Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kanske en ny formula seglare?

Taggad: 

  • Kanske en ny formula seglare?

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 augusti, 2002 vid 10:37

    Kanske en ny formula seglare?
    Själv har jag tävlat i div 2 (rundbottnade brädor) för 15-20 år sedan. Då var reglerna samma som nu tre segel. Redan då tyckte jag det var fel i och med att jag bara hade råd att köpa ett segel och inte tävla på samma villkor. Förra året åkte brädan till 2:hand :-(.

    Senaste åren har det varit våg för min del, Varberg och Klitmöller. Men min kära granne Janne Drotz berättade att det va något nytt på G, Formula. Jag såg också GWC artikel i GP och tänkte att detta är perfekt, vill kunna segla någon timme i Göteborg och sedan hem, samtidigt som jag vill börja kappsegla å varför inte göra det med bräda istället för båt.

    Men när jag fick reda på priserna så ”lacka jag till” helt sjuka priser!!! Någon tillverkare borde ju vara smart och komma med ett ”Formula paket” som en vanlig människa kan köpa. Allt måste inte vara av ”rymdmaterial”. Detta gjorde att jag tappa sugen att börja med Formula.

    Har nu hört att det ev kommer nya regler med endast två riggar och max 11 m2 . Självklart tycker jag det är mycket positivt, samtidigt som jag förstår dom som nyligen köpt en 12,5 m2 (inte kul).

    Om nya reglerna går igenom tror jag det är mycket positivt för sporten på sikt. Om dessutom tillverkarna tänker smart och kommer med priser som är ”humana” tror jag sporten kommer att bli ännu större. Å jag kommer garanterat att börja tävla!

    En gammal div 2 seglare som kanske börjar med Formula!
    peter@ingerstam.nu

    ny371.jpg

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2002 vid 11:49

    Håller helt med. Det är toppeliten som köper 12.5m2 och köper alltid det nyaste oavsett vad som händer plus att de är samma gubbs som år efter år ligger däruppe. Jag siktar på en bräda med 11m2 och får klara mig bäst det går. Problemet är att man vill att utvecklingen ska fortgå samtidigt som man vill att vindsurfingen ska växa… Om man endast ser till tävlingsmomentet så kan man köra entyp vilket gynnar bredden men det är inte riktigt bra det heller…svårt problem. Personligen skulle jag vilja köra samma prylar i fem år och fortfarande vara konkurrenskaraftig… dream on…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 augusti, 2002 vid 17:21

    Peter,
    Härligt att höra att vi är flera återfallsgubbar som ligger i startgroparna för att segla formula. Jag har själv kappseglat både det ena och det andra, men tröttnat på kostnaderna. Hoppas till gudarna att det blir max 2 riggar och max 11 kvm både internationellt och i Sverige. Då börjar jag med formula. Skulle det bli max 12,5 i Sverige tycker jag att det säger en hel del om de personer som ligger i toppen och som bestämmer i Sverige. Jag kommer att välja en annan kappseglingsklass om så blir fallet.

    Kanske ses vi på vattnet nästa vår!!

    Hans Oskarsson

  • swe-1

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 01:08

    Jag tycker det är riktigt kul att fler intresserar sig för Formula Windsurfing!

    Jag kan hålla med om att dagens formulaprylar kostar mycket pengar, men jag förstår inte varför ni vill att 11.0 ska vara största storlek? Om förslaget om 11.0 som största storlek går igenom kommer detta att innebära att vi (i Sverige) inte kan träna lika ofta samt att vi inte får lika många race/tävlingar genomförda, och det vill vi väl inte?
    Det finns väl inget som är mer frustrerande än att ha kört 50 mil till en tävling, betalt 2000kr i bensin, anmälningsavgift och boende och sen inte få segla, ingen vidare valuta för pengarna…

    Så här sa Nicklas Rödin (mycket kompetent tävligsledare) vid senaste Svenska Cuppen tävlingen i Båstad: “Förra året när 11kvm var största storlek kunde vi genomföra godkända race vid 5-5.5 m/s. I år med 12.5kvm kan vi få godkända race redan i 4.5 m/s” Detta säger en hel del om utvecklingen och till fördel för 12.5:orna

    Prisskillnaden mellan en komplett (Segel, mast och bom) 12.5 rigg och en 11.0 rigg, Neil Pryde RS Racing 2002 är 1200kr. Väljer man Gaastra blir skillnaden 600kr då det är samma typ av mast till 10.9:an och 12.5:an.
    De som vill börja tävla köper oftast beg. prylar då priset är ofta är ca 50% av nypriset villket ger en skillnad på ca 600Kr resp 300kr. Den pennigen kan väl inte vara avgörande för om ni börjar tävla i Formula eller inte?

