Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen kan man ha mindre hjul på bilen?

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2006 vid 17:25

    Get Wet: Haha:-) Men för o strula till det för dig: Din hastighet på brädan är mätt “över grund” så att säg. Tänk på att när det blåser bra så rör sig vattnet ibland med flera knop, sen om du surfade i strömmens riktning eller inte vet jag inte, men din hastighet över vattenytan kan mycket väl ha varit högre…eller lägre:-)

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2006 vid 17:28

    Det skulle ju vara surt om man blev beskylld för att ha kört med fel “dimension” så inte rekordet höll……..

    Förutom det så har du helt rätt i det som du skrev tidigare, alla kör så långsamt helt plötsligt när breddäcken är på, 80-90 på Nynäsvägen är inte normalt….

  • styret

    Medlem
    12 november, 2006 vid 20:06

    du ahr ju helt rätt i ditt resonemang men vad jag menar med att säja att det viktiga är att poängtera att mätaren inte kommer vara trovärdig om du sätter på andra hjul är eftersom alex frågar såhär

    “Hastighetsmätaren lär väl visa lite fel men inte så mycket?”

    och visst kommer den “egentligen” inte visa fel men iallafall i min vokabulär och antagligen folkmun gör den det. den visar ju inte bilens hastighet. Det är ju inget tekniskt fel på den men det är ju ändå “fel”.

  • alexullared

    Medlem
    12 november, 2006 vid 20:49

    hehe skit i hastighetsmätaren.. det viktiga är att man kör “lagom” fort bara!;)

    Men är det olagligt då altså med mindre hjul och dessutom att det inte är c däck!
    Någon som blivit stoppad och vad är konsekvenserna?
    Ställer man däcken jämte varandra kanske det skiljer typ 2-3 cm på diametern.

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2006 vid 20:51

    Styret: Ja mätaren lär visa fel ändå helt korrekt. Men med större däck lär felvisningen bli mindre, dvs om man har “otur” blir mätaren ruskigt exakt (som i fallet med min bil, den visar knappt 90 när GPS:n visar 87km/h ca…Kan ju vara en nackdel iom att marginalen för “fortkörningsböter” minskar….

  • styret

    Medlem
    12 november, 2006 vid 21:55

    fast nu är vi långt bort från vad tråden handlade om.

    angående dina däck alex. jag kan int tänka mej att den storleksskillanden skulle vara olaglig. jag tror det är större skillnad på mina båda uppsättningar där vinterhjulen är original och större än sommarhjulen som jag köpt till senare men som jag använder till besiktningen varje år.

    ang C-däck vet jag ej.

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2006 vid 22:32

    Alex: Gå in på den här sidan: http://www.autopower.se/tips/default.asp Längst ner på sidan kan man beräkna hjulets omkrets. Om du beräknar omkretsen för original dimensionen o jämför den sedan med vad ditt mindre däck har har för omkrets så får det inte skilja mer än 5%, om man ska vara laglig, det är dock ytterst sällan att polisen kollar sådant, det skall till o vara extremt för små däck för att de skall reagera. Poliserna är oftare pigga på att stoppa bilar med “stora” däck. 3cm differens på diametern gör ca 9cm på omkretsen, sen om det är inom de 5% eller ej beror på din original omkrets, men som sagt mindre däck (inom rimliga gränser) är inget som drar åt sig poliserna uppmärksamhet. Beträffande last index eller “C däck” så finns det ett forum på den sidan jag länkar till, ett tips är att du ställer din fråga här: http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=18 du måste dock va reggad medlem (kostnadsfritt), själv e man “Power User” med lite bonus grejer (kostar lite)

  • weeboy

    Medlem
    12 november, 2006 vid 23:29
    styret wrote:
    fast nu är vi långt borta från vad tråden handlade om.

    😀 DEt är vi alt för ofta här på Steffo:D:D:D

  • getwet

    Medlem
    13 november, 2006 vid 06:35

    Lastindex ska följas, och det är inte för skoj skull de ska följas. Personbilsdäck på en lättlastbil är således inte så bra……

    Jag rekommenderar att INTE byta (försämra) lastindex på däcken. Om du nu även ska åka så pass långt som till Alperna, varför inte ladda med riktiga grejer. Det troliga är väl även att farsans gamla dubbfria i garaget är både gamla och stela i gummit…

  • jester

    Medlem
    13 november, 2006 vid 12:06
    getwet wrote:
    Det skulle ju vara surt om man blev beskylld för att ha kört med fel “dimension” så inte rekordet höll……..

    Förutom det så har du helt rätt i det som du skrev tidigare, alla kör så långsamt helt plötsligt när breddäcken är på, 80-90 på Nynäsvägen är inte normalt….

    Utomlands räknas ju inte, har vi kommit överrens om, juh!!

