Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens?

  • jps

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 11:24

    Bara jag som är intresserad av detta ämne fortfarande kanske.

    Hur som helst. Nu har jag i alla fall äntligen lyckats komma över en Monoski! Lite sent för denna säsongen kanske men till nästa vinter så ska det åkas puder 🙂

  • canoya

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 12:18

    Jag har snickrat en bräda enligt detta koncept men med två skidor för att få lite bättre bärighet, men hann inte fixa till nån fena innan snön smälte så den är inte testad. vad tror ni om att ha en fena på varje ytterkant för att få hjälp av fenan även när man kantställer? Då kanske man inte behöver lika djup fena och den funkar bättre när det är hårt packad snö.

  • jps

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 15:28

    Jag tror helt klart på att ha fenan i mitten. Den är bara i vägen om den sitter på ytterkanterna. Har inga vetenskapliga förklaringar till detta dock.

    En skida = såga en skåra för fenan.

    Två skidor = fixa en anordning mellan skidorna att ha fenan på.

    Själva fenan har jag laborerat en del med. Den senaste skapelsen fixade jag genom att ta en murarslev (eller vad det heter) som jag kapade skaftet på. Den fixerades sedan mha en möbelvinkel i brädan. Detta via ett antal uppborrade hål i fenan för att kunna justera djupet. (bild finns högre upp i denna tråd)

    Denna lösning funkar kanonbra. Tunn och styv fena som enkelt kan justeras.

  • stickan

    Medlem
    1 april, 2006 vid 10:35

    Snickrade ihop min varint förra helgen, två skidor och en lång T profil som jag satt mellan skidorna, tror mer på en lång och inte så djup fena. Detta ger stor yta men inte så mycket motstånd.

    Har varit för dåligt vind för att jag ska kunna utvärdera om det funkar bra. Men fick lite fart i byarna men snön var lite för mjuk för att det skulle funka bra i den lätta vinden.

    se bilder:

    Mvh Stefan

  • jps

    Medlem
    1 april, 2006 vid 11:26

    Den kan nog funka bra.

    Några små tips baserat på vad jag kommit fram till:

    – Jag tror du kan kapa bort minst halva fenans längd (i framändan). Du kommer ha tillräckligt med motstånd i alla fall. Om inte snön är för lös förstås.

    – Försök hitta en ännu tunnare fena. Den du har tar nog emot onödigt mycket om det är skare eller dylikt.

    – På tunn eller väldigt packad snö kommer du att behöva en ännu lägre eller ev fjädrande fena annars blir motståndet för stort.

    – Försök klura ut en fena som är ställbar på något sätt. Det är klart bäst.

    Kom med statusrapporter om du får lite fart på den.

    Kul vintersysselsättning detta. Jag har bytt ett stort antal timmar framför TVn eller dyl mot windski denna vinter. Kan aldrig skada när den ‘riktiga’ säsongen börjar.

  • stickan

    Medlem
    2 april, 2006 vid 08:40

    Jag har funderat på att flytta bak hela profilen så den till och med sticker ut bakom skidorna. Detta borde ge en bra hävstångseffekt och förhindra “spinnouter”. Ska även slipa till den så det blir vass och fin, borde ge mindre motstånd.

    Ska klura lite på en fjädrande fena men man får väl se hur långt man kommer i vinter.

    Fan nu snöar det igen…

    Mvh Stefan

  • gamberg

    Medlem
    21 oktober, 2006 vid 23:14

    Hejsan alla glada!! hehe kul att se att tråden växer lite var gång man tittar!! Nu är det sista veckan för mig på västkusten för iår… Ser dock ut att kunna bli en bra sådan!!
    Men sen bär det av till Hemsedal och måste ha med mig en vindskida självklart!! och jag undrar om nån har en gammal monoski liggande till ett bra pris? Måste ju bygga en som funkar i djup snö nu!!! hehe

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.