    Inom all kappsegling på hög nivå är materialet mycket viktigt oavsett om man seglar bräda eller båt, entypsklass eller inte. Titta tex på OS-klassen mistral One Design. Alla som siktar mot toppen har flera brädor och riggar, en för träning och en för tävling, eliten köper på sig lager av master för att välja ut de bästa osv…
    Att ändra till max 2 segel gör det kanske billigare att börja tävla på låg nivå men blir det verkligen mer på lika villkår? Eliten kommer fortfarande att ha tre eller fyra segel och registrera in de som passar bäst till varje tävling. Det kommer att göra det mycket avgörade för vilka två segel de registrerar in. Den som lyckas registrera in rätt segel kommer då att få ett rejält övertag och att vara en bra seglare får då en helt ny innebörd, man skall nämligen kunna förutspå vädret och vindarna mycket exakt i minst tre dagar framöver alternativt vara gift med Polman. Är det så vi vill ha det?

    I England registrerar man in seglen i böjan av varje säsong för att man inte skall köpa mer än tre segel, men är det rättvist? Tänk om det visar sig att kombinationen 12.5 9.8 9.0 inte var någon höjdare utan att det var 12.5 11.0 9.8 man skulle ha haft, då är ju hela säsongen körd för den stackaren som valde fel kombination!

    Vad är rätt väg att gå för att hålla nere kostnaderna men samtidigt få sporten att utvecklas och växa? Guld och silverklass där silverklassen endast är tillåten att tävla på fjolårsprylar och max 2 segel kanske är en väg, men att “vingklippa” Formulan genom att ta bort 12.5:orna är enligt min åsikt inte rätt väg att gå.

    Formula Windsurfing var från början bara en mycket enkel regel:
    EN BRÄDA, TRE SEGEL.
    Det var den som revolutionerade sporten och lyfte den till vad den är i dag, glöm inte det…

    //JIMMY

  • swe876

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 07:08

    Hans!

    Det enda sättet att påverka “de personer som ligger i toppen och som bestämmer i Sverige” är att gå med i SBF. Information finns på http://www.bradseglarforbundet.com.

    Personligen är jag inte med och bestämmer, eller i alla fall inte i SBFs styrelse. Dock så förstår jag inte snacket om att det nya regelförslaget skulle vara bättre än nuvarande regler… Varför ändra på något som fungerar?

    Kostnaden är ett problem för alla som kappseglar. Oavsett klass. Jag tror dock att Formula windsurfing är bland det billigaste man kan kappsegla med. Toppkillarna i Laser köper ny jolle titt som tätt. E-jolle killarna har grymma kolfibermaster. ALLA som är toppgubbar i alla klasser köper nya segel ohälsosamt ofta. Resor och logi är dock det som känns tyngst i budgeten…

    Om man gämför kostnaderna nu med den gamla doda DivII tiden så har det väl inte blivit så mycket dyrare? Vad kostade en ny Davidsson custom som man var tvungen att ha? Blixt X1 och X2 var också måsten och de var inte heller helt billiga… Någon som har lust att gräva i någon gamma Surfsport eller Delvakatalog för att kolla om det verkligen har blivit dyrare? Det skulle vara intressant att veta.

    Jag hoppas att ni återfallssurfare verkligen gör slag i saken och börjar kappsegla igen! Vindsurfing blir bara roligare och roligare med varje år som går. Numera kan vi kappsegla i 4,5m/s och träna i ännu mindre vind. Hela Sverige är med och kappseglar, inte bara västkusten. Lättviktarna börjar få revanch efter alla år med IFCA vindgränser då man tvunget skulle vara tung för att gå bra. Formula windsurfing är bra för alla som är berädda att lägga ner lite tid på träning!

