Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Justerbara straps för stora fötter?

  • Justerbara straps för stora fötter?

    Publicerad av filip81 på 19 mars, 2012 vid 09:28

    Märkte i lördags att mina straps är alldeles för små för mig. Jag har storlek 44 på skor och mina våtskor är 6,5 mm tjocka. Det var skitjobbigt att ens komma in med halva foten i stapsen samtidigt som man ligger och plaskar i vattnet (nybörjare).
    Jag vill ha några justerbara så jag snabbt och smidigt kommer in med fötterna.

    Har ni några tips?
    Jag har en Cabrinha Prodigybräda från 2007. Är det standardmått på alla skruvhåll och cc-mått? Behöver jag byta även padsen?

    lima-ko svarade 12 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • nicolai

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 11:08

    Vi har LF luxury Classic inne. dom passar båda på 6 och 6,5″ på brädor och är lätta att ställa in.
    Ser du bor i gbg så det är bara komma förbi Nocomply.

  • viktor77

    Gäst
    19 mars, 2012 vid 11:58

    Ställde du inte in dem innan du gick i vattnet eller?

  • _dave

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 13:20

    A couple of observations:

    Some shoes have a lot of grippy rubber on the sides which can make it more difficult than it should be when you have wide feet (I have a pair of O’Niel shoes, str 45, that are like this).

    Noobs often find it hard to get into the straps. An instructor showed me a tip he uses for beginners. He puts a webbing strap between the inner screws of the two footstraps. This is long enough to grab easily but not so long that it drags in the water. You grab this webbing strap in the middle and pull against it when you are getting your feet in. I tested this with a noob and it does help.

  • filip81

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 15:26

    Kommer in och kikar på era straps. Lika bra jag tar med mig skorna.

    Jag hade provat på land och försökt töja ut dem så gott det gick, visste att det skulle bli trångt, fast allt är så mycket svårare när man ligger i vattnet med bommen i en handen och brädan i andra

  • viktor77

    Gäst
    19 mars, 2012 vid 18:51

    Har du ett par våtskor som verkligen sitter tight? Om de glappar så byt dem innan du tittar på nya straps. Kan du öppna strapsen helt, sätta i foten och sen stänga dem? Det är väl inte ett par Sync-bindningar du har? Finns knappt nått bättre än dem.

  • filip81

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 19:11

    Ja skorna sitter tight, så dem är det inget fel på. Vad jag kan se så går inte strapsen att justera, utan det är “resår”.

  • andersr

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 20:26

    Cabrinha Sync är riktigt bra. De är lätta att justera.

  • pjoter

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 08:15

    har samma problem som dig med vissa straps. har 44-45 i skor och breda fötter så jag har monstervåtskor på typ 47 för att få det att sitta gott utan att klämma. Har även kört lite med dyktorris med inbyggda jätteskor med ett par lager sockor under.

    Kolla efter ett par straps med kardborreöppning som går att öppna helt. Finns flera som har det som exempelvis F-one, SU-2 mfl.
    Jag gör som så att jag öppnar upp stropparna rejält för att lätt få in fötterna och sen när jag har båda fötterna i brädan och sitter i vattnet så spänner jag åt kardborren. Då tajtar man åt över hålfoten och sitter helt ok. Steget efter är att köra med hälstroppar som gör att du sitter klart bättre. Dock kräver det ju lite mer ansträngning för att ta sig ur.

    Alltså skor och handskar ska inte sitta så supertight. Vi har rätt taskig cirkulation där från början och sen stänger ner ännu mer när vi blir kallare. Har vi sen något tajt som sitter över så börjar vi frysa direkt då vi inte får ut något varmt gott blod.

  • filip81

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 12:49

    Det där låter precis som sådana straps jag vill ha, som går att öppna upp rejält och sen spänna åt med kardborreband.

  • lima-ko

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 09:18

    Lätt förklarat finns det tre sorters straps:
    #Kardborre
    (som pjoter beskriver ovan, det system som förmodligen används flitigast, och även det du bör kika närmare på Filip).
    #Dragsko
    (använder en dragsko för att spänna åt istället, jäkligt smidigt att spänna åt i vattnet men kanske inte optimalt om man har väldigt stora fötter och kör med boots, då de inte kan öppnas upp lika mkt som kardborre).
    #Spännrem (se bild)
    (som Nobile körde med innan, samma egenskaper som dragsko, vet dock inte om något märke använder sig av det längre, Nobile har gått över till kardborre).
    kbnifspblk10.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Justerbara straps för stora fötter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.