Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Session › Jönköping
-
Jönköping
Publicerad av jack76 på 22 augusti, 2005 vid 13:53Hje jag är en ny kitare och undrar var man som bäst kann kite i jönköpingestrakten….
hjälp mig snälla….
judo-freddan svarade 17 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 37 Svar -
37 Svar
-
har aldrig kitat i Jkpg, men bodde där för några år sedan. Bästa stället borde vara i vättern. Antingen i Oset som ligger där huskvarnaån rinner ut, eller i östra delen av vätterstranden.
-
Svar till:
Bästa stället borde vara i vättern.
[/ QUOTE ]
Jag har aldrig bott i Jkpg, men jag är helt säker på att du har rätt där… Borde vara Vättern!
Vänern är den som är större va? -
det finns lite folk därifrån som kör
dom har några rätt bra spots, det mesta finns inom några mils radie. Allt utom sydligt ska funka bra där -
jaja….men det finns ju fler sjöar än vättern i jönköpingsregionen…
-
var ett tag sedan jag körde nu men det finns lite olika spots. antingen ner för bankarna vid elmia eller så har du ju alltid domsand där jag kommer hålla till när jag köpt grejer.
skönt att jag inte kommer vara själv här i sommar -
santawasasurfer wrote:var ett tag sedan jag körde nu men det finns lite olika spots. antingen ner för bankarna vid elmia eller så har du ju alltid domsand där jag kommer hålla till när jag köpt grejer.
skönt att jag inte kommer vara själv här i sommarKolla här: http://www.surfbussen.com/spots.htm
-
fräck site men som sagt domsand. i vilken båtklubb där jag för övrigt är vice ordf.
-
santawasasurfer wrote:fräck site men…
Öööh? Nu får du gärna förklara dig. Jag har ju faktiskt listat alla kända Jönköpingsspots inklusive Domsand. Men det är ju helt oväsentligt i den här diskussionen?? Det han ville veta var var man kan kitesurfa i Jönköpingsregionen…? Domsand måste vara i världsklass om det är det enda spot man överhuvudtaget ska fundera på..? :blush:
Sådärja nu har jag avreagerat mig och är snäll igen. Så då kan jag passa på och fråga om du har något att tillägga om Domsand som jag missat i guiden?:smile:
-
judo-freddan det var inte så att du hade missat domsand som jag menade. inte heller att det är världens bästa spot. dock så är den bra på så sätt att du kan köra N-E-S och viss västlig vind, när det blåser nordligt så är det prefa sjön har då 16mil att bygga vågor på och dessa går rakt in i Domsands viken. smidigt att ta sig ut på öppna vattenet och sedan komma snabbt in med. Jsm kommer att hållas här 2006 med ca 500 jollar så området är riktigt bra för vattensport
-
santawasasurfer wrote:judo-freddan det var inte så att du hade missat domsand som jag menade. inte heller att det är världens bästa spot. dock så är den bra på så sätt att du kan köra N-E-S och viss västlig vind, när det blåser nordligt så är det prefa sjön har då 16mil att bygga vågor på och dessa går rakt in i Domsands viken. smidigt att ta sig ut på öppna vattenet och sedan komma snabbt in med. Jsm kommer att hållas här 2006 med ca 500 jollar så området är riktigt bra för vattensport
Bra info. Visste t e x inte alls om det där med Jolle-SM. Jag lägger till den här infon i spotguiden. Har testat Domsand i typ 6m/s (m vindsurfprylar) på nordlig vind för några år sedan. Trots den svaga vinden så var dyningarna rätt maffiga så jag känner igen vad du säger om vågförhållandena. Ska bli kul att testa stället någon gång på nordligt. Nu får jag lust att skaffa en varmare dräkt än min 5/3 och..:grin:
Men hur menar du med viss västlig vind och S? Blir det inte väldigt svag och byig vind när det är frånlands? Får man hålla sig runt udden så man inte hamnar i Husqvarna?
-
den sydliga vinden kommer knappt in i viken. men den västliga är lite skum pga att det går som en “ravin” så vinden kommer pressande genom där. blåser det lite så bara snurrar den lilla vinden som kommer så det är inget som håller. kommer det mycket vind så blir det byigt med en “kanal” med vind som går i samma riktining runt om så dyker vinden ner för sandbankarna och fin, jämn vind får du först ca 300m ut på sjön
-
Ok. Jag lägger till den kommentaren till guiden.
Hur är det med rak väst i J-köpingstrakten egentligen? Även om det knappast hinner dra upp några vågor borde man ju få rak sideshore här och var? Eller försvagas vinden för mycket av landet?
Låter som du måste ha seglat en del på andra spots kring J-köping. Vet du något mer om de spots jag listat än vad som redan står där? Eller vet du om det finns något spot som jag missat?
Tacksam för all info för ingen annan ska fan kunna slå mig på fingrarna med en bättre Vätternguide!:wink:
-
seglat här hela mitt liv så jag har väl varit med om en del grejer här på sjön.
inne vid jönköping får du en jäkligt fin sideshore. land är inte lika högt där så vinden kommer ner mot sjön mycket tidigare än i domsand. sen så är hela jkpg viken jäkligt bra, i istort sett alla vindriktningar visst du kan få en orolig vind när det blåser ostligt pga sandbankarna vid rosenlund/elmia men inte på samma sätt som i domsand. här blir det byigt men stora är byarna och de är “kvar” längre.
kan också rekomendera att köra uppe vid gränna. mellan gränna och visingsö. speciellt när det blåser nordan eller sydligt. tack vare ön och landet så kläms vinden ihop och ökar duktigt. plus att man får fina vågor från båda riktningar. på andra sidan “öa” så är det så pass mycket längre så du får inte samma vind eller vågor. -
Kanon! Tack ska du ha, är precis sån här info jag behöver! 😀 Det var ju intressant det du säger om vindtunneleffekten på östra sidan för jag tror jag upplevde det i höstas. Åkte på morgonen ut och kollade västra sidan ganska långt norrut. Tror det var någonstans S-SV och jag tyckte att det inte det var så mycket vind. Kanske för 7.0-segling typ. Så åkte jag över till Erstaviken och där var det någonstans mellan 6,0 och 5.3-vind. Jag tyckte det var märkligt men då fanns det ju en förklaring.
Så det är bra vid Gränna säger du. Vrider vågorna in också eller är det “bara” hopp som gäller? Var launchar man någonstans?
-
i gränna har du en strand precis norr om hamnen,perfa när det blåser sydligt.funkar även när det blåser lite nordligt annars kan man alltid launcha yttre bassängen i hamnen.
Logga in för att svara.