• anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2005 vid 11:14

    Finns det inget man kan ha på sig för att få hajen att förstå att man inte är en säl, typ en sändare med ljudvågor eller liknande. Behöver ju inte vara större än de man han har för laviner i skidkläderna…?

    Vad jag förstått så är hajar intelligenta djur och är det något som gör dem osäkra på bytet borde de inte gå till attack!?

  • stang

    Medlem
    26 september, 2005 vid 11:32

    De är ju jäkligt känsliga för elströmar i vattnet, det är bland annat så dom hittar sitt byte om jag förstått saken rätt. Deras “känsel” är tydligen så känslig att de kan känna imulserna som genereras av muskler och nerver i en kropp.
    Så någon form av sändare som skickar ut el ipulser som ger “överslag” i deras “detektor” skall tydligen funka. Har för mig att de gjorde experiment i Australien med bojar runt bad stränder som sände ut signaler som skrämde bort hajarna.
    DEt gäller bara att man får tillräcligt med kräm i prylen så att den inte får motsatt effekt laugh.gif

  • the_novice

    Medlem
    26 september, 2005 vid 11:35

    Citat: Enligt vissa forskare kan vita hajar mista surfare på brädor…

    Härligt språk eller är det jag som behöver lära mig svenska…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2005 vid 11:38

    nån som vet hur det är med hajpopulationen uppe vid Gnaraloo? ska man vara orolig?

  • manno

    Medlem
    26 september, 2005 vid 15:06

    Såg att vithajar undviker mönster som påminner om späckhuggare, deras enda naturliga fiende. Om man målade undersidan av brädan som en sådan kanske? Svart med en vit oval cirkel. Kanske hjälper mot nojan om inte annat =)

  • ozman

    Medlem
    26 september, 2005 vid 16:14

    Ang. den här attacken, är Kangaroo Island ett av de ställen där det finns flest vithajar – det ligger mat (sälar och sjölejon) i stora mängder på klippor och stränder runt om ön. Jag har varit där och funderade på att surfa, men hajhotet var avskräckande.

    När det gäller Gnaraloo, så borde det inte finnas vithajar däruppe eftersom vattnet är för varmt, men det kan finnas andra sorter som också har vassa tänder (grey nurse bla.). Jag har inte hört någonting om hajattacker därifrån.

  • surf_matz

    Medlem
    26 september, 2005 vid 16:32

    Svar till:


    nån som vet hur det är med hajpopulationen uppe vid Gnaraloo? ska man vara orolig?

    [/ QUOTE ]

    Det var en kille som blev UPPKÄKAD av en 6 m lång vithaj utanför Geraldton, söder om Gnaraloo för 4-5 månader…

  • poppo

    Medlem
    6 december, 2006 vid 19:28

    @Anonym användare 264638 wrote:

    nån som vet hur det är med hajpopulationen uppe vid Gnaraloo? ska man vara orolig?

    Det är gott om haj där uppe sägs det, själv såg jag dock ingen på två veckor. Ett av bryten kallas Shark Alley… En månad innan vi kom upp till Gnaraloo (första halvan av oktober) vart en vindsurfare attackerad, han klarade sig i princip oskadd (kanske vart uppe i nån annan tråd?) Hittade lite info om det på Seabreeze-forumet:http://www.seabreeze.com.au/forums/topic.asp?TOPIC_ID=23357&whichpage=1

    19701.jpg

  • nlc

    Medlem
    6 december, 2006 vid 20:19

    De var väl en märkligt mesig haj som knappt gjorde större märken än en syl… Eller är det bara jag som tycker att det är lite “för bra ut för att vara sant” om man jämför med hur det brukar se ut när firren tuggat på något mjukare ?

  • philippos

    Medlem
    6 december, 2006 vid 22:25

    Jevla stil det där å pajja brädan!! Osportsligt!

  • lars_k

    Medlem
    7 december, 2006 vid 06:41

    Äh. Bara att trycka in 20 små pluttar Dr Ding så är den fixad!

  • jaca

    Medlem
    7 december, 2006 vid 08:04

    En rejäl dykkniv får ingå i surfutrustningen på SA eller AUS resan 😉

  • enkan

    Medlem
    7 december, 2006 vid 15:18

    @Anonym användare 264620 wrote:

    Finns det inget man kan ha på sig för att få hajen att förstå att man inte är en säl, typ en sändare med ljudvågor eller liknande. Behöver ju inte vara större än de man han har för laviner i skidkläderna…?

    Vad jag förstått så är hajar intelligenta djur och är det något som gör dem osäkra på bytet borde de inte gå till attack!?

    Det finns visst redan, klumpigare grejer får man ju leta efter dock… http://www.sharkshield.com/index.php

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.