Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan det inte bli lite is snart?

  • bicless

    Medlem
    23 november, 2009 vid 19:05
    nonnos;589578 wrote:
    Vad ligger prislappen på ca?

    Vet inte exakt vad kinetic tar men våra kommer ligga på mellan 5-6 tusen. Då är de alltså byggda ungefär som en vindsurfingbräda som numera kostar kring 10.000 med kärna som är laminerad med epoxy, glasfiber och ett kolfiberliknande material och dessutom stålkanter. Dessutom 2 rostfria skenor, bara dessa är svindyra att försöka göra själv, vi har försökt.

    Skapelsen är mångfaldigt styvare än en snowboardvilket kräfs för stabiliteten och carvekänslan med rigg.
    Vi har 2-3 ex kvar av 2008/2009 som vi säljer billigare.

  • kinetic

    Medlem
    23 november, 2009 vid 19:31

    Brädan är faktiskt ett äkta sandwichbygge mig veterligen, dvs EPS kärna,väv+epoxi,herex o så “liiite” väv till…Det är inte rikigt klart med priserna då även frakten har ställt till det i år (har blivit betydligt dyrare jämfört med förra året då DPD helt plötsligt blivit benhårda på att gods över 170cm är skrymmande, tidigare gick de utan detta tillägg, tack för de DPD…) men jag kommer oxå ligga kring de summorna Bicless nämner, lite beroende på om man vill ha en “basic” eller en lite mer “flashig” variant. Leveranstiderna på mina brädor kommer vara ca 4v, Bicless kommer nog ha de på lager…

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    24 november, 2009 vid 09:36

    Det såg skoj ut. Måste komma ner till klubben och kolla när det åks. Hur är det jämnfört med att surfa på vatten, tänker då lite nybörjar vänligt eller ej:)
    Har inte surfat på länge nu, är i vattnet för mycket för att jag ska bli motiverad av det kalla vattnet:). Väntar till nästa säsong då ska det bli mycket.

  • kinetic

    Medlem
    24 november, 2009 vid 10:17

    Nybörjarsurfare: Jag var själv mycket skeptisk till att det skulle “fungera” när jag fick se brädan första gången, så till den grad att jag beslöt mig för att inte testa ens, dvs tills “Jesse” här på forumet beställde den första brädan…Det visade sig att den funkade helt OK. O så här i efterhand kan jag bara säga: Det är skitkul! Det räcker gott med 3-4 m/s på blankis i början, det går riktigt fort. Den är lättkörd, hoppa upp o så iväg, inget knixande med balans osv. Det som är lite svårt är vändningarna, speciellt jipparna, stagvända är rätt enkelt när man vant sig vid brädans bredd…Kortsagt: Den är extremt nybörjarvänlig, och känslan påmminer en hel del om den på vatten.

  • bicless

    Medlem
    24 november, 2009 vid 14:29

    Har man bara hjälm och armbågsskydd tror jag det går 5 gånger lättare lära sig issurfa än vattenvindsurfa. Den står ju på fast yta och välter sällan.

  • stefanlindmark

    Medlem
    24 november, 2009 vid 20:12

    Helt rätt att sätta på fullt med skydd. Jag proppade på mig alla skydd jag hade* när jag körde soppslev i vintras och jag sjönk inte. Bara att ösa på sedan och slippa tänka så mycket på hur ont det kommer göra!

    (* hjälm, ryggplatta, knä, armbåge, handled, höftkam+svanskota)

  • macedu

    Medlem
    24 november, 2009 vid 20:25
    stefanlindmark;589826 wrote:
    Helt rätt att sätta på fullt med skydd. Jag proppade på mig alla skydd jag hade* när jag körde soppslev i vintras och jag sjönk inte. Bara att ösa på sedan och slippa tänka så mycket på hur ont det kommer göra!

