Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP freestyle fråga

  • JP freestyle fråga

    Publicerad av konstantin på 21 mars, 2009 vid 15:28

    köpte idagarna en jp freestyle 99 FWS. upptäckte när jag kom hem att det är en ganska tung bräda i förhållande till andra brädor i samma klass. (vikt 7 kg ungefär), jp freestyle pro 99:ans vikt är 6kg. ungefär 6 kg ligger de flesta freestyle 100L brädorna på (08 brädor).
    varför är är fws brädorna så mycket tyngre?
    är det någon större skillnad på manöverbarheten /pop etc mellan en fws och pro?

    // Konstantin

    lars_k svarade 15 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • karapp

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 18:35

    det där extra kilot gör att brädan håller, var glad för det…
    Gör du en fet platt frammåt eller kör hård freestyle kan du räkna med att
    få laga bräda eller byta ofta. Eller bara tränar hårt på att lära dig freestyletrick.
    negativt blir framförallt senare planing…

  • goose

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 09:45

    Viktskillnader på 1 kg har ingen betydelse på någon egenskap. Utvärderat av BOARDS förra året. Slutsatsen på testet var att skillnader märks enbart vid större viktskillnader och då på större brädor, typ 120 l. Märk dock att skillnaden då var minimal. Mao inte värt de där 2000:- extra för Pro variant. Det finns dom som även föredrar Full Wood före Pro för att de inte är så tokstyva, sparar fötter och knän!

  • styret

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 10:06

    Ja och brittiska windsurfingtidnigar är ju kända för sina superpålitliga och sanningstalande tester/betalda reklamplatser…

  • gnutten

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 11:35

    Tyvärr är väl Boards inte ensam om att vara beroende av reklamintäkter och tillgång till prylara att testa. Det finns många tidningar, även inom andra områden, som tänker en extra gång på vad som skrivs.

    Men att säga att både vanliga och pro brädorna har i princip samma egenskaper är väl inte så possitivt för tillverkarna. De tjänar väl mer på att sälja en pro bräda som är dyrare… (dyrare att tillverka iofs, men prismarginalen borde vara större)

  • poppo

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 14:24

    @Goose 536378 wrote:

    Viktskillnader på 1 kg har ingen betydelse på någon egenskap. Utvärderat av BOARDS förra året

    Har du provat en riktigt lätt bräda nån gång? Om det så bara är känslan är den värd nån tusing till anser jag. Annars funkade ju glasfibermaster och duratene-brädor finfint för 20 år sedan…

  • goose

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 08:53

    Jag var på OTC förra sommaren och testade själv Pro kontra FWS på samma bräda (RRD och JP FSW). Kände absolut ingen skillnad, kan därför bara instämma med BOARDS test. Tycker att det är bra att de sticker ut hakan och rekomenderar köpare att ignorera den dyrare varianten då det inte ger ett mervärde. Bättre att lägga dessa pengar på en bra mast, ger betydligt högre påverkan. Det kan tilläggas att viktskillnaden mellan en Pro och en FWS är så liten att de kan hamna inom samma viktspann om man tar hänsyn till felmarginalerna i tillverkningen.

  • poppo

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 09:57

    Kanske ska tillägga att jag resonerade kring brädvikt generellt, har inte provat brädorna i fråga. Har man testat båda och inte upplever någon skillnad är valet enkelt!

    Finns en gammal tes att 1kg på brädan motsvarar 10kg på seglaren (ur planingssynpunkt antar jag), vet iofs inte hur mkt vetenskap det ligger i det.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 14:45

    Jag tycker det här verkar handla om att viktskillnaden mellan Pro kontra standard är att viktskillnaden är väldigt liten, ofta mindre än ett halvkilo. Ofta är den uppgivna viktskillnaden såpass liten att materialtoleranserna skapar ett överlapp, dvs enstaka de allra lättaste standardmodellerna väger mindre än de allra tyngsta pro-brädorna.

