Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP real world wave 76

  • bergelin

    Medlem
    15 september, 2005 vid 12:39

    Jag skulle ha en 21 eller 21.5 fena till den..

    Saken är ju att med den brädan är ju 4.2 – 4.7 ganska vanliga segel och då skulle jag ta en fena med någon av de storlekarna. Men vad är originalfenan på?
    / Erik

  • jalla

    Medlem
    15 september, 2005 vid 13:36

    orginal är 22 cm!

  • bergelin

    Medlem
    15 september, 2005 vid 21:50

    Tycker spontant att det låter som en bra fena.. har du problem med den eller?

  • lars_k

    Medlem
    16 september, 2005 vid 05:41

    En 22:a är kanske nåågot stor med 4.2. Flytta fram den om du tycker brädan är lite stel i svängen.
    Ju mer onshore desto större fena behöver du också för att ta höjd. Är det sideshore och bra tryck kan du säkert gå ner till en 20.5:a med 4.2:an. Fenval beror på så många parametrar: Vind/våg-förhållanden, din teknik och körstil. Och framför allt fentyp, djupet säger inte allt. Är det en bakåtsvept, flexig sideshore- eller en rakare, styv onshorefena..? Osv.
    Komplicera saken eller skruva på det du har och stick ut och bränn! =)

  • bergelin

    Medlem
    16 september, 2005 vid 06:42

    Bra svar Lars.. Men jag antog att det ar en bakåtsvängd wave-fena som är original på de brädorna. Men som sagt mycket spelar in, man måste hitta sitt favoritläge.. precis som med alla trimmningsdelar; hängselelängd, plats på fotstroppar etc. inget är “rätt”. smile.gif

    Häpore!

  • pelle_o

    Medlem
    20 september, 2005 vid 07:01

    Jag vet inte om man kan jämföra men jag kör med en MFC fpt20,5 på min 80L JPradicalwave, den sitter som en smäck till 4.2-5.0. Min matchvikt är 82kg.
    Pelle

  • ola-h

    Medlem
    20 september, 2005 vid 12:47

    Det beror både på förhållandena och på fenan. Jag har olika fenor där en viss fena i 20cm motsvarar en annan i 22 cm och en tredje i 24cm när det gäller “kraften” i fenan. Om vi snackar relativt traditionella vågfenor i medium profil och medium styvhet så kanske 21-22cm är lagom för 4.2-4.7. I jobbig onshore, ström mot lä och om vågen är lite segl så kan du gå upp lite till kanske.

    Som sagt är det dock svårt att säga generellt, bättre är att testa det du har i fenväg och utifrån detta gissa lite vilka storlekar som kan vara bra komplement.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 2005 vid 14:05

    Vad tror ni om en freestylefena till en stor vågbräda (goya 86l)? Den är inge vidare på att ta höjd med 22cm orginalfenan som siter på nu. Grym från 5.0 och neråt, men vid 6.0 blir det en del spinouts.

  • ola-h

    Medlem
    28 september, 2005 vid 14:32

    En freestylefena i lite crossoverstil (ala Naish, Starboard m.fl – lite svepta alltså) kan funka bra). Det blir mycket uyta utan att fenen blir så djup så man får hyfsad acceleration från låga hastigheter och ändå en bräda som kan pressas runt bra i lite backsideridning mm. Maui Fin Company RON är ett liknande alternativ. De här fenorna är dock inte lika bra som riktiga vågfenor när det blir ordentlig vågridning, de är helt enkelt inte tillräckligt förlåtande.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP real world wave 76

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.