Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP X- Cite ride Hjälp tack

  • JP X- Cite ride Hjälp tack

    Publicerad av lukasw på 6 september, 2006 vid 08:10

    Tänker fråga just om den bräda, hur bra är den? Idag seglar jag på mistral vison som är på 150 liter, 68bred seglar mest i sthlm, den brädan med 9.0v8, men funderar på att köpa
    JP X- Cite ride 135liter :grin:. Saken är att jag har en jp super-X 115liter blir det inte för nära mellan? 135liter och 115liter, min vikt idag är 108kg men till nästa sommar kanske runt 84-94kg, Igår testade jag min kompis mistral på 133liter och hans segel på 8.5 det var inga problem.

    Så min fråga är blir man nöjd med den? Funderrar på att köpa också en Freestylewave på 102 eller på 93 om det blir 93 så inte många dagar?
    Vad tycker NI? JP X- Cite ride planar den tidigt och kan den gå fort?

    Lukas W:cool2:

    lukasw svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • oscar

    Medlem
    6 september, 2006 vid 08:35

    Om du kör 9.0 V8 så skulle jag satsa på nåt mer högprestanda än Xcite tex en ren slalombräda på ca 75 i bredd för att maxa lättvindsegenskaperna.

  • lukasw

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:28

    vilken kan du rekommendera?

    Lukas

  • oscar

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:38

    Ingen speciell faktiskt då jag inte testat fler än Starboard Isonic.

    Alla tillverkare har ju stora slalombrädor för lättvindssegling nu så det är bara att välja och vraka.

  • filipl

    Medlem
    6 september, 2006 vid 19:42

    Hej,

    Jag köpte dels en JP X-cite Ride 120 och en JP X-cite Ride 165 i våras och jag är riktigt nöjd med båda. Jag “uppdaterade” från en AHD Free Diamond 70 från år 2000, som är på 129 liter. Jag väger 90 kg och har använt 9,5, 8,0 och 6,5 segel. Båda brädorna planar extremt tidigt och lätt och känns båda två små och mycket snabba i förhållande till sin storlek. De är mycket lättgippade och lättseglade överhuvudtaget. Tidigare år har jag varit på “gränsen” till att klara fullplaningsgippar, men i år har jag satt säkert över 100 stycken, delvis på grund av bättre teknik, men också till mycket stor del på grund av att JP-brädorna är så lättgippade.

    Mitt tips är att byta ut Vision-brädan mot en JP X-cite Ride på 150 eller 160 liter (2007 års modeller) och behålla Super X:en som nästa steg ned. Jag tror att du kommer att märka en jätteskillnad på dessa JP-brädor och Vision-brädan, som är en äldre design. De känns nog mycket mindre, roligare och “liviligare” än Vision-brädan. Detta är i vart fall min erfarenhet om jag jämför med min AHD-bräda, som när den kom blev en riktig “testfavorit-bräda” år 2000.

    Jag tror att om man inte är riktigt duktig, så seglar man nog lika snabbt på JP C-cite Ride som på en större slalombräda, samtidigt som JP-brädan är roligare i övrigt att segla än en slalombräda. Ställ gärna frågor om du har några.

    Filip

  • lukasw

    Medlem
    7 september, 2006 vid 07:38

    Menar du att jag ska köpa jp 150???? Jag vill ha 135, jag har seglat på jp i 6 år, jag vet att jp planar snabbare och svänger bättre har ju en super-X men frågan är om jag kommer plana med 135? i 9,0kvm jag ska ha 135-A ;):smile:
    Men tack för tipset

    LukasW

  • canoya

    Medlem
    7 september, 2006 vid 08:51

    Jag tror att du kommer att tycka att det är för lite skillnad på 115 och 135 liter. Mitt tips är att du går på en större (egentligen så stor som möjligt) för att få ut så tidig planing som möjligt. Du kommer inte att uppleva att det är för stort hopp mellan en 160 liters och din 115 liters!
    /Håkan

  • filipl

    Medlem
    7 september, 2006 vid 09:14

    Hej,

    Jag resonerade som så att “glappet” mellan JP X-cite Ride 135 och Super X:en på 115 liter blir ganska litet och att deras “register” till rätt stor del kommer att överlappa varandra.

    Min egen erfarenhet är att JP 165-brädan funkar alldeles utmärkt och känns ganska liten ända upp till 10 m/s (med 8.0-segel), och detta borde självklart ännu mera vara fallet med JP X-cite ride 135-brädan.

    JP X-Cite Ride 135 är 72 cm bred, har mycket lång “rak” bottenkurva och min gissning är att den därför borde plana tidigare och ta något större segel än Vision-brädan, som är 68 cm bred. Det är därför som jag frågar mig om du tänkte behålla Vision-brädan som “största”-bräda. Min gissning är att JP X-cite Ride 135 kommer att ta större segel, än Vision-brädan.

    Att använda ett 9,0 segel på JP-Xcite Ride 135 bör fungera bra. Mitt eget intryck är att de standardfenor som följer med är ganska dåliga, även om alla JP X-cite Ride brädor fått mycket bra testesultat i Boards, Windsurf, tyska Surf m. fl tidningar, där de testats med standardfenorna. Själv har jag vunnit mycket på att byta ut standardfenorna mot andra “märkesfenor”. Särskilt om du skall köra med ett 9.0-segel bör du köpa en större fena.

    Filip

  • lukasw

    Medlem
    7 september, 2006 vid 12:05

    Ok, men jag vill inte ha större brädan än 135-140liter, jag märker stort skillnad mellan JP X- Cite ride och super-X ok, det är bara 20 liter men det gör sin sak, funderar på F/W som är på 102liter eller största wave på 91liter

    LukasW

  • ubaten

    Medlem
    8 september, 2006 vid 18:48

    väger själv 103 pannor och har haft följande brädor startade med en mistral vision 190 byte till en explosion 170 sedan en tripple x på 135 men efter två rundor till rhodos där jag kört exciteride 150 litere samt 135 och freeride 158 samt 144 så har jag köpt mig en exciteride 150 att köra på här i stockholm har kört den extremt överriggad i måndags med 6,9 samt i lätt vind med 9,0 rs3 fungerade lika bra på båda tillfällena så kör på 150 samt din super x i vindar över 10m/s

  • lukasw

    Medlem
    8 september, 2006 vid 19:32

    nej vision är en trög bräda x-cite ride är snabbare planar tidigare, var också på rhodos i prasonisi grymt bra där körde med 4,2 combat och jp wave på 73liter första gånger så litet segel :):santa: 😀 :cool2: faan vad det blåste där även om jag kommer att väga ca 85-95kg till nästa år köper 135liter X- Cite ride tror jag 🙂 idag skadade jAG mig seglade super-x ochhoppade landade på revben ajajajajajaj jag tror att det är slu seglat för i år ;(;(;(:confused2: :confused2: :confused2:

    LukasW

  • lukasw

    Medlem
    8 september, 2006 vid 19:34

    Fillip, jag kommer att sälja vision om ca 4-5 veckor japp ska köpa större fena har du ett 135?

    LukasW

  • lukasw

    Medlem
    11 september, 2006 vid 10:44

    Hur bra är JP X- Cite ride 145 liter 2007 stor skillnad mellan 135?

    Lukas W

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP X- Cite ride Hjälp tack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.