    Skulle man i stället jämföra säg en duratene-bräda med ett “cost no object”-bygge, med laminat i borfiber (om det nu är bra till brädor), superlätt skumkärna etc, så skulle man märka rätt stor skillnad. Jag seglade en gammal Tiga 275 ACR härom året, och en modern Fanatic Freewave (Standard) dagen efter, och blev faktiskt lite överraskad av skillnaden. Freewaven har förvisso inte mycket av den där krispiga känslan som helt nya slalombrädor ibland har, men att segla Tigan kändes ungefär som att ha en död fisk under fötterna, eller kanske en geléklump. Mjuk och tung, det kändes som att den formade sig efter choppen.

  • benke-2

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 16:33

    “Viktskillnader på 1 kg har ingen betydelse på någon egenskap. Utvärderat av BOARDS”
    -1kg tyngre ingen betydelse, glömma det.

  • gnutten

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 17:04

    @Rasmus_W 536629 wrote:

    Jag seglade en gammal Tiga 275 ACR härom året, och en modern Fanatic Freewave (Standard) dagen efter, och blev faktiskt lite överraskad av skillnaden. Freewaven har förvisso inte mycket av den där krispiga känslan som helt nya slalombrädor ibland har, men att segla Tigan kändes ungefär som att ha en död fisk under fötterna, eller kanske en geléklump. Mjuk och tung, det kändes som att den formade sig efter choppen.

    Ja det är ju bara vikten som skiljer mellan dessa brädor…

  • rasmus_w

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 22:17

    @Gnutten 536659 wrote:

    Ja det är ju bara vikten som skiljer mellan dessa brädor…

    Jaja. Malla av 275:an och gör en exakt kopia i kolfibersandwich (att försöka tillverka en bräda i duratene som amatör ser jag som överkurs) och jämför. Vi snackar garanterat en viktskillnad på runt fem kilo, kanske mer, plus gigantiska skillnader i styvhet. Jag är väldigt säker på att man skulle märka rätt tydligt vilken som är vilken när man seglar.

  • canoya

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 10:46

    Jo men shapen har nog minst lika stor betydelse. Jag bytte själv för några år sedan min gamla Copello 280 Racing från ’92 mot en Fanatic Cross 120 från ’02 eller nåt, och trots att den nya brädan är tyngre så är den betydligt trevligare att segla. Bringdal kunde nog köra Copellon snabbare på den tiden men för vanligt folk så är det ingen tvekan om vad som är bäst även med lite extra vikt.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 11:41

    @canoya 537235 wrote:

    Jo men shapen har nog minst lika stor betydelse. Jag bytte själv för några år sedan min gamla Copello 280 Racing från ’92 mot en Fanatic Cross 120 från ’02 eller nåt, och trots att den nya brädan är tyngre så är den betydligt trevligare att segla. Bringdal kunde nog köra Copellon snabbare på den tiden men för vanligt folk så är det ingen tvekan om vad som är bäst även med lite extra vikt.

    Javisst. Trevligare att segla är en sak och jag har allt seglat kolkrispiga saker från mitten av 90-talet och min gamla polyestervågis från -88 är lätt och styv men väldigt antik i känslan men det yttrar sig på helt andra sätt än skillnaden mellan mjuk och styv eller skillnaden som kommer av fem kilo extra vikt.

    Dessutom, en grej med gamla degiga tigor som säkert har hunnit bli ännu mjukare än de var från början är att shapen inte är konstant. Jag fick jobba stenhårt med underbenen för att få tigan att gå någorlunda fort och det har nog mindre med materialet att göra och mer med shapen medan känslan av att segla en degklump knappast berodde på det.

  • dala-lama

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 18:58

    Ja som sagt, visst är det skönt med folk som ger meningsfulla råd och gör adekvata jämförelser;)
    Har kraschat både standardbrädor och team editionbrädor……
    Vad gäller hållbarhet skulle jag kolla vad Svenne har att säja!

    Per

  • canoya

    Medlem
    28 mars, 2009 vid 00:54

    Det är ju kul att vara snille nånstans iallafall 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP freestyle fråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.