Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing jättebåt björkvik.

  • jättebåt björkvik.

    Publicerad av grrrr på 9 juni, 2008 vid 12:19

    Jag råkade se att nån nästan blev överkörd av en jättebåt vid björkvik igår kväll.

    Att köra overpowered 10m framför en stor bogserbåt kräver lite is i magen. Själv skulle jag ha vänt (eller nåt).
    Men båten såg att det skulle hända och istället för att väja väljer den bara att tuta och köra. Riktigt dåligt.
    Båten tillhörde sjöassistans som inte har någonting med sjöräddning att göra men är en slags försäkringsbolag. Jag ringde i alla fall dit för att säga att det inte såg ok ut. Det skulle redas ut och de skulle be killarna skärpa sig.

    Men hur är det egentligen i sådana fall? Segelfartyg har företräde, men yrkestrafik också. Gäller det även nära kusten, utanför farleden? Eller störst vinner helt enkelt…

    I det här fallet hände det mellan klacknäset och klacknäsgrynnet kanske 200m från kusten. Båten kom från NO (stavsnäs) och åkte till NV (saltsjöbaden). Det fanns ingen anledning för den att lämna farleden.

    Det händer rätt ofta att båtar kommer (för) nära. Det känns lite sådär ibland. Ribbarna tar mest hänsyn.

    Det var en härlig dag i alla fall: sol, chop, vind, 5.5.

    malteaserr svarade 15 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mexi_

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 12:29

    Det är väl lite så också att den som har lättast att väja gör det. Att köra tätt framför båtar oavsett slag är väl inte direkt lämpligt…själv brukar jag falla av och sikta på aktersvallet istället 🙂 Fick en ruskig upplevelse en höst för några år sedan när en stor båt typ den du nämner bogserade en annan båt och jag såg inte det förrän precis när jag skulle hoppa på aktersvallet, hamnade under båten som bogserades men lyckdes få brädan mellan mig och båten på något sätt. klarade mig fint medan brädan var full av bottenfärg…..

  • svenne

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 14:04

    Yrkestrafik har inte i något regelmässigt stöd för att köra hur som helst och har inte företräde, det har vi redan diskuterat flera gånger på det här forumet. Däremot finns en generell regel att fritidsskeppare ger vika för yrkestrafik, men det är en helt annan femma och handlar mer om sunt förnuft än vad som står i regelboken.
    Det är inte ens säkert att surfaren såg motorbåten, och kaptenen kanske inte heller såg vad som höll på att hända förrän det var för sent. Hade assistansbåten kolliderat med surfaren hade han gjort sig skyldig till ett mycket allvarligt fel. Min egen uppfattning är att det är bra att du ringde och berättade. Det är möjligt att det såg värre ut än det var från håll, men det är bra om det tas upp särskilt som just Sjöassistans borde visa hur sjövett ska gå till.

    Å andra sidan, om surfaren laddade på framför en 10-tonnare med flit så är det bokstavligen – jävligt fult gjort. Man rattar inte en större båt som en gaffeltruck precis.

  • electric

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 16:40

    Vis av egen erfarenhet, faktiskt främst från segling med min Hobie-cat, undviker jag att chansa på att hinna före snabbgående båtar och/eller tro att de väjer. Orsaken till att de inte väjer tror jag ofta(st) inte beror på illvilja eller kaxighet utan att de faktiskt inte inser hur fort seglande farkoster (vindsurfare, catamaraner …) kan gå.

    Efter att ett par gånger med min Hobie närapå blivit rammad av (eller själv varit på väg att ramma!) motorbåtar så tar jag det cool; typ faller av (eller går upp i vind) bakom dem, eller saktar ner helt enkelt. De har helt klart sett mig tidigare (en Hobie med färgade segel går inte att undgå att se) och att jag haft kollisionskurs, men att en seglande farkost går så fort; nej det inser de inte. Att de har sett mig ser jag på deras chockade miner (och konstiga undanmanövrer) när jag plötslig dyker upp precis intill dem.

    Stöd Torös Vänner – http://www.torosvanner.se

  • pataba

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 17:42

    Som sagt Svenne, sunt förnuft gäller! Och det är knappast sunt att bete sig på det sätt som beskrivs. Man kan väl också säga att när vi som är ute vindsurfar aldrig egentligen har något “mål” med vår resa så ska vi absolut ge förtur till yrkestrafik så gott det går. När det gäller fritidsbåtar tycker jag inte att det är riktigt samma sak.

  • Kjello

    Gäst
    9 juni, 2008 vid 18:59

    full fiskare styrde avsiktligt rakt på mej (räddas på millimetern), han hatade vindsurfare.
    anno1.jpg

  • malteaserr

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 15:27
    Grrrr;473478 wrote:
    Jag råkade se att nån nästan blev överkörd av en jättebåt vid björkvik igår kväll.

    Att köra overpowered 10m framför en stor bogserbåt kräver lite is i magen. Själv skulle jag ha vänt (eller nåt).
    Men båten såg att det skulle hända och istället för att väja väljer den bara att tuta och köra. Riktigt dåligt.
    Båten tillhörde sjöassistans som inte har någonting med sjöräddning att göra men är en slags försäkringsbolag. Jag ringde i alla fall dit för att säga att det inte såg ok ut. Det skulle redas ut och de skulle be killarna skärpa sig.

    Men hur är det egentligen i sådana fall? Segelfartyg har företräde, men yrkestrafik också. Gäller det även nära kusten, utanför farleden? Eller störst vinner helt enkelt…

    I det här fallet hände det mellan klacknäset och klacknäsgrynnet kanske 200m från kusten. Båten kom från NO (stavsnäs) och åkte till NV (saltsjöbaden). Det fanns ingen anledning för den att lämna farleden.

    Det händer rätt ofta att båtar kommer (för) nära. Det känns lite sådär ibland. Ribbarna tar mest hänsyn.

    Det var en härlig dag i alla fall: sol, chop, vind, 5.5.

    Hejsan,

    Det var nog jag som körde framför båten. Jag måste säga att det var en riktigt riktigt obehaglig upplevelse. Jag varken såg eller hörde båten när jag körde. Det blåste ruskigt mycket, vatten i öronen och båten kom i min “döda vinkel”.

    Hade jag sett den hade jag naturligtvis väntat och förmodligen hoppat på svallvågorna men i det här fallet upptäckte jag den som sagt när vi var väldigt nära. Jag är helt övertygad om att besättningen på båten måste ha fattat att jag inte sett dem. Att vara så dumdryg att vägra slå ner på farten är ju rent utav farligt. Usch usch!

    Jag gjorde fel men dock inte avsiktligt. Tack Grrr för att du är på min sida. Som sagt jag blev helt iskall efter incidenten och kände mig otroligt skyldig.

    Hoppas att jag lär mig av läxan att kolla efter båtar mer noggrant i fortsättningen.

    /M

  • malteaserr

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 16:02

    Lite bilder från den dagen. Ursäkta kvaliten, men vi har ingen firewire sladd för tillfället så det blev att vi körde projektor på väggen och filmade/fotade av den.

    Jag: hotsails
    Min kompis: simmer

  • nlc

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 17:49

    @malteaserr 473910 wrote:

    Lite bilder från den dagen. Ursäkta kvaliten, men vi har ingen firewire sladd för tillfället så det blev att vi körde projektor på väggen och filmade/fotade av den.

    innovativt! 🙂

  • malteaserr

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 19:21
    NLC;473922 wrote:
    innovativt! 🙂

    Man är ju uppväxt med McGyver :cool2:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing jättebåt björkvik.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.