Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Funsterägare – vad är Era omdömen?

  • JP Funsterägare – vad är Era omdömen?

    Publicerad av inge_vind på 5 augusti, 2008 vid 12:54

    Hej!

    Har i sommar testat på att vindsurfa på ett lånat paket och jag tycker att vindsurfning är redigt KUL!

    Är 187 cm och väger 95-100 kg.

    Har kollat fram och tillbaka i Surfers katalog och fastnat för JP Funster och har förstått att en 145 l eller troligast en 160 l nog är mest passande för mig.

    Katalogens text talar varmt för JP Funster – men finns det någon på forumet som äger en JP Funster och som har lust att dela med sig av sina praktiska erfarenheter ?
    (+ och -)

    Tycker ni att detta en bra bräda att börja med och utvecklas på eller är andra alternativ att föredra?

    PS När är en bra tid på året att köpa på sig sin utrustning? DS

    clocknose svarade 15 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • joth

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 13:27

    @Inge_Vind 487490 wrote:

    Hej!

    Har i sommar testat på att vindsurfa på ett lånat paket och jag tycker att vindsurfning är redigt KUL!

    Är 187 cm och väger 95-100 kg.

    Har kollat fram och tillbaka i Surfers katalog och fastnat för JP Funster och har förstått att en 145 l eller troligast en 160 l nog är mest passande för mig.

    Katalogens text talar varmt för JP Funster – men finns det någon på forumet som äger en JP Funster och som har lust att dela med sig av sina praktiska erfarenheter ?
    (+ och -)

    Tycker ni att detta en bra bräda att börja med och utvecklas på eller är andra alternativ att föredra?

    PS När är en bra tid på året att köpa på sig sin utrustning? DS

    Jag har som hastigast stått på en i lite vind. Första intrycket är att den väger en del vilket gör att den känns klumpig. Jag fick den inte riktigt att plana vid det tillfället och jag tycker inte att centerbordet hjälpte till när man inte planade. Jag hade hellre valt tex en RRD Z-Ride eller JP X-cite Ride i tex 145l klassen. Tror att du kommer tröttna på Funstern ganska snabbt.

    Vad det gäller centerbordet så har jag fått kommentarer från ägaren till Funstern jag testade att hon aldrig använde det och tyckte det nog var lite onödigt. Men hon tyckte den planade bra och är stabil. Bra ren nybörjarbräda.

    Men detta är vad jag tycker och det är lite beroende på hur långt du kommit hittils. Har du börjat plana och kan vattenstarta så välj en av dessa stora freeride istället.

    Kolla hos shopparna eller kolla under kompletta paket här på köp och sälj efter klipp.

  • platon

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 18:23

    Jag har en på 145 l och är väldigt nöjd. Använder dock aldrig CB.
    Funderade själv på en X-cite istället i samma storlek men valde denna då den är något mer tålig för slag (blir ju ett och annat fall) samt att sambon preci börjat och med CB så blir det en bra första nybörjarbräda. Utan CB och lite längre fena, en alla tiders freeride enligt mitt tycke.

    Dom andra brädorna funkar säkert oxå bra.

  • clocknose

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 20:16

    Köpte en till frun och barnen i år (145 liter). Funkar kanon. Jag testade själv med 5,7 och stod direkt i stropparna och kunde till och med hoppa med den. Kanonbräda som dessutom är tålig. Tycker inte den är klumpig eller känns stor. Frun på strax över 50 kg körde 4,7 med den i 9 meter förra veckan och det funkar kanon. / Joacim

  • frassefransson

    Medlem
    9 augusti, 2008 vid 11:34

    Kommer lägga ut ett omdöme så fort jag fått, och testat, brädan. Det kommer nästa vecka

  • inge_vind

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 20:07

    Vilken volym har du köpt?

    Skall bli spännande att höra Frasses intryck när den inköpta brädan testats och om den motsvarar de fina vitsord som reklamen beskriver Funster med.

  • bicless

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 22:55

    Nu är det ju inte bara JP Funster som funkar att utvecklas på även om reklamtexter oftast ger sken av det (på samma sätt som 2008:a alltid är överlägsen 2007:an osv). JP är troligen största varumärket och ofta bra kvalitet men ofta dyrast oxå. Många andra märken kan vara lika bra eller bättre och ibland billigare.

