Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kan ni hjälpa mig att välja TREINER

  • solomin

    Medlem
    4 september, 2012 vid 11:19

    Antar att du vill lära dig styra draken innan kursen, så att du får ut lite mer av kursen!
    Jag lärde mig på en drake som liknar den i länken nedan, som jag fick gratis som reklam.
    http://www.drake-experten.se/26422082?i=29535885

    Om du bara skall ha draken till att lära dig svänga, så räcker den. Vill du göra något annat så är det bara att betala mer.
    Men jag rekommenderar att du lägger pengarna på kursen och riktig utrustning istället!

  • alexessenrus

    Medlem
    4 september, 2012 vid 20:04

    Tack f’ör tipsen,,,,,lite oväntad förslag med draken. Med korta ord det är helt onöjdigt att köpa en trainer ??? Ändå din förslag på deake kommer att kosta 300 och kite 3mkv med 3 linnor hamnar på 1200 sek…..inget att spara på….ändå kait kit kostar 10-20 lax…. eller jag på fel spår?

    Kursen tänkte jag ta där nere i Thailand, har ingen tid just nu pga beibes. Tänkte lära sig grunder själv så längre med hjälp av böker och film. Erfarenhet från andra olicka kurser som jag gick tidigare mc/bil/bräddan/barn/sjön/vindsurfing/risk mm är två meningar med viktigt info och 20 dumma frågor till elever för att bara dra på tiden….och kosnader. Därför tänkte jag skaffa trainer och börja själv för att sen samarbeta med lärare på kursen så mycket effektiv som möjligt och kanske slippa den helt nybörjar kurs…..:) 🙂 plus lite sugen att leka med inlinnes/skate/skridskor och vinden….

    Läste lite mer, nu väler jag mellan http://www.ebay.com/itm/MRK-3-0M-3-LINE-KITEBOARDING-Trainer-kite-Power-kite-KITESURFING-Snowkite-/220959043860?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33722f7114 vs beg Power Kites Hydra 350 (3.5m2) som är ca 300 dyrare än den som är på ebay…….vill satsa på 3 linor……

    Alexander

  • viktor77

    Gäst
    5 september, 2012 vid 08:49

    Ja, det är rätt onödigt att köpa en dyr träningskit. En träningskite är bra för att förstå teorin, men för det krävs det bara ett par minuter. Att flyga en kite är enkelt, speciellt större kites på 10-12 kvm. Det som är svårt är koordinera kiten och brädan för att komma upp och åka. Och det är svårare att lära sig på egen hand, då du själv inte kan se eller vara medveten om vilka fel du gör.

    Så vill du lära dig snabbt är det väl bäst att gå en kurs (riggning, starta/landa, säkerhet och annat basic) och sen nöta tillsammans med någon som är erfaren kitesurfare. Jag ser inte riktigt att det finns något sätt att på land korta ner tiden det tar att lära sig kitesurfa. Krävs helt enkelt nötande i vattnet.

  • solomin

    Medlem
    5 september, 2012 vid 10:02
    AlexessenRus;697390 wrote:
    Tack f’ör tipsen,,,,,lite oväntad förslag med draken. Med korta ord det är helt onöjdigt att köpa en trainer ??? Ändå din förslag på deake kommer att kosta 300 och kite 3mkv med 3 linnor hamnar på 1200 sek…..inget att spara på….ändå kait kit kostar 10-20 lax…. eller jag på fel spår?

    Kursen tänkte jag ta där nere i Thailand, har ingen tid just nu pga beibes. Tänkte lära sig grunder själv så längre med hjälp av böker och film. Erfarenhet från andra olicka kurser som jag gick tidigare mc/bil/bräddan/barn/sjön/vindsurfing/risk mm är två meningar med viktigt info och 20 dumma frågor till elever för att bara dra på tiden….och kosnader. Därför tänkte jag skaffa trainer och börja själv för att sen samarbeta med lärare på kursen så mycket effektiv som möjligt och kanske slippa den helt nybörjar kurs…..:) 🙂 plus lite sugen att leka med inlinnes/skate/skridskor och vinden….

