• Jp Vs Rrd

    Publicerad av marty på 27 juni, 2006 vid 08:52

    Vilken bräda bör jag välja :

    JP freestylewave 98 eller RRD Freestylewave 110 / 100 ?

    Jag väger 96kg och är ute efter ett komplement till min RRD wavecult 86l.
    Tanken är att kunna köra dom där 8m/s dagarna för att få lite tid på vattnet.

    Någon som har ideér om för och nackdelar ?

    Mvh Marty

    dr-masse svarade 17 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 09:47

    Biffig grabb. Jag skulle rekommendera den som är störst, helt enkelt. RRD FSW 110, således…. och du har ju en rrd å e du nöjd med den så…

    Fina brädor bägge, möjligen att JP är lite mer “freerideorienterad”. Det finns ju en större JP FSW, kan vara aktuell för dig.

  • ducks

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 10:45

    Jag har en RRD FSW 110. Väger som dig.

    Nu har jag inte kört den så himla mycket, kört 2 gånger med 5.8. Planar inte tidigt med originalfena. Känns inte som 110 liter. Känns inte så jättemycket större än en RWW 91… Tror snarare volymen ligger runt 98-102 liter.

    Annars är brädan livlig, den ligger dessutom mer stadigt i vattnet än en RWW som har en tendens att stöta en del i choppigt vatten. Svänger otroligt bra… En fin fin bräda som dock enligt mig inte är på 110 liter.

    Precis som med RWW så måste man jobba lite för att den ska börja plana, stöta med fötterna eller falla av på en liten våg. Väl planande så faller den inte lätt igenom igen..

    Dock ska jag tjocka på en större fena och använda brädan i lite lättare vindar. Får se hur det blir med planingen då…

  • marty

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 12:32

    Tackar för snabbt svar. Tror ni hållbarheten skiljer sig märkena emellan ? Håller dom lika hög kvalité ?

  • oscar

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 12:39

    Min erfarenhet av RRD (har haft 3 st) är att de har suverän konstruktion. Har aldrig lyckats skada nosen.

  • marty

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 18:43

    Det enda som isåfall talar för JP’n är väl då segelspannet ; 4,7 till 7,2 medan RRD’n i motsvarande storlek ( 100 liter ) tar mellan 5,2 till 6,9 ?!? Kanske går att pressa den lite till uppåt i storlekarna…

  • jps

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 18:48

    Det där med rekommenderat segelspann verkar lite mysko tycker jag. Två till synes väldigt lika brädor från olika tillverkare kan ju ha väldigt olika segelspann. Marknadsföringstrick eller sanning tro?

  • er39

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 07:49

    Jag, 92kg, kör kombinationen RRD FSW 110 och 89 liters Mistral Razor.
    Funkar riktigt bra. Lagom “överlapp” där 5,8-segel funkar bra på båda brädorna.

    Har seglat RRDn en hel del som lättvindsvågis (3v på Barbados) med vågfena och den svänger riktigt bra.
    Optimal segelstrl för mig ligger nånstans 6,3 – 7,0.
    Volymen tycker jag ligger i närheten av 110. Klart mycket mer
    bärighet än den JP FSW 94 (101 liter enl tyska Surf) jag hade för några år sedan.
    JPn upplevde jag som mer slalom/bumpnjump medans RRD är klart mer våginriktad.

    mina 2 dollars
    Erik

  • marty

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 08:19

    Tack för att ni tog er tid.

    Erik, Upplever du RRD’n mer lättplanad jämfört med JP’n ( med volymskillnaden i åtanke ) ?

  • er39

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 10:06
    marty wrote:
    Tack för att ni tog er tid.

    Erik, Upplever du RRD’n mer lättplanad jämfört med JP’n ( med volymskillnaden i åtanke ) ?

    Ja det tycker jag. Det har dock hänt en hel del på de 3 år som det skiljer
    mellan JPn och RRDn som jag har erfarenhet av. Nyare JP har blivit kortare/
    bredare och planar nog tidigare nu. Provsegling av brädor med lika volym
    vid samma tillfälle vore förstås det bästa.
    (dagens brädtips => RRD går billigt nu hos Keppler)

    /Erik

  • wille-plana

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 15:36

    :laugh:
    Va bra att få lite info om brädor för fullvuxna killar är själv 90+ kg
    och surftidingrna testar ju sällan dom största brädorna eller så är testarna flugviktare på 65-70 kg.Har länge gått och sneglat på RRD freestylewave 110 -05 eller 06.Såg i en tråd att JP kommer med en 109 liters freestylewave 07 ska man vänta på den? F2 hade ju en styleguerilla på 109 liter för 2 år sedan testade den på fuerte förra året kändes kanon.Men den försvann ju från deras line.Å som tungviktare är ju volymen ganska viktig står det 110 liter å det bara är 100 kan ju vara ganska avgörande.Så cred till alla fullvuxna surfare som skriver omdömen om brädor.

  • imported_macts

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 08:22

    Hej

    2 andra alternativ för tungviktare borde kunna vara Starboard Aero 117 eller Exocet Cross 117. Båda verkar funka hyggligt/eller rent av bra i vågor samt har mycket volym.

  • thomme

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 09:33

    Vad skiljer FSW brädorna gentemot en vågis som Exocet EXO Wave 105 som jag själv funderar på att köpa?

    Finns möjligheten att testa någonstans ?

  • oscar

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 10:43

    Oftast lite rakare bottenkruva för tidigare planing och att det är powerbox. Men jag tror att det inte rör sig om några stora skillnader som inte kan kompenseras med annan åkteknik. Kolla med surfbutiken om han har nån exo wave hemma.

  • dr-masse

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 10:49

    Vanligtvis har FSW brädorna lite rakare bottenkurva, mindre (ingen) tail-kick, lite vassare kanter, kanske något mer parallell outline. Lite mer fart, lite tidigare planing.

    Men det är knepigt, vissa FSW-brädor är mer åt freeride-hållet, andra klarar sig alldeles utmärkt för ren vågsegling.

    EXO Wave verkar ju vara rättså onshore-orienterade allround vågisar, vilket gör att de nog kan ligga nära en FSW bräda i egenskaper.

    Men det är ju apsvårt att avgöra utan att jämföra brädorna. Etiketter och begrepp är en sak, verkligheten en annan. Jag kan t ex tänka mig att Exocet EXO och Fanatic FreeWave inte ligger alltför långt ifrån varandra i seglingsegenskaper, men vilken som är “bäst” är nog upp till seglaren själv.

    Själv tycker jag att en riktig allround-maskin i den här sizen är en väldigt kul bräda att ha och segla på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.