    Det finns ju en hel drös brädor att välja på i om man är i nybörjar och utvecklingsstadiet och vill ha något man inte växer ur direkt.
    Vi (SurfSpot Sweden) har exempelvis Mistral Malibue, Drops Circe och F2 lightning som alla 3 funkar för både rena nybörjare och de som seglat ett par gånger. Lightning är byggd i carbone sandwish så den är lite ömtåligare men samtidigt ännu mer utvecklingspotential.
    Vi hyr även ut så det förekommer att folk hyr innan om man vill vara 100% säker på att den känns bra när man väl är på vattnet.

    Mvh

    Bicless

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 23:56

    Vi har två st i klubben, uvk.se och jag har seglat dessa flertalet gånger. Mycket lättseglad och stabil bräda men bli ju tråkig rätt fort… Aldrig testat med centerbord utan har bara planat med den.

    Bara jag och kompisen som inte gillar att få i fotstropparna? Känns som om brädan inte gillar när man står i dem, oavsett var de sitter…

    Som första bräda? Helt klart ett bra val! Men om man har surfar litegrann klarar man sig relativt långt med t.ex en Fanatic shark 145 liters eller dylikt…

  • surfen

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:11

    Jag håller med Tim, som sagt vi har dom i klubben och jag tycker dom suger något för jä…t. Både med och utan Cb. Ava däcket ser ju ut som en ryamatta efter lite användning. Njaa det finns bättre alternativ.
    Personligen så tycker jag mycket bättre om RRD Evolution 360 som också verkar tåla lite mera stryk som ändå en nybörjarbräda kommer att få, mycket roligare bräda som man kan växa i ett par säsonger och det gäller för hela familjen.

  • daffman

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 16:10

    har själv en jp Funster 145 liters, personligen tycker jag den är kul, senast jag var ute planade jag utan problem(5.5 NP Solo segel), har även kört bics nova 170 (centerfen versionen), tycker en planade mycket, jag menar MYCKET snabbare men mer okontrollerat än jp’n, helt annan fena dock.. uppfattat det som om den påverkar en hel del. påtal om planing börjat att alltid ha i främre fotstroppen, men såfort jag drar i den bakre vill den bara lova och det slutat oftast med att jag ramlar baklänges ner i vattnet…vad gör jag för fel?

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 21:32

    Börja med bakre istället. Vänta med att sätt i bakre tills du har bra fart. Sen när du har kontroll i bakre sätetr du i främre.

    Mvh

    Bicless

  • daffman

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 22:10
    Bicless;491247 wrote:
    Börja med bakre istället. Vänta med att sätt i bakre tills du har bra fart. Sen när du har kontroll i bakre sätetr du i främre.

    Mvh

    Bicless

    Hmm tar och testar det, men känns mycket “naturligare” att sätta i främre först 😉

  • jps

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 07:13

    Då får du ett annat råd av mig.

    I med främre först. Precis som du gör. Fall sedan av mer än vad du brukar för att öka farten och minska lovgirigheten. Var sedan försiktig när du sätter i bakre foten så går det nog bättre.

    Lycka till. Övning ger färdighet.

  • daffman

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 11:07

    aah logiskt och bra, tack :smirk:

  • frassefransson

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 19:20
    Inge_Vind;489161 wrote:
    Vilken volym har du köpt?

    Skall bli spännande att höra Frasses intryck när den inköpta brädan testats och om den motsvarar de fina vitsord som reklamen beskriver Funster med.

    Har köpt en 145 liters som jag har varit ute och testat i lättvind två gånger.

    Jag är en nybörjare och är därför långt ifrån kompetent att bedöma brädan, men kul är det!

    Återkommer när första planet har infunnits :laugh:

  • clocknose

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 20:07

    @surfen 489246 wrote:

    Jag håller med Tim, som sagt vi har dom i klubben och jag tycker dom suger något för jä…t. Både med och utan Cb. Ava däcket ser ju ut som en ryamatta efter lite användning. Njaa det finns bättre alternativ.
    Personligen så tycker jag mycket bättre om RRD Evolution 360 som också verkar tåla lite mera stryk som ändå en nybörjarbräda kommer att få, mycket roligare bräda som man kan växa i ett par säsonger och det gäller för hela familjen.

    Jag har kört båda och håller inte med dig. Funster är helt klart en modernare och roligare bräda. Fråga dem som säljer. De har tagit in 3 gånger så många Funster som RRD 360 i år.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Funsterägare – vad är Era omdömen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.