett par år sedan och inte tyckt om den.

    Super Sport 108 är rätt så bred, 66 cm. Jag hade en 44 fena på, men den hade åkt i botten så ofta att nog bara 42 cm var kvar. Den hade i alla fall blivit filad och slipad så att den var ok att köra med.
    Det gick att ha 8.2 på den, men 7.4 kändes mycket bättre. Vet inte om jag skulle vilja ha mindre än 6,5 på den.

    Eftersom den är så bred var den väldigt stabil om man behövde dra rigg på den eller vinden inte räckte för att plana längre, trots att den bara har 108 liter.

    I Egypten var det grymt platt vatten så jag vet inte riktigt hur brädan beter sig när det blir choppigt. Snabb var den, och den var hyffsat enkel att gippa. Det kräver dock lite mera teknik än om man gippar en Xcite Ride. Man måste behålla trycket i seglet hela vägen.

    Den planade tidigt oxå. Jag lyckades inte plana tidigare med en Shark 160. Två-tre pumptag så stack den iväg.

    Det är definitvt en bräda jag skulla kunna tänka mig att köpa.

    Har väldigt kort provat en Super-X årsmodell 2007 (tror jag det var), och upplevde den väldigt “stampig”, även fast vattnet var väldigt platt… Borde kanske ha gett den lite mera tid för att riktigt känna efter… Provade därefter XTC:n, och den var väldigt lätt att snabbt komma överens med, och gick väldigt snällt och fint i repan efter super-X:en. Hur mycket skulle det kunna det skilja i fart mellan dessa två? XTC:n kanske är lite mer manövrerbar pga lite mera freestyleinriktad… Hoppvänlighet?

    Tabou verkar också få bra betyg här, om det märket besitter jag dock väldigt begränsad bakgrundsinformation… :-/

  • oscar

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 07:26

    OM du har några ambitioner att lära dig vulcan och spocks så tror jag att det är XTC som gäller.

  • jester

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 09:15

    Körde JP SuperX för ett par år sedan. Mycket trevlig bräda, som var riktigt snabb. Körde den med fullcambrat, och skulle gissa att den kräver segel med lite cambers i.

  • sode

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 19:50

    @Jester 530173 wrote:

    Körde JP SuperX för ett par år sedan. Mycket trevlig bräda, som var riktigt snabb. Körde den med fullcambrat, och skulle gissa att den kräver segel med lite cambers i.

    Yes, vi hade lit ekontakt när den var till salu…

    Swingout: är ute efter ngt som planar hyfsta tidigt, men som också (i nödfall) kan ta segel ner mot 5.0-trakten… 66 är ju ganska brett, men du säger att du vill köra minst 6.5 på den, vill du utveckla lite mera? Gärna jämföra Super-Sporten mot Super-X:en också…?

    Riggdragningsstabilitet är inte prioriterat, utan mera att ha någto som kommer igång lite tidigare, och som även funkar en bit ner i registret…

  • mahi

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 20:13

    Känns som att det finns betydligt intressantare alternativ till JP på marknaden i den klassen. Starboard Futura/Tabou/Naish/Fanatic Hawk.

    Hyrde i Venezuela JP/Pryde. Målsnöre från att skita i 3 veckors betald surfhyra till annat center för att slippa JP.

    Personligen tycker jag inte om JP. Men som sagt det är min personliga uppfattning….

    Jag kan bara inte förstå att en koncern som gör så fantastiska segel (pryde)
    har så tråkiga brädor i sitt program. Det kanske blir en förändring när AA nu kör för dem?

  • swingout

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 22:19

    @sode 530409 wrote:

    Swingout: är ute efter ngt som planar hyfsta tidigt, men som också (i nödfall) kan ta segel ner mot 5.0-trakten… 66 är ju ganska brett, men du säger att du vill köra minst 6.5 på den, vill du utveckla lite mera? Gärna jämföra Super-Sporten mot Super-X:en också…?

    Riggdragningsstabilitet är inte prioriterat, utan mera att ha någto som kommer igång lite tidigare, och som även funkar en bit ner i registret…

    Nu måste jag erkänna att jag inte VET, men TROR att när det blåser tillräkligt för köra mindre än 6.5 så är havet så choppigt att det blir lite väl studsigt med en så bred bräda. Men som sagt, när jag körde den så var vattnet väldigt platt så jag har ingen erfarenhet av hur den beter sig i choppigare vatten.

    Angående Super X så minns jag att den var svår att gippa. När jag hade tillfälle att testa en F2 Stoke så tyckte jag oxå att den var världigt svår att gippa i gropig sjö. Jag upptäckte att både Super X och Stoke har Cut-Outs i aktern. Ända sedan dess har jag undvikit att köra brädor smalare än 75 cm med Cut-Outs, då jag tycker att en “normal” akter är skönare att segla.
    Men nu så var jag faktiskt väldigt happy över hur Super Sporten var att gippa, så jag måste kanske omvärdera mina regler :rolleyes:

    Tabou Rocket har jag oxå hört mycket positivt om, men tyvär aldrig haft en chans att testa. Det jag tycker är spännande är dom relativt djupa dubbel konkaverna i fören, som skall ge den en mjuk gång genom choppen. Fanatic verkar ju oxå ha gått åt det hållet, då nu även Falcon och Ray har dubbel konkaver i fören.

    Ja du, en Fanatic Ray vore kanske oxå något att kika på för dig 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jämförelse Super-X klassen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.