Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kan en kite mögla?

  • happyfish

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 21:21

    Det finns inget i segelduken som de små mögelsvamparna kan äta så det skulle vara om du doppar kiten i näringslösning innan du lagrar den. Har aldrig sett någon tendens till mögel trots fuktig drake. //T

  • jonty

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 22:54

    Tror dock jag skulle packa upp den ändå eller åtminstone ha väskan öppen så luften går runt, en kite är ju inte bara segelduk… Om än du skulle klara dig från mögel så lär kiten lukta kadaver efter ett tag. Förresten, någon som vet är det verkligen exakt samma material i segelduken som i en kite? Slänger med en länk på en gammal forumfråga…
    http://www.surfzone.se/forum/archive/index.php/t-17736.html
    Tänk på att många delar av en kite tar stryk av saltvatten…

    Ciao!

  • sourra

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 08:59

    Det går fint att få en kite att börja mögla, fråga Neven 🙂 Som jag förstått det är det med sötvatten som det är störst mögelrisk.

  • thorn

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 09:48

    Kites möglar om dom får ligga blöta i bagen. Och det tar inte lång tid heller.

    Jag vet av egen erfaranhet.

  • neven

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 14:33

    Det går alldeles utmärkt för en kite att mögla! Framförallt sötvatten, t.ex regn och sedan att den får stå i bagen blöt en längre tid. Skulle gissa att det räcker med 2-3 dagar för att det skall börja men kanske lite längre tid för att det skall bli ordentliga märken. Tänk på att när det väl möglat så är det i stort sett omöjligt att få bort märkena.

    Min fd vita Wave fick diverse smeknamn såsom Snöleoparden och Mögelmonstret

  • thorn

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 17:40
    Neven;530227 wrote:
    Det går alldeles utmärkt för en kite att mögla! Framförallt sötvatten, t.ex regn och sedan att den får stå i bagen blöt en längre tid. Skulle gissa att det räcker med 2-3 dagar för att det skall börja men kanske lite längre tid för att det skall bli ordentliga märken. Tänk på att när det väl möglat så är det i stort sett omöjligt att få bort märkena.

    Min fd vita Wave fick diverse smeknamn såsom Snöleoparden och Mögelmonstret

    Håller med Neven. Vita kites är bäst om man vill odla mögel. Min var vit och grön när jag köpte den men i slutet så var den brun och grön.

  • hattfan

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 23:48

    @Thörn 530269 wrote:

    Min var vit och grön när jag köpte den men i slutet så var den brun och grön.

    Vart och kört mycket i Lejet det senaste?

  • thorn

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 16:42
    hattfan;530749 wrote:
    Vart och kört mycket i Lejet det senaste?

    Jag har inte varit i Lejet sedan sensommaren. fan vad jag saknar stället. nästa fina vind som kommer så ska jag försöka vara ledig så jag kan kita. Får väll bli sjuk om det skulle behöves.

    Vi synes.

  • imported_lars

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 13:48

    svar ja

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kan en kite mögla?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.