Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kallt vatten= “surf öra” bra att veta!!!!

  • lajvarn

    Medlem
    19 september, 2004 vid 20:25

    oj. men det borde funka rätt bra om man har huva på våtdräkten va? har ju ingen lust att åka runt med “surfmuff” ser ju inte speciellt manligt ut!

  • styret

    Medlem
    19 september, 2004 vid 20:32

    ett par skumgummiöronproppar är jävligt gutt eftersom det blir lite av våtdräktseffekten av vattnet i dom. använder det när jag itne använder huva om vintern.

  • po525h

    Medlem
    19 september, 2004 vid 21:25

    Tips för den som börjar få surf/dyk/simmar-öra/ytteröra-inflammation. Om det börjar klia på natten, fyll örat med alsolsprit, låt ligga i nån halv minut, sen häll ut. Detta desinficerar och torkar upp i örat. Se till att inte försöka klia i örat.

    Om man är ute mycket och får återkommande problem så kan man förebygga genom att hälla i oliv-olja i örat innan man går ut på vattnet. Detta gör att det tunna skinnet inuti ytterörat skyddas ifrån att lösas upp när det blir blött.

    Fick dessa tips av en dykande läkare, och de har hjälp mig otaliga gånger.

  • extreme

    Medlem
    20 september, 2004 vid 08:14

    Råkade ut för örproblemet i somras, så kopplingen till kallt vatten är jag inte helt övertygad om.

    Läkare sa till mig att det inte är vatten som ligger kvar i örat efteråt utan kroppens egna vätskor. Svullnaden uppstår pga att kroppen vill skydda innerörat från vatten och salt.

    Tipset jag fick var att skölja örat ordentligt efter varje gång man “badat” och allra helst ha med en vattenflaska att tömma i örat så saltet försvinner omgående. Framförallt viktigt i saltare vatten än sverige.

    Använda alsolsprit eller liknande verkar iofs vettigt om det snabbar upp läkprocessen. Mitt problem försvann efter ett par veckor utan att jag direkt noggrant följt läkarens ordinationer.

    /Johan

  • po525h

    Medlem
    20 september, 2004 vid 08:38

    Jag har haft ytteröron-inflammation några gånger, och det är inte skönt kan jag lova. Men efter att jag började med alsolsprit/olja har jag inte haft en enda inflammation, utan problem försvinnner på en natt om man är snabb att upptäcka symptomen. Kan vara bra att veta om man inte vill vänta en vecka på nästa surf..

  • pripps

    Medlem
    20 september, 2004 vid 18:24

    surföra det har jag haft länge,läkarn sa att det fanns bot.man kan borra upp det.jag tror att jag behåller mitt surföra ett tag till,lät inte så jävla kul…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2004 vid 19:15

    Låter lagom kul… Har själv efter många års surfande assymetriska “lurar”javascript:void(0) Kör alltid numer med apotekets julgransproppar, men måsta använda barnstorlek på högerörat. För mycket sydvästvindar??
    Gath hjälmen är oxå bra, den hindrar fritt vattenflöde runt öronen.

  • lajvarn

    Medlem
    21 september, 2004 vid 16:40

    Svar till:


    Råkade ut för örproblemet i somras, så kopplingen till kallt vatten är jag inte helt övertygad om.

    Läkare sa till mig att det inte är vatten som ligger kvar i örat efteråt utan kroppens egna vätskor. Svullnaden uppstår pga att kroppen vill skydda innerörat från vatten och salt.

    Tipset jag fick var att skölja örat ordentligt efter varje gång man “badat” och allra helst ha med en vattenflaska att tömma i örat så saltet försvinner omgående. Framförallt viktigt i saltare vatten än sverige.

    Använda alsolsprit eller liknande verkar iofs vettigt om det snabbar upp läkprocessen. Mitt problem försvann efter ett par veckor utan att jag direkt noggrant följt läkarens ordinationer.

    /Johan

    [/ QUOTE ]

    det kan nog stämma, men sidan som är länkad längst upp är ju en forspaddlingssida.. dom paddlar väl inte i saltvatten?

    /Love

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kallt vatten= “surf öra” bra att veta!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.