Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › JP134 Slalom och Neil Pryde 8,4 Race
-
JP134 Slalom och Neil Pryde 8,4 Race
Publicerad av 40knots på 19 augusti, 2007 vid 19:47Jag har i år köpt min första moderna bräda och segel. Hur hårt kan man tänkas segla med dessa grejor? Vad för fena borde man ha om man riggade med en 6,5m2?
rasmus_w svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Om jag fattat saken rätt så är brädan 80 cm bred. Minsta segel som rekommenderas med den är 8,4. Med tanke på att jag kan segla 75 cm bred bräda med 9,7 i närmare 10 m/s så borde du nog kunna segla i uppåt 12-15 m/s med de grejorna. Däremot kan jag tänka mig att en lite mindre bräda funkar bättre i så mycket vind, fast jag är en liten räka, har du gjort 40 knop i Tarifa är du antagligen en rätt stadig bit och kan säkert hålla grejorna i grymt mycket vind.
-
Oregistrerad
Gäst20 augusti, 2007 vid 05:34Tack för svaret Rasmus_W. Jag är ju naturligtvis van vid att segla overpowered men är dålig på att pumpa mig i plan vid undre vindgränsen och marginalförhållanden. Jag har aldrig heller surfat med större segel än 6,5 så en bom på nästan 230cm känns väldigt lång.
Seglade med JP’n med 6,5 i ca 14m/s och då kändes både brädan och seglet stort. Kanske skulle det hjälpa om jag satte en mindre fena på brädan? Fenan som kom med brädan är G10 52cm djup. På min gamla slalombräda från 94 använde jag en 36cm djup fena för lätt vind med 6,5an men så fort det blåste bättre bytte jag till en 32cm djup fena. Det får mig att tro att en mindre fena skulle kunna fungera vid hårdare vind.
Den enda gången i år när jag varit ute med den nya 8,4an blåste det i byarna över 10m/s och då var jag i ”blåsten” med seglet. Jag hade inte riktigt fått seglet trimmat rätt för nedhalet gick inte att spänna för hand så att förliket skulle ha varit helt sträckt. Akterliket fladdrade inte heller lika löst som på andra segel jag sätt och skulle gärna ta emot råd om hur man bäst spänner nedhalet eller vad man nu kallar det på svenska. North Sails har en mastfot med en inbygd spak för vinchandet av nedhalet och så lär det finnas en vinch som appliceras på mastfoten då man vill trimma seglet. All input här är mycket välkommen.
Behöver också råd för hur man skall trimma brädan och 8,4 seglet. Fotstropparnas position, fenans storlek, mastfotens position, bommens höjd och trapetstamparnas längd. Jag inser att mycket av det här är personliga preferenser och bara att testa själv men någon form av input från sådana som kämpat med samma problem skulle vara välkommet. Så som jag känner det nu är brädan bred, kort och riggen känns tung och stor med väldigt lång bom.
TDK
-
oj, jag måste nog vara klenare än vad jag trott….Jag skulle aldrig komma på tanken att välja en 80 cm bred bräda och 8,4 segel i 12-15 m/s.
Själv skulle jag kört med min 80 ltr slalom och 6,3 alt 5,4.Det kanske beror på vad man tror är 12-15 m/s…..
-
@Rasmus_W 406992 wrote:
Om jag fattat saken rätt så är brädan 80 cm bred. Minsta segel som rekommenderas med den är 8,4. Med tanke på att jag kan segla 75 cm bred bräda med 9,7 i närmare 10 m/s så borde du nog kunna segla i uppåt 12-15 m/s med de grejorna. Däremot kan jag tänka mig att en lite mindre bräda funkar bättre i så mycket vind, fast jag är en liten räka, har du gjort 40 knop i Tarifa är du antagligen en rätt stadig bit och kan säkert hålla grejorna i grymt mycket vind.
Är det ändå inte tvärtom? Att med smalare bräda hanterar man mer vind (och tillhörande småvågor, aka chop) bättre? Låter för mig helt orimligt som att en större bräda skulle ha ett högre vindregister.
Som jag förstår det är JP:s Slalom 134 en utpräglad lättvindsslalom (med rek minimisegel på 7.8, ideal 8.4) eller är jag helt ute å cyklar nu? Till 2008 verkar den ha bantat rejält till 119 liter med liknande övriga mått och segel rek.
-
Haha!! jag väljer nog oxå mindre grejer när det blåser 12-15 m/s… Men så är jag inte världsmästare på cykel heller. Tipset är väl att ta vissas råd med en nypa salt.
