Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kajta med roddbåt?

  • Kajta med roddbåt?

    Publicerad av mejan på 18 augusti, 2010 vid 08:46

    Är det nån som kajtat sittandes i roddbåt!? Det borde ju funka om man har ett stort roder där bak! Man måste nog vara två, en som styr båten och en som kör kiten!

    Kjello svarade 13 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • pontusande

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 09:05

    Det kommer gå utmärkt, dock så kommer du endast kunna åka med vinden p.g.a. att en roddbåt inte får något bra fäste i vattnet. Ett roder kommer inte lösa problemet, det enda sättet vore att placera ett rejält centerbord under båten.

  • Kjello

    Gäst
    18 augusti, 2010 vid 09:52

    Bör funka med en träsnipa, där brädorna ligger lite omlott, (vad heter det) rundbottnad med liten kölplanka,
    bara att flytta sej mer bakåt för att ta höjd.
    Jag ser en som seglar så varge dag (optimistjollesegel), inget centerbord, ekan är smal, spetsig både fram och bak.

  • sourra

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 12:21

    Kolla in denna rulle när Robby Naish, Dave Kalama och Don Montague (Naishs gamla kitedesigner) fixar en 50m² kite som de hookar upp med en kanot.

    http://www.kitefilm.com/video/canoetrailer_512.wmv

  • skate_1_boy

    Gäst
    18 augusti, 2010 vid 13:52
    sourra;626480 wrote:
    Kolla in denna rulle när Robby Naish, Dave Kalama och Don Montague (Naishs gamla kitedesigner) fixar en 50m² kite som de hookar upp med en kanot.

    http://www.kitefilm.com/video/canoetrailer_512.wmv

    ganska coolt, måste bli en jävla kraft i den draken… Skulle dock varit häftigare med en liten kort kajak så man kunde hoppa lite, det hade varit sjukt! Tänk sån som används vid forsränning till exempel.

  • jakobb

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 17:00

    en gång satt jag på brädan.. samma sak?

  • haze

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 17:46

    Katamaran funkar fint att köra med kite 😉

  • pontusande

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 21:21
    Kjello;626434 wrote:
    bara att flytta sej mer bakåt för att ta höjd.

    Alla som kitesurfat har upplevt hur möra benen känns efter några timmars surfande. Detta beror på att du använt muskelkraften i benen för att omvandla drakens delvis framåtriktade kraft till att hålla farten parallellt med eller t.o.m. delvis mot vinden.

    En båt utan centerbord (eller motsvarande) kan inte hålla emot drakens kraft. Om du sätter dig längst bak i båten och håller i draken kommer den helt enkelt börja åka baklänges, inte mot vinden.

    EDIT: Precis som Haze skriver bör det fungera utmärkt med en katamaran eftersom den kan utnyttja skrovets form för att rikta om kraften…

  • Kjello

    Gäst
    18 augusti, 2010 vid 23:59

    Jag tänkte på liknande postroddens båtar, träsnipa, men dom har centerbord och roder.
    En som seglar omkring här med liknande, inte sett centerbord i den, kanske fast köl under.
    Vassa bottenformen verkar ge tillräcklig laterakraft,
    men han kryssar sämre än mej, jag med Fanatic boa 270 lång, och bara en 28cm fena, märkligt att den går att kryssa, gräver ner sej lite, och kantas lite. (i väntan på vindbyar)

    Om det går att segla den snipan med typ optimistjollerigg, så borde väl kite funka med..
    Lite kul tanke, då kan man fästa chicken i en längsgående skena i båtens mitt, för att flytta dragpunkten optimerat för kryss eller slör. och rigga linor till båda ändarna på baren, så man kan sitta vid rodret.
    (utan mast/segel som trycker ner, inte mycket burkning behövs).
    Och optimalt, man kan kränga båten mot vinden, så kölkurvan hjälper till att hålla höjden.

    Tyvärr, ide’n skiter sej lite, för man måste skaffa kralligare kitelinor, sen kralligare bridlar.
    En båt går trögare. hela kiten blåser sönder.

  • Kjello

    Gäst
    19 augusti, 2010 vid 10:12

    En båt är trög. kiten blåser absolut sönder, plötsligt.
    Även en lättdriven hoobiecat, ger för mycket lateralkraft plötsligt i vissa lägen
    (=driver inte med vinden så lätt som en kitesurfare, trycket blir plötsligt för högt).
    om chicken är fäst i båten.
    Kite är så lätt som möjligt för kitesurfing only,
    .
    No problem sitta på brädan, som min enbenta intruktör i Cabs på directional kiteboard.
    Han va “så cool”, bogserade en vågsurfbräda efter sej med 2 barn, hur säkert som helst, med bara en bit kitelina emellan.
    Höll fast brädan med en hand, och klarade höga hopp

  • skate_1_boy

    Gäst
    19 augusti, 2010 vid 15:25

    Har ni inte läst om skysails innan kan jag rekommendera det, de har ju tagit samma idé fast ett steg längre, riktigt coolt, kolla in deras hemsida så fattar ni…

    http://www.skysails.info/

  • sidpiraya

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 15:27

    VI testade lite kiteboat för några år sen. lite bilder på denna tråd.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=25706&highlight=kiteboat

  • Kjello

    Gäst
    19 augusti, 2010 vid 16:38

    Om man fäster chicken i en skena mitt i båten, då kommer snart kiten blåsa sönder.
    Va vad jag tänkte på.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kajta med roddbåt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.