Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing JP Slalom fråga

  • JP Slalom fråga

    Publicerad av 40knots på 18 april, 2009 vid 14:10

    Förra året köpte jag en JP60 för att ha en mindre bräda då det blåser hårt. Den visade sig vara helt super bra men en aningen för liten för att flyta hem på om vinden tar slut. Jag har nu beställt en JP68 och undrar om jag skall sälja den mindre eller inte. Är brädorna lika snabba eller är det stor skillnad?

    40knots svarade 15 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    18 april, 2009 vid 14:55

    Vilka segelstorlekar har du och hur mycket väger du?

  • jester

    Medlem
    18 april, 2009 vid 17:49

    Jag tycker du skall behålla den mindre brädan… Det verkar som om du kör mycket på öppet hav, och den större brädan lär bli svår att kontrollera när det börjar blåsa kuling…

  • 40knots

    Medlem
    18 april, 2009 vid 18:51

    Tack för svar. Jag kör med NP RS 5,8 6,7 8,4 och väger 92kg. Jag vet att man kan köra med stora segel på små brädor men jag är lite old school så jag har inget problem med att köra 5,8 på ett 68cm bräde. Tror jag. Yes, jag kör ofta på öppet vatten men för att komma till öppet vatten bör jag ofta först kryssa lite grann och så har vinden en tendens att avta. Kollade på gps-speedsurfing och det visar sig att man kan köra ganska fort med JP brädor med volym runt 96-109ltr. Det enda jag är lite orolig över förutom vad det kostar är att den mindre brädan inte kommer så ofta till användning. Kanske jag alltid föredrar den större pga just flytkraften. Eller så blir det så att jag alltid tar den mindre för det är mera kontroll i hårdare vind. Sedan är det ju så att det finns väl inte så bra med köpare på små slalom brädor.

  • jester

    Medlem
    18 april, 2009 vid 21:01

    Just med tanke på att du inte får så mycket pengar för en beggad bräda, så är det ju bättre o behålla den lille? Utan tvekan kommer du gå snabbare med den lille brädan. Körde själv sällan mindre än 7.6 med min Warp Slalom 67 (105l). Körde 6.8 en gång just när jag ville ha säkerheten med dom extra litrarna. Men helt klart var det roligare o segla med mina mindre brädor när vinden ökade.

  • imported_macts

    Medlem
    19 april, 2009 vid 08:21

    Jag håller med Jester. Om du har ekonomin för det så behåll den lilla. Breddskillnaden på 8 cm är ett bra komplement.
    Även om du inte kommer att segla den lilla så jättemycket så kommer du att tycka att det är värt det dom gånger du har chansen!

  • 40knots

    Medlem
    20 april, 2009 vid 06:49

    Tack för alla svar. Fastän ekonomin kunde vara bättre har jag beslutat hålla den mindre brädan också. Brädan är i nyskick och tror inte att jag kunde få den såld till bra pris.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing JP Slalom fråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.