Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Justera handbroms på VW t3/ t25

  • Justera handbroms på VW t3/ t25

    Publicerad av george på 30 april, 2013 vid 09:01

    Börjar bli hög tid att åka till bilprovningen med bussen men måste först justera handbromsen, fick nerslag på det förra året men gjorde inte nått åt det..,
    Har provat att helt enkelt spänna vajer länkaget under bilden men det gjorde inte, kanske inte så förvånande, mycket nytta.

    Misstänker att jag behöver justera något inne trumman.
    frågan är bra vad och hur?
    några tips på vad som bör undvikas mm.

    //George

    vw-82 t3/ 25
    2l

    svenne svarade 11 år sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • svenne

    Medlem
    30 april, 2013 vid 12:08

    Om trummorna mår bra så är de självjusterande. Stå still och mosa ner bromspedaneln ordentligt några gånger.
    Funkar inte det är förmodligen bromsbanden slut och då behöver du rycka isär bromsarna.

  • george

    Medlem
    30 april, 2013 vid 12:48

    @Svenne 709903 wrote:

    Om trummorna mår bra så är de självjusterande. Stå still och mosa ner bromspedaneln ordentligt några gånger.
    Funkar inte det är förmodligen bromsbanden slut och då behöver du rycka isär bromsarna.

    Hoppas på den lösningen, det låter oförskämt lätt!
    Hittade några som pratade om det här och menade att självjusterarmekanismen kan bli sliten och att man då ska kunna slipa lite på dem så att den blir bättre. men eftersom jag inte har haft isär trumman nån gång så vet jag inte riktigt hur det ser ut, och vad som i så fall skulle kunna gå att fixa till med hjälpa av en slip..

    bromsarna via pedal funkar bra och fick bra värden vid snaste besiktningen.

  • svenne

    Medlem
    30 april, 2013 vid 15:56

    Då fungerar de nog som de ska.

    Om du behöver spänna handbromsen så kryper du under strax framför bakhjulen. Mitt under bussen sitter en fördelare som delar vajern till två. Den gaffeln kan du spänna med en vanlig ringnyckel (ingen jävla skiftnyckel!), kommer inte ihåg storlek men det är nog 8 mm.

    Det ska alltid finnas lite slack i vajern så att de inte ligger på i onödan. På fjärde klicket i spaken bör det ta.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Justera handbroms på VW t3/ t25

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.