Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kan man kita någonstans mellan Vändersborg och Lidköping typ?

  • Kan man kita någonstans mellan Vändersborg och Lidköping typ?

    Publicerad av annas på 15 maj, 2008 vid 09:17

    ….. om man ska spendera några veckor där av andra skäl?

    cortex svarade 16 år sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pjoter

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 09:22

    det är jag ganska så säker på att man kan. Har för mig det är några kitare i uddevalla som faktiskt åker till vänern lite då å då just för att det är goa stränder å jämn vind där. dock är vänern alltid rätt kall vilket ju är lite surt (kanske iofs leder till bris…).

  • johan_a83

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 10:32

    Har aldrig kört i de trakterna men badat på bl.a. Sikhall (1.5 mil norr om vänersborg) samt gaddesanna (1mil öst om vänersborg) på gadde sanna är det jäkligt långgrunt (ca 200m) sedan orkade jag inte gå längre.

  • callekuling

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 10:36
  • annas

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 13:02

    ok, låter ju lovande. Tack

  • emil-2

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 13:26

    Det funkar även bra i Nordkroken (vargön) om vinden ligger nånstans mellan nord och väst.

  • tobas

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 13:46

    Svalnäs är riktigt fint men det är ju nästan i Lidköping. Ligger där Hindens rev sticker ut 😉

  • cortex

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 14:40

    Gardesanna (eller Gaddesanna som det också heter) är en riktigt fin spot.
    Har bara varit där med kiten en gång men då blåste det inte. När det blåser ordentligt blir det däremot fina vågor och borde vara en riktig dröm-spot.

    Är uppväxt i Vänersborg och brukade ofta segla till Gardesanna eller ta motorbåten dit och bada. Så jag har varit där en hel del… tyvärr existerade inte kiting då.

    Nordkroken är också fin. På västra sidan finns en hel del kanonspots, men då blir det ju en bit att åka.

    BTW, det brukar vara varmt och gott på den sida av Vänern som vinden ligger på mot. Så när man kitar blir det oftast rätt skönt (om man inte vill köra i offshore :grin:).

    Ett annat tips om du har tråkigt är att åka upp på Halleberg och köra så långt som vägen räcker mot Hallesnipen. Ta sedan en promenad genom skogen på ett par kilometer fram till bergets kant (utstakad stig). Utsikten är helt enorm, speciellt mäktigt blir det en stormig dag. Dessutom har du härifrån grym utsikt över Gaddesanna.

    Ta lite bilder från spotsen vetja!

    /Kaj(Tech)

  • annas

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 15:39

    grymt med många tips! Antagligen kommer jag att hålla till i trakterna mån-tors i 4 veckor from den 26/5, så är det någon som vill ha kitesällskap på kvällarna då så är det bara att höra av sig 🙂

  • jonaish

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 16:47

    nu lär du hitta 😉

  • cortex

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 21:59

    Bra karta!

    Gaddesanna ligger precis inne i viken vid “vat” i texten “Naturreservat”.
    Den goa utsikten på Halleberg hittar du vid “nn” i texten “Hunnebergs”.

    Intressant att folk kitar vid Skräckland… där är ju tamejfan knappt en liter vatten sammanlagt mellan alla grund och stenar. 😀

    Finns ett par riktigt fina plattvattenspots nära Uddevalla också om du är sugen på lite havssurf. Tar bara 15-25 minuter dit från Vänersborg.

    /Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kan man kita någonstans mellan Vändersborg och Lidköping typ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.