Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP 2009 TWINSER WAVE nu finns info på JPs hemsida

  • doc

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 22:23

    Jovisst, men med en dåres envishet menar jag att det uttalandet gäller fortfarande bara för Quatrobrädorna och inte nödvändigtvis för alla twinfins.
    Och testet gäller bara för just de två Mistralprototyperna.

    Det är fortfarande alldeles för tidigt för att uttala sig generellt om twinfins. Det är inte en typ av bräda, det är en typ av fensetup som har en specifik påverkan på hur en bräda beter sig.

    Starboard startade stubbietrenden.
    De flesta stubbies känns inte som en Evo.
    Quatro startade den nya twinfintrenden.
    De flesta twinfins känns…

  • ola-h

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 09:15

    Som sagt, jag tro inte det är så värst svårt för erfarna produktionsbrädesshapers som Gnigler, Wenzel etc att på ett fåtal iterationer få fram en bra twinserbräda. Det som är svårt är att bestämma sig för vilken bräda man vill få fram, dvs göra en kvalificerad gissning av vilken typ av kompromiss (varje bräda är ju en kompromiss mellan olika egenskaper) som man tror att den kundkrets som kan tänka sig köpa en vågbräda vill ha. Hur skall man nischa sig in i twinfinmarknaden? Hur skall man nischa in twinbrädan mellan existerande brädor? Skall någon bort? Hur skall brädan passa in i märkets generella filosofi och brädkänsla? Olika märken har här gått olika vägar. Fanatic är ju erkänt duktiga på det här och nogranna med att få en “koherent struktur” på sitt program. Jämfört med hur lång tid de tog på sig för att väja att göra en stubbie är ju twinfintempot även hos dem rätt högt. Jag vet inte vad som hände på Maui eller i SA när de beslöt sig för att inte gå i produktion utan gör en protptypiteration till, men kanske tyckte de helt enkelt att den brädan de tagit fram då inte passade in i sortimentet, t ex var för extremt sidvindsorieterad?

    En skojig anekdot är att när jag köpte min Quatro på Maui så fick jag lova Pascal på Quatro att inte visa den för Svein (på Starboard). Fast det ironiska i det hela är att brädan i fråga, trots att det är en grym bräda, skulle blivit en urusel produktionsbräda. Poängen med historien är att det helt enkelt är skillnad på att göra en bra vågbräda som passar ett fåtal och på att göra en bräda som väldigt många kan gilla. Det är liksom andra sidan av nischandet jag skriver om ovan – att hitta en tillräckligt stor nisch.

    Sen kan man ju lägga till att den superblåsiga måndagen i Åsa för några veckor sedan så körde Lygner på min Quatro och Mag på sin och båda verkade ha bättre kontroll än de flesta, trots att brädorna inte “borde” funka.

  • s

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 09:15

    @Mag 482509 wrote:

    Magnus minns:
    Staffan uttalade redan för 3 (?) år sedan att RRD??? är nog världens bästa vågbräda, det kunde helt enkelt inte bli bättre! Och nu har S.. bytt bräda minst 2 ggr sedan dess?!? Hur låter det nu?

    Staffan – dina enkelspåriga dagar är räknade! 😉
    /Magnus

    Hehe!
    Så var det nog. Och jag håller fortfarande 2006:års HCW för en av mina absoluta favoriter! Så otroligt bra bräda! 07:an hade inte en suck. Men 08 är också super. Så man måste vidga vyerna även om jag gör det enkelspårigt 🙂

    För övrigt är det med sorg som Hanna skall sälja sin HCW 2006:a nu. Hon ska köpa en mindre, det är ju kul att hon utvecklats så bra. Sen är det ju ännu roligare att vi ha barn i oktober vilket gör att hon inte kommer segla förrän till våren.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 09:30

    @Ola H. 483050 wrote:

    Sen kan man ju lägga till att den superblåsiga måndagen i Åsa för några veckor sedan så körde Lygner på min Quatro och Mag på sin och båda verkade ha bättre kontroll än de flesta, trots att brädorna inte “borde” funka.

    Jag tror dock att dessa medelålders herrar är utanför målgruppen för en produktions twinser. De är för duktiga och hade garanterat haft mest kontroll oavsett vad de haft under fötterna (ok, inte vad som helst men det flesta vågbrädor kan de garanterat hantera bättre än många andra).

    /Staffan

  • doc

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 16:40

    Nu har Jem Hall fått sin RRD Twin. Han är ju inte direkt opartisk, men vad han säger om onshoreegenskaper stämmer exakt med mina erfarenheter av min custom Moo:
    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=21408&PN=1

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP 2009 TWINSER WAVE nu finns info på JPs hemsida

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.