Prylarna du har (inkl segel) är byggda för att seglas i lättvind, och komfortzonen bör sluta vid runt 10 m/s skulle jag gissa. Har själv liknande utrustning Exocet WS80 + NS warp 9.0, och under rätt förutsättningar är 30+ knop helt klart möjligt. Men som sagt så är dom byggda för lättvind, och go cruising på sommarbrisarna. Jag skulle inte rekommendera att köra 6.5 med en såpass bred bräda, kommer nog att bli lite tokig kombination. Speciellt som brädans breda häck kräver förhållandevis lång fena. Minst 42-43 cm fena, och jag tycker den fenan du har låter helt perfekt till 8.4, men du hade nog klarat av en 4-5 cm kortare fena…
Trimm? Börja med mastfoten i mitten av skenan, fotstropparna långt bak (flytta fram ett snäpp om du har problem med spin-out). Segel: max nedhal jämt, och justera med uthal beroende på vind. Tyvärr så äter NS mastfoten nedhalstamp otroligt mycket, så en nedhalsvev är att föredra. Finns ett par olika varianter på marknaden. De flesta verkar fungera bra.
Vart kör du? Ta en tur till ett ställe där folk med liknande utrustning håller till, så får du garanterat hjälp med trimmet! -
@NLC 407026 wrote:
Är det ändå inte tvärtom? Att med smalare bräda hanterar man mer vind (och tillhörande småvågor, aka chop) bättre? Låter för mig helt orimligt som att en större bräda skulle ha ett högre vindregister.
Som jag förstår det är JP:s Slalom 134 en utpräglad lättvindsslalom (med rek minimisegel på 7.8, ideal 8.4) eller är jag helt ute å cyklar nu? Till 2008 verkar den ha bantat rejält till 119 liter med liknande övriga mått och segel rek.
Visst är det en utpräglad lättvindsslalom, men formulakillarna seglar med 9,0 i uppåt 15 m/s vad jag har förstått, så därför borde en 20 cm smalare bräda med 8,4 kunna seglas i ungefär lika mycket vind. Nu är ju hävstångseffekten av den breda tailen en viktig anledning till att det går att hålla så stort segel i så mycket vind, men 80 cm är rätt brett det med och 8,4 aningen mindre, därför gissar jag att det går att segla det kittet i ungefär lika mycket vind.
Hur som haver, envisas man med att segla på en så stor bräda vinner man inte mycket kontroll på att gå ner ytterligare i segelstorlek.
Och nej, att segla en 80 cm bred bräda i kuling är inte det minsta optimalt hur man än ser på saken. Det går men att gå ner några storlekar, både vad gäller bräda och segel, är en klart vettigare idé.
-
Framförallt går det ju inte att segla på normala ”slalombogar” om man sticker ut och är bisarrt mycket överriggad. Kryssa så nära vindögat man kan och slöra riktigt djupt (om man klarar att få brädan att falla av utan att nån katastrof inträffar) är vad som funkar, allt som ens är i närheten av halvvind är bara att glömma.
-
@Rasmus_W 407186 wrote:
Framförallt går det ju inte att segla på normala ”slalombogar” om man sticker ut och är bisarrt mycket överriggad. Kryssa så nära vindögat man kan och slöra riktigt djupt (om man klarar att få brädan att falla av utan att nån katastrof inträffar) är vad som funkar, allt som ens är i närheten av halvvind är bara att glömma.
Att formula killarna kör så stora segel beror mycket på att de kör med uthalstrim på sina bommar! har själv börjat segla in mig på detta o det är inte så svårt som jag trodde att trima under gång så att säga! Möjlighet till trim under gång ökar ju Race seglens redan extremt stora windregister ännu mera o man kan iprincip trima ett stor segl dött om man vill! Segel trimet man gör på land är ju lite av en kompromis igentligen, rigar man för maxfart så tar man höjd dåligt osv.
-
@Rasmus_W 407183 wrote:
Visst är det en utpräglad lättvindsslalom, men formulakillarna seglar med 9,0 i uppåt 15 m/s vad jag har förstått, så därför borde en 20 cm smalare bräda med 8,4 kunna seglas i ungefär lika mycket vind. Nu är ju hävstångseffekten av den breda tailen en viktig anledning till att det går att hålla så stort segel i så mycket vind, men 80 cm är rätt brett det med och 8,4 aningen mindre, därför gissar jag att det går att segla det kittet i ungefär lika mycket vind.
Hur som haver, envisas man med att segla på en så stor bräda vinner man inte mycket kontroll på att gå ner ytterligare i segelstorlek.
Och nej, att segla en 80 cm bred bräda i kuling är inte det minsta optimalt hur man än ser på saken. Det går men att gå ner några storlekar, både vad gäller bräda och segel, är en klart vettigare idé.
