• Jp Fsw 2005

    Publicerad av Oregistrerad på 7 juni, 2006 vid 11:39

    Någon som har testat JP FSW 98liters från 2005?
    Hur är den i jämförelse med Fanatic Freewave och RRD FSW?

    surfmeister svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • carrera

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 17:30

    Är också lite intresserad av brädtypen dock i lite mindre storlek! Är de bra våg brädor eller är de halv dåliga på både våg o FreeStyle ;-).
    Våre intresant o höra någon opartisk åsikt

  • surfmeister

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 18:05

    Jag har seglat JP FSW 98 ´04/´05 ofta och jag tycker det är en riktigt bra bräda, du kommer inte bli besviken!. Den fungerar kanon på platt vatten men även i mindre vågor. Självklart är den inte lika känslig som en renodlad vågis men å andra sidan är den snabbare upp i planning, är riktigt bra att hoppa med och bibehåller farten väl i de sega vågorna vi har i Sverige. Flera surfare har typ JP FSW eller Fanatic Freewave som sina vågbrädor för svenska förhållanden (dock oftast de mindre storlekarna). Själv har jag en Fanatic Freewave 98 som jag (väger 84kg) använder som min lättvindsbräda i vågor men även att ligga och speeda på platt vatten. Den är riktigt grym att hoppa med och går fint i vågorna (Apelviken/Lejet). Dock rekommenderar jag starkt att du köper fler fenor. Jag har en 27cm freewave fena för att speeda med (du kan också skaffa en ren freeride fena) samt en 24cm renodlad vågfena som jag använder i vågor. Det gör en mkt stor skillnad vilken fena du använder till brädan, min wave fena ger en mkt mer “loose” och svängig bräda och dessutom mer kontroll då det börjar blåsa ordentligt. Med en mindre fena kan jag lätt köra 4.7m2 på brädan (även om jag då oftast använder min SB Evo 74 istället). Oftast använder jag brädan med 5.3-6.4 m2.

    Jag har också seglat JP FSW ´06 och personligen tycker jag att JP ´05 är mer allround och roligare medan ´06 har blivit mer freeridebetonade (gäller de större volymerna). Skillnaden mellan Fanatic Freewave och JP:n beror på årgång. JP FSW´05 är mer lik Fanatic Freewave ´06 även om Freewave är ngt mer vågbetonad. Däremot är de större JP FSW ´06 mkt mer freeridebetonade. Hur brädorna fungerar som freestylebräda kan jag inte svara på (jag kör “old school”) och RRD:n har jag aldrig surfat.

    Hoppas det hjälper!

  • goose

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 19:01

    Jag äger en FSW 98 årgång 04. Det är en helt suverän bräda och jag använder den både i platta förhållanden liksom i vågor, tex i Varberg. Den är grymt snabb och planar tidigt. Använder framförallt segel mellan 5.3-6.4. Jag har seglat FSW 05 oxå en hel del och jag anser att ´04 är mer vågbetonad jmfrt med ´05. ´06 har jag aldrig kört men den verkar vara mer åt freeride-hållet än våg.

    De mindre storlekarna är grymt bra. Jag har kört alla storlekarna i ´05 serien, 77, 84 och 91L. 77 och 84 är helt suveräna brädor, dessa kan jag grymt rekommendera då de härligt nervösa och grymt snabba. Gillar man att hoppa högt så är det dessa brädor man ska ha! Om man vill ha en bräda som klarar bra “bump & jump” samt vara så nära en vågbräda man kan komma, kan jag garantera att 77 och 84 FSW är ett säkert val. Om jag får välja en av dessa skulle jag nog välja 84 då den är lite mer förlåtande, pga av mer volym, utan att kännas för stor. Denna kan man utan vidare kör ned till 4.0 m2. Jag väger 80 kg.

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 juni, 2006 vid 21:14

    Tackar för bra svar!
    Jag väger 87 och tänkte framförallt köra 5.0 och 5.7 på denna bräda. I skånska vågförhållanden. Väger 87 kilo.
    Blir fsw 98 litaren för stor. Är det bättre att satsa på 91 litaren? Vill ha flyt i surfingen och inte för mkt on-off i byig vind.

    Har kört renodlad vågis på 85 kilo (bredd 56cm) och tyckte denna var för liten förutom när jag hade fullt tryck i 5.0.

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 juni, 2006 vid 21:15

    85 LITER menade jag och inte kilo. Rätt tung vågis annars…..

  • surfmeister

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 20:27

    Hej igen!
    98 eller 91 liter? Allt beror på om du ska ha fler än en bräda. Ska du ha två brädor skulle jag rekommendera JP FSW 98 och komplettera med en fishbräda runt 80 liter (typ SB Evo 83..superbräda…). Om du bara ska ha en bräda rekommenderar jag JP FSW 91 (en renodlad vågis på 85 liter är mkt “mindre” än JP FSW 91 som har en bred på 60 cm, det är en gigantisk skillnad i egenskaper vid taskig vind).

    Jag har själv ägt en JP FSW 91 ´04 (väldigt likt´05) som “endabräda” och den passar mycket bra med 5.0-5.7 m2 (det är det optimala segelspannet för denna bräda). Jag använde brädan utan problem ner till 4.7m2 och jag är övertygad om att du med 87kg kan använda brädan ner till 4.5 (dock med mindre fena). Du bör också med en bra fena kunna trycka dit 6.4m2 också. Den planar snabbt, är mkt snabb och är grym att hoppa med, dock föredrar jag de mindre storlekarna för vågridning. Dock med rätt fena kommer denna bräda fungera bra även i vågor (har haft många roliga stunder i Apelviken /Lejet med JP:n).Söker du en bräda för framförallt vågor skulle jag kika på RWW, Evo etc. Det fina med FSW är att den är grymt bra på platt vatten också.

    Jag rekommenderar starkt att du köper en mindre fena typ MFC Onshore 23.5cm som du använder i vågor och då du kör med 5.0 m2. Standard fenan är mindre bra (framförallt i vågor) och det är bra att investera i en eller två bra fenor, du får mkt mer glädje av brädan då (många investerar mängder med pengar på segel, master etc men skiter i fenan som är minst lika viktig).
    Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.