    😉

  • kinetic

    Medlem
    13 november, 2006 vid 12:12
    kinetic wrote:
    Get Wet: Haha:-) Men för o strula till det för dig: Din hastighet på brädan är mätt “över grund” så att säg. Tänk på att när det blåser bra så rör sig vattnet ibland med flera knop, sen om du surfade i strömmens riktning eller inte vet jag inte, men din hastighet över vattenytan kan mycket väl ha varit högre…eller lägre:-)

    Jester: För o citera mig själv o “ställa till det” för Getwet:laugh:
    Så ska man va redigt petig så är det ju väldigt svårt att räkna ut den exakta hastigheten, inte ens i “Le canal” blir den helt exakt eftersom vattnet lär strömma där med:laugh:

  • getwet

    Medlem
    13 november, 2006 vid 15:13
    Jester wrote:
    getwet wrote:
    Det skulle ju vara surt om man blev beskylld för att ha kört med fel “dimension” så inte rekordet höll……..

    Förutom det så har du helt rätt i det som du skrev tidigare, alla kör så långsamt helt plötsligt när breddäcken är på, 80-90 på Nynäsvägen är inte normalt….

    Utomlands räknas ju inte, har vi kommit överrens om, juh!!

    😉
    Det är sant Jester, skulle varit fan så mycket roligare om den satt här hemma istället. Men jag börjar ana att vi närmar oss max gräns här i Sverige nu.
    Ander B har uttalat sig om att det är bara att glömma 40knop i Sverige, det ska ske utomlands, och jag tror han har rätt. Lite fel forum kanske….

  • alexullared

    Medlem
    13 november, 2006 vid 19:53

    hehe… mycket olika saker i denna tråden nu;)

    Men en V70 som däcken suttit på väger ju inte så mycket mindre än vad min vw gör. Den är dessutom reggad som personbil. Hör C däck kravet ihop med regningen eller biltypen?

    En v70
    Skattevikt: 1640
    Totalvikt: 2160 Tjänstevikt: 1640

    vw t4
    Skattevikt: 1750
    Totalvikt: 2510 Tjänstevikt: 1750

    Tjänstevikten skiljer sig inte så mycket. En fulllastad v70 väger ju mer än vad vw gör när man inte fyller den!

  • alexullared

    Medlem
    15 november, 2006 vid 20:54

    Grejjen är ju den att jag har nya dubbdäck som gått typ någre hundra mil bara. så irriterande..

    Kollade i reg beviset på vägverkets hemsida. Kollar man min bil som ä regad som personbil står det inte med att c därck i det!

    Regnr: CSG425 Färg: VIT
    Fabrikat: VW KOMBI 2,0
    Årsmodell: 1995 Fordonsslag: PB
    Chassinummer:
    Senaste EU-regbevis: 20050419
    Upplysningar:

    Fordonsdata
    Fordonsstatus: I trafik (2005-04-19)
    Antal ägare: 5
    Datum för första reg.: 1994-10-24 Producentansvarig:
    I trafik första gång: 1994-10-24 Yrkesmässig trafik:
    Fordonet tillverkat: Direktimport: Nej
    Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej

    Tekniska data
    Effekt kW: 62 Antal passagerare: 7
    Max släpvagnsvikt:
    Max släpvagnsvikt B-behörighet: 990
    Max lastvikt: 760

    Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:
    Däckdimension fram: Däckdimension bak: 195/70R15
    Kaross: Kombi (03)
    Skattevikt: 1750
    Totalvikt: 2510 Tjänstevikt: 1750
    Längd: 470 Bredd: 184
    Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:

    Men kollar man på en som är lassbils reggad står det med ett c efter ju!
    Regnr: BPX698 Färg: MRÖD
    Fabrikat: VW SKÅP 2,5 TDI
    Årsmodell: 1999 Fordonsslag: LB
    Chassinummer:
    Senaste EU-regbevis: 20060130
    Upplysningar:

    Fordonsdata
    Fordonsstatus: I trafik (2000-11-15)
    Antal ägare: 8
    Datum för första reg.: 1999-06-10 Producentansvarig: 556084-0968
    I trafik första gång: 1999-09-24 Yrkesmässig trafik:
    Fordonet tillverkat: Direktimport: Nej
    Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej

    Tekniska data
    Effekt kW: 75 Antal passagerare: 2
    Max släpvagnsvikt: 2000
    Max släpvagnsvikt B-behörighet: 750
    Max lastvikt: 960

    Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2:
    Däckdimension fram: Däckdimension bak: 195/70 R 15 C
    Kaross: Skåp (20)
    Skattevikt: 2800
    Totalvikt: 2800 Tjänstevikt: 1840
    Längd: 525 Bredd: 184
    Drivmedel: DIESEL Alternativt drivmedel:

    Är det inget krav på c däck då?

  • svenne

    Medlem
    16 november, 2006 vid 07:12

    Du har inte krav på C-däck. Står det inte i reg-beviset är det bara att åka.

    EDIT: Men för den delen kan du inte använda vilka skitdäck som helst, bussen är tung och behöver bra däck.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen kan man ha mindre hjul på bilen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.