Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan det dra igång i Fituna imorgon – Fredag?

  • Kan det dra igång i Fituna imorgon – Fredag?

    Publicerad av farbror_j på 16 augusti, 2007 vid 14:48

    Vad tror ni, har det blivit för varmt i vattnet för att få en bra sjöbris i nu? Vad tror ni om Fituna? Hur har det varit de sista veckorna (tänker på att några säkert utmanat och satsat på att sjöbrisen går igång)?

    Men kanske räcker vinden imorgon för att få lite skön planing, utan tillskottet av sjöbrisen.

    //Jörgen

    farbror_j svarade 16 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • pos

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 17:36

    @Farbror_J 406052 wrote:

    Vad tror ni, har det blivit för varmt i vattnet för att få en bra sjöbris i nu? Vad tror ni om Fituna? Hur har det varit de sista veckorna (tänker på att några säkert utmanat och satsat på att sjöbrisen går igång)?

    Men kanske räcker vinden imorgon för att få lite skön planing, utan tillskottet av sjöbrisen.

    //Jörgen

    Fituna bjöd på 1h 4,7 idag:laugh:

  • electric

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 22:14

    Om det inte är för mycket väst (just nu är det 220 grader vilket är OK) så kommer Fituna att funka. Men det är inte fråga om sjöbris utan ett vanligt lågtryck …

  • electric

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 07:27

    Nu kl 9.00 fredag anger Landsortsfyren 12 m/s och 245 grader. Alltså är det för mycket väst för Fituna just nu. Jag drar till Farstanäs (http://www.telgesurf.se) nu istället – där funkar det att köra upp till 260-270 grader.

  • farbror_j

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 05:10

    @Electric 406287 wrote:

    Jag drar till Farstanäs (http://www.telgesurf.se) nu istället – där funkar det att köra upp till 260-270 grader.

    Åkte ner dit för att mötas av en bom och en dam som sade att jag gärna fick GÅ ner till surfet. Gå, med all utrustning… Jag fick inte ens åka in, lasta av och åka ut och parkera. Enligt henne är det en gemensam önskan från campingägaren och Telegsurfers.

    Vill härmed passa på och tacka ÖWC, TWC, GWC för att jag som gäst får hälsa på deras hemmaplan och uppleva härliga surfdagar.

    For därefter vidare en halvtimme till min favoritspot på alla Ost till VästSydVästvindar -badplatsen Sandvik i norra Tvären – och hade oerhört bra segling i 3 timmar.

    Alla som gillar fartåkning borde testa detta ställe. För karta, se mitt gamla inlägg på:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51341

    Kolla längden man får på “benen” (innan det är dags att vända)!! Här är det flera minuter i samma riktning som gäller innan vändning istället för någon minut som ofta är fallet.

    På SV till SO blåser det dessutom onshore vilket gör att man blåser in mot startplatsen om det går sönder för mycket utrustning. På ost och väst blir det dessutom väldigt lite sjö, så då går det att få bra sprutt på grejjerna. Inte heller här hamnar man till havs om det går sönder saker utan blåser in på land, dock inte så att man kan gå tillbaka. Riggning görs på gräs på badstranden. Enda nackdelen är att man får “taxa ut” c.a 100 m innan det stora öppna fältet börjar. Taxbanan är dock ingen liten kanal utan en stor yta. Det handlar dock om en minuts taxande i relation till 3 timmars rejsing, så det gör mig ingenting.

    För de som gillar vågor har tyvärr inte heller detta ställe så mycket att erbjuda.

    //Jörgen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan det dra igång i Fituna imorgon – Fredag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.