    Mer, Snabbare, Högre!

    Jona Ljungström – SWE876

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 20:55

    Japp jag har i dag fått svar från SBF och fått mitt nya segel nr, SWE-316. Så nu kan jag vara med och påverka. Peter I

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 21:00

    Om begränsningen är 12,5 eller 11 spelar mig personligen ingen större roll. Det som jag däremot tycker är bra är att begränsningen till två segel, jag tror att fler kan tänka sig att börja med sporten i och med att kostnanden blir lägre för att börja. Vad gäller begangnat så är det ju en bra idè! Peter I SWE-316

  • pajas

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 22:06

    bläddrar i en surfersparadise katalog från -93
    några axplock….
    ART race Pro 10.0 6795:-
    Art slalom Blade 6,8 5195:-
    slalombräda Fanatic MEGA JAG 11.495:-

    och då behövde man ett berg av prylar för o tävla … vågar inte räkna ihop .. 2 slalombrädor en kossa osv ..
    vart har alla gammla Fanatic CAT o andra kossor tagit vägen ? inte sett nån till salu ens …

  • swe-16

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 06:05

    Välkommen till SBF! Om du vill skriva en motion och påverka vår verksamhet bör du göra det snarast. Årsmötet är i oktober och motioner måste ha inkommit senast en månad innan dess.
    mvh
    Per
    Ordf SBF

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 08:12

    12,5/11,0 – 3 kontra 2 seil.
    For Norge.
    I 2000/2001,var de største seilene 98% 10,9/11,0m2
    Alle de beste seilerne her hadde 10,9m2 som største seil.
    (som også er de tyngste,vekt fra 83-92kg)

    Vi hører her hjemme nå at kansje???noen av de gammle seilerne som seilte før???vil bli med ,dersom det blir seilbegrensning på 11,0m2. HVORFOR???

    Hvorfor begynte ikke de i 2000 eller i 2001,når det var 11,0 som største seil.
    Jeg tror ikke det er av betydning å legge vekt på hva gammle brettseilere mener om dette,da de ikke har vært med på Formulautviklingen/seilt Formularegatta,og heller ikke har deltatt de sisste to årene med 11,0 som størsteseil.

    Det er ikke de 3 seilene som er problemet,men 12,5 frykten.

    Hvem er de som ikke vil seile disse seilene.

    Hva er problemet da med å heller seile en 11.0 eller en 11.5m2 istedenfor.

    Argumenter for 11,0 som størsteseil.
    1.
    2.
    3.
    Argumenter for 12.5 som størsteseil.
    1.
    2.
    3.

    Jeg tror for å utvikle en sport som er ny,slik formulaseiling er,må en se på hva som er rekrutterende
    for juniorer ,jenter og eksisterende brettseilere.

    Det er nå flere kategorier av formula klasser,individuelt i forskjellige land.I norge har vi FormulaPro,FormulaSilver og FreeRace.
    Her kan en fritt velge seg ut et nivå en passer inn i seilmessig.
    Som annen sport,vil en over tid utvikle seg,bli bedere,få avtaler med utstyrsleverandører,rykke opp i klassene.

    Alle som har drevet aktiv idrett for de seilte brett,eller har litt innsikt,vet at – jo bedere og mere en ønsker å bli
    god/best – jo mere koster det. Og det som virkelig koster,er IKKE 3 seil/rigger, men eiser til Int regattaer
    rundt om i verden. 100 kg overvekt.(85 kr pr kg)
    Ett 3dje seil på 9,3 2001 mod litt brukt med mast,kr.4.000.-

    Sett opp kostnadene i perspektiv, en må ikke ha 2003 modeller.
    Tren rett,juster mye,så kan en også bruke 2001 mod seil til å kunne vinne med det nasjonalt.

    Vi jobber hardt i vår seilklubb http://www.brettseiling.no med
    å rekruttere til regattasporten,og vi har tatt ideer fra dere , som jeg har fått fra Per Svanberg,om å starte opp
    flere klasser innen formula,som har vist seg å være bra tiltak.
    Jeg har ikke tro på at seilbegrensning har noe særlig rekkrutterende effekt.
    Med tanke på at de beste vil være best,og trene hardere med sine nye 2 seil,da det vil kreve mere,så vil også distansen og nivået opp til de beste bli større.De beste vil alltid offre mere enn de andre for å beholde sin posisjon.

