Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kanske en dum fråga, men

  • Kanske en dum fråga, men

    Publicerad av mx-iggesund på 9 augusti, 2009 vid 13:32

    min bom är 218 och seglet ska ha 215.
    Så långt är det lugnt, men tar jag fram måttbandet blir jag inte klok.

    Vart ska det vara 218, hur räknar man egentligen.

    Seglet ifråga är ett fluido 8.3, som jag drog för mycket nedhal på igår, sen läste jag här att det skulle man inte alls göra.

    Ska jag bara ställa bommen på längsta och dra uthalet -3 cm eller ?

    Från vart till vart ska det vara 215 ?

    /Magnus

    50cm (deep) tuttle fena köpes

    bicless svarade 14 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • crash151

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 13:45
    Mx-Iggesund;565043 wrote:
    m

    Seglet ifråga är ett fluido 8.3, som jag drog för mycket nedhal på igår, sen läste jag här att det skulle man inte alls göra.

    Du menar outhal antar jag.

    Hört att olika segeltillverkare mäter från olika ställe på boomen. Men brukar vara från insidan av frontbeslaget till till insidan på outhal beslaget.

  • mx-iggesund

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 13:48
    crash151;565047 wrote:
    Du menar outhal antar jag.

    Nope, jag drog för mycket nedhal, uthal kan jag nästan inte dra för mycket, eftersom bommen är så kort.
    Det var när jag höll på att mixtra, som den här frågan poppade upp :smirk:

  • crash151

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 13:58

    Ok.

    Du kan säkert ha boomen på 218 om du riggar för stark vind med mycket nedhal.
    Men för lättare vind sätt boomen ett läge mindre. Kan ju va så att seglet är fel märkt, verkar vara ganska vanligt.

    Förstod jag rätt nu?..

  • svenne

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 13:58

    Skit i siffrorna, rigga tills det ser bra ut.

  • crash151

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 14:04

    Boomen på 218 och seglet rekommenderat på 215 känns litet förövrigt. Kommer inte buken på seglet lätt mot boomen?

  • styret

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 15:31

    Som svenne säjer, skit i att ställa in grejerna först efter vad som står på prylarna.

    sätt på bommen, ställ in längden så att den blir någon eller några centimeter längre än vad seglet är i neutralt läge, dra uthalet!

    seglet i bomen är inte så farligt. jag riggar ofta mina segel med negativt uthal. kortare bom än vad seglet är. blir draaaag kan jag lova.

  • mx-iggesund

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 19:41

    Tack för alla svar, kanske var jag lite otydlig.
    Jag har inga problem med att rigga egentligen, det var bara det att när jag började mäta så såg jag att bommens fulla längd (yttermått) var 218, medans det faktiska måttet var omkr 210, dvs från mastens framkant till seglets bakkant.
    Därför funderade jag hur man mäter.

  • oaxen

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 19:50

    Du mäter bomlängden från “mastuttagets” framkant till bakkanten, d v s den längsta sträckan inuti bommen. Seglets mått brukar utgå från att bommen är placerad mitt i seglets bomuttag. Har du den högst eller lägst krävs mer bomlängd än det spec:ade måttet.

    Är bommen bara 210 cm kan det bli knepigt att rigga det så som det är tänkt.

  • jps

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 19:51

    Enligt vad jag fått lära mig så är det från mastens framkant till insidan på bakbeslaget (så sång som det går att dra seglet) som gäller.

    En minut för sent ute 😉

  • mx-iggesund

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 20:05

    Hm, var tvungen att gå ut å kontrollmäta.
    Bommen var faktiskt märkt 215, måste ha suttit nån fluga på den när jag kollat förr 😉
    Med måttband var det 213, men det funkar iaf.

  • psn

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 20:21

    Bomlängd stämmer aldrig tycker jag. Jag gör som Svenne och riggar så att det funkar bra, sen markerar jag på bommen med spritpenna och skriver vilket segel det avser, supersmidigt.

  • diil

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 23:29

    Har en anteckning i mobilen med alla mast- och bomförlängningar för alla mina segel, funkar bra som grund. Sedan stämmer ju inte dessa alltid, man får anpassa lite till vinden och dagsformen emellanåt.

    Dessutom har jag ett Fluido 8.3, kör det med en NP X6 200-250 bom. Enligt mobilen brukar jag förlänga 14 cm.

  • bicless

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 19:46

    Smart, jag svär alltid över att jag justera förlängaren fel från böjan när jag kör “rigga efter hur seglet ser ut” metoden. Så måste amn trä ut nedhalstampen igen för att flytta förlängaren ett hack. På cambersegel måste man ju oftast ut med all tamp och börja om 🙁

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kanske en dum fråga, men

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.