Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Justerbart uthal erfarenheter här?

  • Justerbart uthal erfarenheter här?

    Publicerad av gegga på 16 maj, 2009 vid 15:03

    Använder ni justerbart uthal eller?
    Eftersom jag bara hobbysurfar mot gps har jag
    alldrig monterat medlevererat justerbart uthal.
    Funderar på att montera dit ett bara för att göra något nytt.
    Ger det något eller är det mest strul?

    lars_k svarade 15 år sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • christian

    Medlem
    16 maj, 2009 vid 18:14

    Hej

    Jag gör som du, hobbysurfar med GPS. Jag var ute och seglade Kapellskär med Fredrik Boman för några år sedan. Riktigt byig vind med 15-min intervaller och svinkallt i vattnet. Boman hade uthalstrim och jag fick hoppa i för att trimma om. När jag låg där och svor åkte han runt mig och berättade hur bra det var med uthalstrim 🙂

    Åkte hem och beställde ett direkt (tack Fredrik) och använder det från 6,4 och uppåt.

    Tycker det är en stor fördel att kunna trimma under gång. Vet ärligt talat inte om jag ens vill segla utan.

    Jag bedriver inget direkt finlir, drar tills det känns trevligt att segla och släpper ordentligt på undanvindarna.

  • oaxen

    Medlem
    16 maj, 2009 vid 19:03

    Jag kan VARMT rekommendera justerbart uthal! Oavsett storlek. Särskilt om man seglar vågor faktiskt. Tyvärr är det få som törs prova. I kombination med världens bästa förlängare, Norths Power.xt, får man ut sååå mycket mer ur riggen.

  • pgvirtual

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 18:31

    Sailworks har en model (http://www.sailworks.com/web/category.cfm?category=5) som är rätt simpel, och som är så liten att den inte är i vägen. Jag har använt den med 6.2 och 7.0 segel och uthalstrimmet ger en definitiv fördel när vinden går upp och ner under en session. Enkelsidigt trim är full tillräckligt (Sailworks paket räcker till två bommar).

    Jag har också ett typiskt formula uthalstrim med knapar för mitt 9 m2 segel. Där funkar det bra, men de stora knaparna skulle definitivt vara i vägen på ett vågsegel.

  • lars_k

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 18:42

    Jag kör justerbart uthal. I princip 2 lägen, ett bukigt ut genom vågorna för max drag och acc, och ett plant läge för neutral rigg på vågen inåt. Men sen är det ju såklart bra att kunna justera trimmet på vattnet, framför allt när man harvar runt ute på nåt stenrev och det är bökigt att gå iland och fixa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Justerbart uthal erfarenheter här?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.