Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jeopardy nr.2

  • trumpeten

    Medlem
    7 november, 2008 vid 02:12

    På lördag ska det köras, vet inte vart än bara, eventuellt stenungsund.
    Vart ska du Sourris?

    Ljuset har alltid konstant hastighet så det spelar ingen roll om du åker i höga hastigheter och tänder den. (nu snackar vi förstås i vakuum och utan störningsmoment, det går att sakta ner ljuset också)

  • milkman

    Medlem
    7 november, 2008 vid 06:30

    @Trumpeten 514164 wrote:

    det går att sakta ner ljuset också

    jag trodde det var en konstant. altså antingen kommer det fram, och då går det alltid lika fort (som du säger) eller så kommer det inte fram alls.. Hmm?

  • gadget

    Medlem
    7 november, 2008 vid 06:59
    Trumpeten;514164 wrote:
    Ljuset har alltid konstant hastighet så det spelar ingen roll om du åker i höga hastigheter och tänder den. (nu snackar vi förstås i vakuum och utan störningsmoment, det går att sakta ner ljuset också)

    Vad skulle hända om man kunde köra med ljusets hastighet med bilen och tände helljuset då? :confused2:

    Och om man bodde på polstjärnan och hade möjlighet att titta på vad som hände på jorden så skulle man bl. a kunna se när påven bannlyser stackars Magnus på grund av en ouppklarad penningskuld men även
    upproret som utbryter iParis.
    Sen har vi också riddaren Przibe von Gawron som i förläning gav riddargodset Buschka till Thamme von Hayn och dennes efterkommande.

    Allt detta spännande hände just år 1358, vilket man också skulle kunna se just nu om man satt på polstjärnan och fluktade i ett megateleskop riktat mot jorden.

    Fan va tråkigt vi måste ha som diskuterar sånt här!?

  • sourra

    Medlem
    7 november, 2008 vid 08:25

    Jadu Viktor, prognoserna vrider och jävlas. Just nu visar DMI ostligt så vi får se om det blir nåt alls. Är mer inne på att köra söderut.

  • gadget

    Medlem
    7 november, 2008 vid 09:26
    sourra;514191 wrote:
    Jadu Viktor, prognoserna vrider och jävlas. Just nu visar DMI ostligt så vi får se om det blir nåt alls. Är mer inne på att köra söderut.

    jaaaaa… kom till oss…

  • neven

    Medlem
    7 november, 2008 vid 10:09
    sourra;514112 wrote:
    Det fattas ju information för att man ska kunna ge ett exakt svar. Det låter som när Neven satt på en teorilektion för att kunna ta körkort.

    Lärare: Hur mycket tid sparar man om man kör 120 km/h istället för 90?
    Elev: 4 minuter
    Lärare: Ja, det är rätt. Man sparar bara 4 minuter.
    Neven: What?!’

    Hehe, precis så var det! Lilla tjejjen som svarade var skitnöjd.

  • trumpeten

    Medlem
    8 november, 2008 vid 08:52

    Ljuset går inte ens på fullspeed här på jorden pga luften den måste pasera, testa att köra det genom en diamant då går det bara på 2/3 av max fart

  • mania

    Medlem
    10 november, 2008 vid 15:25
    Trumpeten;514380 wrote:
    Ljuset går inte ens på fullspeed här på jorden pga luften den måste pasera, testa att köra det genom en diamant då går det bara på 2/3 av max fart

    Det är sant.
    Jag har en hel hög med diamanter hemma som jag brukar testa på.

  • johnk

    Medlem
    12 november, 2008 vid 06:09

    @Neven 514210 wrote:

    Hehe, precis så var det! Lilla tjejjen som svarade var skitnöjd.

    Lysande. Om man bara kör 3 minuter så är man framme en minut innan man startade. Ska testa det när jag är sen till jobbet imorgon. Köra 1 minut, stanna, köra 1 till… sen kan jag åka hem och sova en stund till.

  • cortex

    Medlem
    12 november, 2008 vid 13:13

    @Milkman 514169 wrote:

    jag trodde det var en konstant. altså antingen kommer det fram, och då går det alltid lika fort (som du säger) eller så kommer det inte fram alls.. Hmm?

    Nja… rätt och fel. Du kan bromsa upp ljus på diverse olika sätt. Exempelvis genom att skicka det genom en glas-stav eller genom vatten. Grejen är att du inte bromsar upp fotonerna eftersom de rör sig med ljusets hastighet. Grejen (eller teorin kanske man ska säga) är att fotonerna växelverkar med atomerna i ämnet de “passerar”. Så i princip tar sig inte själva fotonen genom materialet utan de absorberas i atomen och sedan emitteras en “ny” foton med samma konfiguration (bl.a våglängden) som den gamla… som fortsätter till nästa atom osv. Jämför gärna med hur vågor i havet transporterar energi.

    2001 (har jag för mig) lyckades man “stanna” ljuset helt med lite kvantfysiska trolleriknep, i princip att hålla kvar informationen från fotonen en stund innan man lät den skena vidare i en “ny” foton.

    Ljus är skumt. 😀

    Hörde jag någon säga “vi behöver få surfa nu!!!”?

    /Kaj(Tech)

  • trumpeten

    Medlem
    12 november, 2008 vid 14:11
    Cortex;515259 wrote:
    Hörde jag någon säga “vi behöver få surfa nu!!!”?

    /Kaj(Tech)

    Word!

    Ljus är kul

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Jeopardy nr.2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.