Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen kan man ha mindre hjul på bilen?

  • kan man ha mindre hjul på bilen?

    Publicerad av alexullared på 9 november, 2006 vid 20:31

    har funderingar på o köra med busssen, en vw t4, ner till alperna i vinter. men har dubbar i mina vinterdäck. men hittade ett par dubbfria till farsans volvo i garaget. men dessa är mindre än mina hjul. Mina är 70 höga och dem var 65 tror jag. Går det fint att köra med dessa ändå?
    Hastighetsmätaren lär väl visa lite fel men inte så mycket?
    Ska ju va C däck egentligen men de är inte dessa funkar det fint ändå?

    alexullared svarade 17 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2006 vid 20:51

    Ja om bultcirkeln (på volvo-fälgarna) samt ET är densamma så så passar däcken iaf…Sen vet jag inte om det är så lyckat att köra med däck med för låg lastindex…En reducering från 70profil till 65profil kommer INTE påverka din hastighetsmätares visning då bilen inte vet om att du satt på andra däck än original

  • svenne

    Medlem
    9 november, 2006 vid 21:08

    Jag har iofs kört ganska mycket med vanliga däck på skåpbilar, men C-däck är klart att föredra när det blir tungt. 70 eller 65 spelar ingen roll.
    Kräng över de på originalfälgarna, skönare att köra med rätt offset.

  • styret

    Medlem
    9 november, 2006 vid 21:56
    kinetic wrote:
    Ja om bultcirkeln (på volvo-fälgarna) samt ET är densamma så så passar däcken iaf…Sen vet jag inte om det är så lyckat att köra med däck med för låg lastindex…En reducering från 70profil till 65profil kommer INTE påverka din hastighetsmätares visning då bilen inte vet om att du satt på andra däck än original

    vet inte om jag har större glapp men min bil visar 10 km för myket med mina för små sommarhjul men rätt med dom rätta vinterhjulen.

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2006 vid 22:11

    Styret: De allra flesta äldre bilar visar samma hastighet på hastighetsmätaren vid ett givet varvtal eftersom själva “hastigheten” ofta tas från växellåda/slutväxel, finns dock bilar som tar hastighetssignalen från tex ett framhjul, dvs då beräknas hastigheten genom att man “vet” däckets omkrets (dvs original däckets!). Sätter du då på mindre däck i ett sådant fall kommer bilen beräkna hastigheten fel o på vis att den kommer visa ännu mer för mycket, precis som du skriver! Varifrån respektive bil tar “hastighetssignalen” får vara o en reda ut själv, men har du en äldre bil typ mellan 1990-2000 eller så så skulle jag tro att signalen allt som oftast tas från växellåda/slutväxel (på min BMW från -94 tas signalen från diffen, så när jag gasar på så det spinner så skenar hastigheten, på nyare BMW typ 5 serien 96-framåt (iaf M5) så tas signalen från ett av framdäcken så då har man inte detta problem).
    Lite snurrigt förklarat ja vet:-)

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2006 vid 22:16

    Man kan med andra ord lugnt påstå att om man sätter på så stora däck som det bara går på så kommer hastighetsmätaren allt som oftast visa för LITE i förhållande till din verkliga fart. Har själv något större däck på min bil en original så det gäller att akta sig o verkligen hålla hastigheterna där det finns kameror eftersom min mätare e kusligt exakt…

  • alexullared

    Medlem
    10 november, 2006 vid 20:01

    ok. Men hastighetsmätaren är inte så noga.. bara 2,0 liters motor så går inte fort ändå.. men vad händer om man inte har c däck? bilen får ju ändå inte lasta så mycket. blir ju inte så tung. får väl bara lasta en 7-800 kilo ändå. Kan man väl nästan komma upp i med en volvo också.. Bultcirkeln är samma iaf. Får se hur det blir kanske åka tåg istället…

  • weeboy

    Medlem
    11 november, 2006 vid 23:17
    AlexUllared wrote:
    Får se hur det blir kanske åka tåg istället…

    Inte ska du behöva göra det! Sätt på de mindre däcken så funkar det helt klockrent. Jag hade 14 tummare istället för 15 på min bil och det funkade utan att jag märkte någon skillnad

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2006 vid 14:42

    Naturligtvis ändras hastighetsmätarens utslag med annan rulldimension på däck. De flesta bilar (äldre modell) mäter i differential eller i vxlåda/automat.

    70profil respektive 65 är bara en procentuell angivelse av däckets bredd i förhållande till höjden. Ett 70profils däck kan med andra ord ha samma rulldia som ett 50profil…..Viktigt är att du kollar vilken rulldia däcket har.