    Håper jeg tar feil,og at rekkrutteringen vil blomstre,for det er tross allt rekruttering som betyr noe,da de gammle regattarevene en gang må gi seg.

    Uansett resultat,må vi jobbe hardt for å få inn flere regattaseilere til det gode milijøet,..

    seilhilsen

    Anders
    N-12

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 08:53

    Jag håller med dig fullständigt.
    Man kanske skulle fråga ute i klubbarna vad dom tycker.
    Ändå så är det väl så att SBF skall vara deras språkrör.
    Varför då inte fråga GWC och ÖWC bland annat.
    Sen måste man undrar varför man kör tre tävlingar på så kort tid. NM, Halmstad, Båstad.
    Vad blir kostnaden i resor och avgifter, mat med mera för denna tid. Sen vad säger familjen om man säger vi kan inte åka på semester pappa skall tävla. På det viset som tävlingarna låg så ville man vara med på alla så var hela semestern körd. Och visst måste man börjar undrar när det plötsligt bara är ett trettiotal på dom senaste tävlingarna.
    En junior och ibland någon dam.
    Sen lägga två freestyletävlingar i juli som är den sämsta vindmånaden i hela landet HM.
    Visst att sänka till 11 kvadrat kanske hade det varit bättre att låst det vid 12,5.
    Mitt förslag är sätt segelstorlekarna.
    Ett ex.
    10,0, 12,5
    annat för junior eller återinför lätt och tung klass och bort med junior.
    Sätt en mall för Formulabrädan sen får alla tillverka brädan efter den.
    Lås reglerna i fem år och vid behov revidera dom vart femte år.
    På så vis försvarar man värdet i utrustningen.
    Och man behöver inte köpa nytt varje år.
    Lär av segelsporten.
    Annars så lär det inom en femårsperiod bara vara ett fåtal i mälardalen som seglar Formula.
    Tyvärr så är trenden likadan i Danmark mindre Formulaseglare.
    Jag säger inte att jag har rätt men skall Formulan bestå så måste nog debatten köras igång. Och den skall föras av oss seglare och besluten tagas av oss inte av Tillverkarna så att vi får samma parodi som när olympiabrädan infördes.
    Nu du Jimmy ser fram emot en lång het debatt.
    M.V.H
    En man i övre medelåldern

  • swe-16

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 11:20

    Hej Anonym!
    Klubbarna är (i bästa fall) anslutna till SSF. SBF är underordnat SSF.
    I stadgarna för SBF står följande:
    Svenska Brädseglarförbundet, bildat 1980-03-10 (under namnet Svenska Öppna Brädseglarförbundet), har till ändamål att:

    1-Svara för klassernas administration.

    2-Planera klassens kappseglingsprogram tillsammans med Svenska Seglarförbundet, distriktseglarförbunden och dess förbundssällskap samt andra klasser.

    3-Svara för uppföljningen av de enskilda seglarnas utveckling genom indelning och uttagning till landslags- och träningsgrupper, dock skall uttagning till olympiska spel slutligen beslutas av Svenska Seglarförbundets styrelse.

    4-Bevaka klassens tekniska utveckling, dock skall ändring av nationella klassregler godkännas av Svenska Seglarförbundet. (där ser du vem som skall påverkas gällande 12,5-frågan alltså)

    5-Svara för upplysning och rådgivning om klassens verksamhet.

    6-Upprätta effektiva informationskanaler med alla berörda parter.

    7-Representera Sverige i motsvarande internationella klassförbund.

    8-Tillvarata klassernas övriga intressen.

    Så hierarkiskt sett ligger klubbar och SBF på samma nivå. SBF är inte klubbarnas “språkrör” även om det praktiskt kan fungera så ibland framför allt när det avser den sista punkten “Tillvarata klassernas övriga intressen”, där en kontinuerlig dialog mellan klubbar och SBF alltid är nyttig för sportens utveckling.

