Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kamera för surf?

  • Kamera för surf?

    Publicerad av anonym-anvandare på 4 oktober, 2004 vid 00:01

    När man kikar i djungeln av digitalkameror är det svårt att veta vad man ska satsa på. Vill ha en kamera för att ta mycket surfbilder samt även vanliga bilder eftersom det kommer vara enda kameran i min ägo.
    Det jag antar jag är ute efter är en kamera med mycket som zoom, mkt MP samt som man kan bygga på med telekonverter extra blixt mm dvs. som man inte tröttnar på i första laget. Vill även kunna göra manuella inställningar.
    Självklart hade det ultimata varit Nikon D70 eller Canon 300D men det är på tok för mycket pengar.
    Har småsneglat lite på Minolta A2 samt Olympus 8080 mm, men som sagt det finns så mycket att välja på.
    Kommer inhandla den i Singapore om det nu spelr någon roll.

    Någon som kan hjälpa mig bestämma vad som ska köpas eller har nåra tips? Vad kör ni med för kameror?

    Tacksam för svar!

    /Lars

    anonym-anvandare svarade 19 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 15:07

    Kolla http://www.eisa-awards.org
    De produkter Eisa ger sina Awards är de produkter som Europeiska Tekniktidningar (50st (3 svenska tror jag)) håller som de bästa produkterna.

    Ser ut som att Olympus 8080 är kameran för dig..

  • jakob_s

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 15:08

    jag ^

  • Johan!!

    Gäst
    4 oktober, 2004 vid 15:19

    Det finns ju många kameror med mycket zoom idag som dessutom är billiga och kompakta.
    Jag köpte nyligen en Konica Minolta Z3 med 12X zoom och bildstabilisator.

    Zoomen och bildstabilisatorn är riktigt bra men jag är lite missnöjd med bildkvaliten.
    Problemet med kompaktkameror är att CCD är så liten på dessa och då får man lätt en del brus speciellt på höga ISO tal. Bildförlusten jämnfört med en fullstor systemkamera är ganska tydlig.

    Men det är absolut inget fel på Z3an jämnfört med liknande kameror. Den är riktigt snabb och allt går att ställa in manuellt. Vid kraftig inzoomning har jag upptäckt en del konstiga färger och det krävs ganska bra ljus trots bildstabilisatorn. Sedan kan autofokusen ha lite problem vid dåligt ljus.

    Så det hela hänger väl på din plånbok, köper du en digatal systemkamera så behöver du nog en 400mm objektiv om du ska plåta surf. Och då blir det ju inga struntsummor precis.

    Själv funderar jag på att köpa en gammal film systemkamera då dessa har blivit riktigt billiga nu.
    Jag hittade en annons på en Canon A1, tre objektiv (största på 400mm) och en massa tillbehör för 4000kr.
    Sedan tänkte jag köra diafilm och scanna in. Det tror jag ger bättre bilder än Z3an iallafall.

    Om du ändå vill ha en digitalkamera så tror jag att Olympus 8080 skulle bli ett bra val, olympus verkar ligga steget före när det gäller bildkvalite på kompaktkameror.

  • styret

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 16:44

    vart hittade du det erbjudandet? har inte riktigt A1-ans teknikfeatures i huvet men det låter jävligt bra.

    man kan nöja sej med ett 100-200 objektiv och köpa en billig undervattenshusvariant, typ ewa-marine om man är grod/vatten-perskeptivfetischist osm jag själv.

  • Johan!!

    Gäst
    4 oktober, 2004 vid 18:12

    Det var begangnat alltså. På fotosidan.se såg jag kameran men den var gammal. Hadde kanske 15-20 år på nacken men det tycker inte jag spelar så stor roll.

    Vattenhus har jag länge varit sugen på men de jag har hittat har kostat en jäkla massa stålars.
    Sen så känns det som om man måste ligga i vattnet ett tag för att få ett par sjyssta foton och det kanske man inte har lust med när man vill segla själv.

    Meddela mig om du hittar något vattenhus för ett skapligt pris. Det borde väl gå att tillverka ett själv också? Någon som har försökt sig på det?

  • styret

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 18:19

    ewmarine har ju för typ 2-3tusen. det är rimligt mot vad ett riktigt dykhus kostar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 22:06

    Beror på hur mycket stålars som du vill spendera.
    Om det gäller bilder för webben skulle jag inte tveka 2 sekunder på att köpa en Kodak DCS520/Canon D2000 (samma kamera under olika märken) som kamerahus. Har toksnabb autofokus och är gedigen som en stridsvagn. Det är en proffsmodell som låg på runt 120000 kr för ca 4-5 år sedan. Går nu att få för mellan 4-5000 kr begagnad. Lite svår att få tag i här i Sverige, men kolla även på E-bay.
    Test på http://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs520/

    Som objektiv skulle jag nog satsa på ett Canon EF 300/4L + 1.4x converter. Ca 6.500-8000 begagnat för objektivet och 2000 för konvertern.
    Billiga budgetzoomar på 75-300 mm bränvidd finns för runt 1500-3000 kr att börja med annars.

    Köp till ett Sandisk Ultra 1GB och ett enbensstativ så blir det ca 2000 kr ytterligare.
    När du senare får mer pengar att bränna så finns det hur mycket andra roliga objektiv och blixtar och grejer som helst att lägga pengarna på… 😉

    Annars finns det en Canon D60 med batterigrepp tillsalu hos undertecknad…

    /Danne
    Halmstad

  • gustavw

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 09:50

    vad ska du ha för D60:n, ungefär??

    mvh

    gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2004 vid 17:40

    Svar till:


    vad ska du ha för D60:n, ungefär??

    mvh

    gustav

    [/ QUOTE ]

    Runt 8500 kr inkl batterigrepp och två batterier.
    Maila mig om du är intresserad. daniel@stenholm.net

    /Daniel

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kamera för surf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.