    Läste lite mer, nu väler jag mellan http://www.ebay.com/itm/MRK-3-0M-3-LINE-KITEBOARDING-Trainer-kite-Power-kite-KITESURFING-Snowkite-/220959043860?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33722f7114 vs beg Power Kites Hydra 350 (3.5m2) som är ca 300 dyrare än den som är på ebay…….vill satsa på 3 linor……

    Alexander

    Vet inte om 900 kr är småpengar, men det som är bra att kunna innan du går en kurs är hur man styr en kite. Sitter det i ryggen så att du slipper tänka på det så får du ut mycket mer av en kurs!
    Sedan är en nybörjarkurs mest fokuserad på säkerhet samt hur det funkar, så den behöver du nog gå även om det går att hitta mycket på nätet. Men om du kan styra draken så kommer du sannolikt att komma upp och åka en bit på kursen, till skillnad från den som mest får lära sig styra en drake och därför knappt kommer upp på brädan.

    Och vi pratar många timmar på att bli bra på att styra en drake, när du sedan kitar så skall du i princip inte behöva titta på draken utan känna vart den är och vad den gör!

  • alexessenrus

    Medlem
    5 september, 2012 vid 10:18

    ok…….tack för era svar………lite synd att man får inte så mycket av en trainer, var så sugen att leka med det,och har nyss smsat att jag vill slå till och köpa HQ HYDRA 350 :):):) vill ha min födelsedags present :):):):)
    Ska tänka på saken en gågng till…….och kolla lite mer om kurser i Stockholms område …..

    Ja, 900 sek är en peng…..men man kan sälja vidare kiten…..tänkte jag, men om det gör så lite i utbildningen så kanske bli lite svårt att sälja….

    Tack för tipsen….!!!

  • gnutten

    Medlem
    5 september, 2012 vid 11:12

    Jag blev faktiskt förvånad att det var så kul med trainer. Köpte den för att kunna visa kompisar, men har själv använt den några gånger. Kan vara kul om man vill leka lite när det inte blåser så mycket eller hoppa med när man inte hinner kita på riktigt… Är ganska bra drag trots “bara” 2.5 m2.

    Har man pengar så tycker jag att det är en kul leksak, som även ger bra kite kontrol träning.

  • m_robban

    Medlem
    8 september, 2012 vid 18:47

    Tycker inte heller du är fel ute om du väljer att köpa en trainer. Den är kul att ha även när du lärt dig att kita. Du kan köra med skridskor eller rullskridskor och även skidor eller snowboard om den tål mycket vind och det blåser ordentligt. Även perfekt om man har någon kompis som vill testa lite och man kanske inte har två selar.

    Det är även kul att ha med sig på stranden bara för att leka, när det inte är tillräcklig vind för att kita vill säga. Det finns inget värre än att komma ut till stranden och så visar det sig att det är lite för lite vind. Då kan det vara en tröst att man iaf har en liten drake som man kan ta upp och latcha med.

  • skye10

    Medlem
    8 september, 2012 vid 22:18

    Hydran är en bra träningskite, vi kör den ibland på kurserna då man kan stå i vattnet och köra den, går vattenrelauncha precis som en vanlig flysurfer foil. Men den kan vara lite känslig att använda på land om den kraschar hårt, kan cellerna sprängas och den är lite dyrare än normal opencell kite.

    Köp vanlig opencell begagnad 2,5 – 3,5 m2 om du vill ha kul på is, land den blir billigare.

    Köp träningskite för att ha lite kul på något fält eller på en strand och träna kite-teknik, som hela familjen kan leka med.

    Gå kurs om du ska hantera powerkites, så minskar du risken att du skadar dig eller andra,

  • donron

    Medlem
    10 september, 2012 vid 13:29

    Surfer’s sålde en egen träningskite förr vet jag, den var 4.3kvm och ett rätt så billig.
    Jag och polarna började med en sådan som vi körde ihop med mountainbords/longboards 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kan ni hjälpa mig att välja TREINER

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.