    (* hjälm, ryggplatta, knä, armbåge, handled, höftkam+svanskota)

    Tur att man lirar hockey :-)…. fuska inte med skydden…en smäll på armbågen och vips så har du en vätskeansamling i 4veckor….niiiiice…..

  • kinetic

    Medlem
    24 november, 2009 vid 20:44

    Enligt Pirate som tillverkar brädorna så är det betydligt MINDRE farligt att “drutta” på blankis förutsatt att man har hjälm iaf…Kör man i djup snö (brädan funkar tydligen även i sådan förhållanden, dock inte djup puder utan “packad” snö..) så krävs det ju mer vind men druttar man då så blir det mer som i vindsurfing, det tar stopp ganska fort…Å andra sidan kommer man inte upp i samma fart på snö så…Men helt klart: skydd (iaf hjälm) är ett måste…

  • mikael_p

    Medlem
    24 november, 2009 vid 20:47
    MacEdu;589828 wrote:
    Tur att man lirar hockey :-)…. fuska inte med skydden…en smäll på armbågen och vips så har du en vätskeansamling i 4veckor….niiiiice…..

    Funkar fint med MC-ställ också 🙂 Gärna lite för stort Gore-tex eller liknande. Då får man in lite kläder under i den isande fartvinden.

  • bicless

    Medlem
    24 november, 2009 vid 21:02

    Har nu prelbokat in 4 demodagar

    Falun (Runn sjön)

    Norrköping (Bråviken)

    Linköping (Roxen)

    Stockholm Täby (Ullnasjön)

    Inga datum är satta utan de beror på is och väder men falun är preliminärt på runndagarna i slutet på januari början på februari.

    Finns fler orter som är intresserade så hör av er.

  • schnitzler

    Medlem
    24 november, 2009 vid 21:05

    eller varför inte något så ovanligt som en julaoverall! 🙂

  • bicless

    Medlem
    24 november, 2009 vid 21:08

    Är det du på den bilden? Ser ut att vara lagom mycket skön snö på isen…. Hoppas ni fick valuta på Torö sist. Hörde ni träffa på en välbekant kitare.

  • argulander

    Medlem
    24 november, 2009 vid 21:39

    Angående skydd så är det nog bra, har dock kört gammaldags skridskosegel sedan 1968 och Kiteving de senaste 5-6 åren utan annat skydd än hjälm. Har kört intensivt ibland uppemot 50 dagar per säsong, har ramlat en hel del men som tur aldrig skadat mig. Anledningen är ju att fallhöjden ej är så stor, det är ju som att ramla när man står på golvet i princip, tvärstopp blir det ju aldrig eftersom man glider lätt på isen. Krocka med något eller någon ska man ju dock förstås inte göra. Överis “dubbelis” vill jag särskilt varna för, en gång på 70-talet gick jag igenom överis och hade då nytta av hjälmen.

    Kanske är skaderisken större när man seglar isbräda?

    Vill med detta inlägg inte förespråka att man avstår från skydd, samtidigt tror jag inte skaderisken är fruktansvärt stor vid issegling. Har ej sett så mycket skador under drygt 40 år på isen.

    Klas

  • oaxen

    Medlem
    25 november, 2009 vid 07:57

    Isbräda är safe. Det viktigaste är hjälmen och isdubbarna, jag har alltid med mig kastlina också.
    Knäskydden har jag egentligen bara för att slippa slitage på brallorna när man glider på isen. Kastfall får man aldrig. Man ska dock undvika att åka in i snövallar i 30 knop – DÅ får man “kastfall”(2fast4u : ))

    Många har en irrationell rädsla för naturisar tyvärr. Det är bättre att ha en rationell respekt.

  • kinetic

    Medlem
    25 november, 2009 vid 08:40

    Oåxen: Isdubbar har jag med…Men kastlina??? Var har du den? Håller med, man ska ha respekt för isen, speciellt med “isbrädor”, min gissning är att man kan kommer långt ut på svag is innan den brister under brädan…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan det inte bli lite is snart?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.