    Att byta ut däckets lastförmåga (handlar om antal lager i stommen) är direkt farligt och desutom inte lagligt. Kanske därför det är lagstadgat….en tanke bara!

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2006 vid 16:19

    Getwet: Det är precis vad det INTE gör! Vad du menar är att den verkliga hastigheten ändras, men hastigheten på hastighetsmätaren är densamma oavsett om du har 60 eller 80 i profil, det är en av anledningarna till att man enligt lag måste hålla sig inom “original rullomkrets” +-5%, den andra är att man kan inte slänga på hur stora däck som helst för då kan det ta i lite var stans…

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2006 vid 16:30

    Klargörande: Det som gör att hastigheten på hastighetsmätaren är densamma oavsett däcksdimension är att “bilen” inte vet om att rullomkretsen på däcken har ändrats. När tillverkarna “kalibrerar” hastighetsmätaren antar jag att man utgår från originaldäckens dimension o beräknar sedan vilken hastighet denna dimension ger när däcket snurrar med ett visst antal varv per sekund, man “omvandlar” alltså vinkelhastigheten till km/h. Detta är förklaringen till varför hastigheten (på mätaren!!!) är konstant vid ett givet varvtal/växel oavsett dimension (men den verkliga hastigheten ändras naturligtvis!)

  • styret

    Medlem
    12 november, 2006 vid 16:54

    det där är väl ungefär som att fråga om glaset är halvtomt ellerhalvfullt. (eller urdrucket vilket väl oftast är fallet hos getwet)

    Visst, rent tekniskt så ändras ju inte hastihetsmätarens utslag eftersom den läser av varvtalet nånstans men samtidigt kan man ju säja att det är den som ändrar sej eftersom den visar fel.

    när du kinetic skrev ditt första inlägg så tolkade jag det som att den inte skulle visa fel. vilket den ju gör. så ditt resonemang handlar ju mest om det tekniska medans det som är intressant i den här tråden är om den ändrar sin trovärdighet.

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2006 vid 17:03

    Styret: Det “intressanta o viktiga” att påpeka är att hastighetsmätaren kommer visa samma hastighet oavsett däckens dimension, inte hur mycket den visar fel. Tänk dig att du monterar däck på din bil med 1m rullomkrets. Kör sedan i 60km/h på hastighetsmätaren, kolla samtidigt din verkliga hastighet med din GPS:-). Gör nu om samma sak fast med däck som har 2m rullomkrets, fortfarande så visar din hastighetsmätare 60km/h men din GPS kommer visa betydligt mer än gången innan…
    “Vi” har för övrigt haft samma diskussion en gång på forumet på http://www.autopower.se (är “aktiv” där då jag äger en bil av märket i fråga).

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2006 vid 17:09

    Jag förstår vad du menar Kinetic, men vad jag fått lära mig är att 90km är 90 km oavsett vad mätaren visar.
    Min iaktagelse är att på min egen buss så diffar mätaren 10km mellan mina breddäck och besiktningsdäcken, hur förklarar man det förutom att rulldian är annorlunda? Självklart är 90km 90km, men mätaren visar annorlunda eftersom motorvarvet ändras, kardan snurrar fortare/långsammare eller växellådans utgående drev/axel får ett annat varvtal. Eller är det jag som fattat hela grejen fel?

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2006 vid 17:20

    Get Wet: När du säger att det “diffar” mellan “breddäcken” o “besiktningsdäcken” i hastighet antar jag att när du har dina “breddäck” så verkar det som om alla helt plötsligt kör långsammare (enligt din mätare!), när du sedan får på “besiktningsdäcken” (med mindre omkrets antar jag) så behöver du gasa mer för att hålla trafikrytmen, korrekt?
    Egentligen spelar det ingen roll varifrån bilen får sin hastighetssignal eftersom det kommer bli en “vinkelhastighet” som läses av, dvs vinkelhastigheten på ett däck som snurrar är densamma oavsett om du mäter precis vid navet eller längst ut på däcket, men “periferi hastigheten” skiljer sig markant! O det är förklaringen till varför hastighets mätaren visar samma hastighet oavsett däcksdimension, men mycket riktigt så ändras den verkliga hastigheten!

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2006 vid 17:25

    Jag tror vi menar samma sak Kinetic, känns så! Tur att man är snabbaste svensk på vattnet iaf (förutom Bringan) …….bevisat och klart med hjälp av satelliter, ingen mätare…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen kan man ha mindre hjul på bilen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.