Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kanske en dum fråga men….

  • Kanske en dum fråga men….

    Publicerad av mangs på 4 december, 2009 vid 13:56

    Har en Neilpryde torris som kärvar ganska friskt i dragkedjan, riktigt trög, klarar inte dra igen den själv längre. Fått rådet att smörja upp den med stearin, testat detta nu men det går väl sådär… Blir ju mest smulor av det, känns inte som så mkt blir kvar i själva dragkedjan. Gör jag fel eller? Finns det nåt hemligt knep med det där? Eller ska det vara nån speciell sorts stearin…?

    Men visst går den lite lättare nu men inte sådär värst, och frågan är hur länge effekten sitter kvar? Stearinet sköljs väl om inte annat bort så fort dräkten hamnar i vattnet? Nån som har nåt annat att rekommendera som smörjer upp dragkedjan på ett effektivt sätt?

    lex-luthor svarade 14 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • oaxen

    Medlem
    4 december, 2009 vid 14:12

    Finns specialwax hos dykarbutikerna.

  • christian

    Medlem
    4 december, 2009 vid 17:49

    Fick ett tips från en kille som jobbar i Marinens dyktank, där använder man skidvax till dragkedjorna.

    Provade själv och tyckte det i alla fall fungerade bättre än stearin.

  • dala-lama

    Medlem
    4 december, 2009 vid 20:24

    Testa den mjukaste/varmaste glidvalla du kan hitta.
    Ju mjukare desto längre sitter den kvar på kedjan.
    Per

  • rrd

    Medlem
    4 december, 2009 vid 21:13

    Kolla i dykbutiker, finns både olja o en typ av stearin som inte innehåller syre som innebär korrosion. Smörj varje gång o förvara kedjan stängd…

  • jalla

    Medlem
    5 december, 2009 vid 09:02

    Märkligt att inte surfbutiker (så vid jag vet) Tagit chansen att sälja nån sörja med 500% påslag så som med dem flesta andra surfprylar de säljer 🙂

  • mangs

    Medlem
    5 december, 2009 vid 13:07

    Ok, tack för tipsen. Pratade med en snubbe i en dyk affär som sa att han hade nåt vax för dragkedjor, så jag börjar väl med det så får vi se… Skidvalla låter i och för sig inte dumt det heller, kanske ska testa sen och utvärdera i alla fall.

  • calle_b

    Medlem
    6 december, 2009 vid 09:38

    varför inte lite silikonbaserat glidmedel? 🙂 149 på apoteket tror jag..

  • i89samto

    Medlem
    6 december, 2009 vid 18:57

    CRC Silikonspray!

  • bicless

    Medlem
    7 december, 2009 vid 20:37

    Siliconspray säljer vi men 500% påslag har vi bara i mina våta drömmar. 20% är mer normalt.
    http://www.surfspot.se/index.php/siliconspray-200ml.html

  • mikael_p

    Medlem
    7 december, 2009 vid 21:53

    Försvarets Hudsalva… Funkar fint i andra dragkedjor.

  • mangs

    Medlem
    8 december, 2009 vid 09:24

    Nån som har testat siliconspray på dragkedjan då? Är det effektivt? Har för mig att jag läst nånstans att man inte ska använda silikonbaserade grejer på våtdräkter, men jag vet inte riktigt var jag fått det ifrån? Annars kanske man ska köpa och utvärdera iaf…

  • ducks

    Medlem
    8 december, 2009 vid 09:32
    Mangs;591458 wrote:
    Nån som har testat siliconspray på dragkedjan då? Är det effektivt? Har för mig att jag läst nånstans att man inte ska använda silikonbaserade grejer på våtdräkter, men jag vet inte riktigt var jag fått det ifrån? Annars kanske man ska köpa och utvärdera iaf…

    Jag har använt silikonspray på min sola evolution en gång i tiden, löste upp gummit vid dragkedjan totalt, inget att rekommendera. Finns säkert sprayor som funkar men inte det jag körde i alla fall… Stearin kör jag med.

  • mangs

    Medlem
    8 december, 2009 vid 10:12
    Ducks;591459 wrote:
    Jag har använt silikonspray på min sola evolution en gång i tiden, löste upp gummit vid dragkedjan totalt, inget att rekommendera. Finns säkert sprayor som funkar men inte det jag körde i alla fall… Stearin kör jag med.

    Aj då! Det låter ju sådär…. Kanske var nåt sånt jag hört talas om då…

  • lex-luthor

    Medlem
    8 december, 2009 vid 10:24

    Problemet är väl att vanliga billiga ljus inte innehåller så mycket stearin utan paraffin (eller nåt…).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kanske en dum fråga men….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.