Rasmus…..det är en väsentlig skillnad på en formula 9.0 och en slalom 8.4.
det är därför det finns en slalomline, ofta under 9.0 och en formula line från 9.0 och uppåt. Seglens arbetsuppgift skiljer sig markant och därför klarar en formula rigg mer vind (läs att dom ska ha ett bra tryck på kryssen, vilket inte alls är lika viktigt på ett slalom, och definitivt inte på ett speed) På slalom söker man mer bottendrag för att snabbt komma igång efter en gipp, och maximal fart på halvvind eller lätta slörar. Ett speedsegel ska ge max power på extremt djupa slörar, därför är dessa segel sydda på ett helt annat sätt än formula. Ett formula segels främsta uppgift är att mata höjd och hålla farten på en extrem vinkel, sedan kan slören justeras med uthalstrim som någon redan påpekat. DET är den största anledningen till varför formula seglare håller stora segel länge………15 ms och 8.4 slalomrigg, aldrig i livet att någon kör med det och definitivt inte med den storleken av bräda!
-
@getwet 407229 wrote:
Rasmus…..det är en väsentlig skillnad på en formula 9.0 och en slalom 8.4.
det är därför det finns en slalomline, ofta under 9.0 och en formula line från 9.0 och uppåt. Seglens arbetsuppgift skiljer sig markant och därför klarar en formula rigg mer vind (läs att dom ska ha ett bra tryck på kryssen, vilket inte alls är lika viktigt på ett slalom, och definitivt inte på ett speed) På slalom söker man mer bottendrag för att snabbt komma igång efter en gipp, och maximal fart på halvvind eller lätta slörar. Ett speedsegel ska ge max power på extremt djupa slörar, därför är dessa segel sydda på ett helt annat sätt än formula. Ett formula segels främsta uppgift är att mata höjd och hålla farten på en extrem vinkel, sedan kan slören justeras med uthalstrim som någon redan påpekat. DET är den största anledningen till varför formula seglare håller stora segel länge………15 ms och 8.4 slalomrigg, aldrig i livet att någon kör med det och definitivt inte med den storleken av bräda!
Jag tar och citerar Barry Spanier:
Barry Spanier wrote:at one time there were race sails… for racing. then some guy at a really big company decided that if he had two race sails, one for slalom and one for course racing that he could sell twice as many ’race sails’. that was when there was slalom and course racing. the guy who used the sails called ’slalom’ won all the races (almost literally all the races, not just the events). the guy with the ’race’ sails was always second. after awhile, people didn’t buy the course racing sail version anymore. and course racing itself began to evolve into the use of wider and wider boards. the sails got bigger and bigger. then the pros quit r acing slalom, and everyone forgot about ’slalom’ sails, at least until that same little guy decided again that if he had two ranges of race sails he could probably sell more race sails to people who believed him that there needed to be two different sails for both kinds of racing.
Hela tråden finns på http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=1047 och ämnet har kommit upp några gånger på det forumet. Enligt Spanier så funkar tr3 (och de flesta andra racesegel) i 9-10 kvadrat precis lika bra till lättvindsslalom som till hårdvindsformula. Anledningen är att ett segel som används till kryss i hårdvind och ett segel som används till slör i lätt vind seglar i ungefär samma skenbara vind.Sen finns som sagt hävstångseffekten. På en smalare bräda har du mindre hävstångseffekt och kan därför inte hålla lika stort segel i samma vind.
-
@Rasmus_W 407266 wrote:
Jag tar och citerar Barry Spanier:
Hela tråden finns på http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=1047 och ämnet har kommit upp några gånger på det forumet. Enligt Spanier så funkar tr3 (och de flesta andra racesegel) i 9-10 kvadrat precis lika bra till lättvindsslalom som till hårdvindsformula.
Fast med samma resonemang kan man dra runt olika brädtyper. Nån snubbe på ett stort brädföretag kommer på att man kan göra två olika linjer av racebrädor (t.ex. slalom och formula) för att kräma ur dubbelt så mycket kosing ur marknaden.
Jag köper inte det, för jag tror att de (bräd & segelföretagen) får in mycket mer pengar på att göra subtila och oftast meningslösa förändringar från år till år för att locka seglarna att lätta på lädret än att hypersegmentera bräd & segeltyper. Samma sak med brädor, en cm hit, lite djupare V-form, nån liter extra eller mindre. Vem känner egentligen den skillnaden?
Se det så här: Om man delar ett segel i två (slalom vs race) så köper kanske raceputtarna ett segel till. Men om man ”förbättrar” seglet varje år så köper de troligtvis ett nytt segel varje år.
Tyvärr är vi surfare nog ganska fåfänga och vill gärna tro att det senaste är oxå det som kommer att snabbast göra oss till bättre surfare. Mig själv inkluderat, så nu ska jag bums till butiken och beställa en segellinje med NP:s nya Hellcat (5.7, 6.7, 7.7 eller möjligtvis 8.2) :wink:.
-
Om man ”förbättrar” både slalom och racelinjerna så köper rejsputtarna två nya segel per år.
Men visst, det verkar finnas en skiljelinje mellan olika designers, både när det gäller brädor och segel, där vissa anser det vara en bra idé att segmentera till max medan andra (extremfallet kanske är Dave Ezzy) ser det som totalt onödigt.
Logga in för att svara.