    I normala fall går inte styrelsen i SBF ut och frågar enskilda klubbar i enskilda ärenden. I detta specifika fall (12,5 vs 11,0) har dock SBF gjort just detta ändå för att förvissa sig om hur åsikterna ligger i landet (processen pågår för tillfället med allmän rundringning till ett antal personer). Vi har frågat ÖWCs enda Formulaseglare vad han tycker. Även medlemmar ur GWC har blivit tillftrågade. Det bästa sättet att påverka är dock att skicka mail till oss på förbundet eller varför inte ringa och prata med oss…vi bits inte. Alla vill vi att sporten skall växa och bli större…frågan är bara hur. Att tro att SBFs styrelsemedlemmar skall vara inne på detta forum och snappa upp alla lösa trådar är orealistiskt.

    SBFs styrelse är vald av sina medlemmar och är man missnöjd med sättet på vilket SBF verkar står det en medlem fritt att föreslå nyval av annan kandidat vid årsmötet.

    Orsaken till att tävlingarna hamnade som de gjorde (håller med om att det blev lite olyckligt-missade själv Båstad) var att NM var högsta prio. Ett NM på Öland i slutet på juni ansågs bäst ur vind och sjögrässynpunkt, men även hänsyn tagen till att det var så pass långt in i säsongen att alla borde ha fått sina utrustningar, vilket borgade för högt deltagande. NM ingår inte i SWT vilket i praktiken gjorde att vi var tvungna att pressa in ytterligare en tävling. Halmstad är som bekant en gammal klassiker som gärna vill anordna tävlingar. Villiga klubbar är det ont om…de skall man vårda ömt. Vill en klubba arrangera en tävling så får de i de flesta fall göra det. Bakgrunden till Båstad-tävlingen var att vi ville visa upp sporten för en så stor folkmassa som möjligt…vad är då bättre än Båstad veckan efter tennisveckan.

    Att det inte har blåst tillräckligt för Freestyle är olyckligt, men inget SBF kan anklagas för. Förra året var Halmstad en blåsig tävling….i år inte. Att inte ha freestyle i Båstad hade varit synd om vindarna hade räckt till…som de ändå nästan gjorde.

    Du anonym får gärna hjälpa SBF att hitta lämpliga arrangörsklubbar till nästa års tävlingar. Hör av dig till Formula alt Freestyle/wave ansvarig i förbundet och kom med förslag på lämpliga datum och klubbar.

    Att fixera segelstorlekar som du föreslår tror jag endast gynnar de redan rutinerade och duktiga. Gapet mellan elit och amatör kommer bli ännu större, vilket inte är bra. Det är ingen slump att man valde 3 segel som begränsning i formula. Efter en hel del studier kom man fram till att det är en ganska optimalt antal segel för att täcka in de flesta förhållanden. Att börja pilla och skruva på dessa regler i efterhand gynnar inte sporten på längre sikt tror jag.

    Håller med om att man borde låsa reglerna…tycker dock att man skall göra som i övriga klasser och hålla sig till 4 år.

    Vänligen
    Per
    Ordf SBF

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 14:50

    Är det någon formulaseglare som kan rekommendera en kostnadseffektiv utrustning, märke och priser eller var det är smart att köpa? Finns det någon bra surfaffär som har formula prylar beg (självklart kan man hitta det på denna fina www-sida) Peter I

  • swe876

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 07:12

    Begagnad utrustning
    Vill du ha en topputrustning från 2002 så är det hetaste tipset att försöka köpa på hösten. Efterfrågan är liten och många vill sälja. Framåt våren kan det bli svårt att få tag på begagnade prylar. Några dingar på brädan betyder ingenting för prestandan. I Svenska cupen har Starboard och Fanatic dominerat tillsammans med Gaastra och NP i år. Det är också de vanligaste fabrikaten så man kanske inte ska läsa ut för mycket av den lilla statistiken…

    Ny utrustning
    Som med det mesta så får man vad man betalar för. Dyrare är oftast bättre! Årets modeller är oftast snabbare än fjolårets! Vill man komma billigt undan så finns det en hel del mindre märken som kan kosta ner till halva priset av de stora. Vill du vara säker på att ha bra utrustning så köper du Gaastra eller NP. Vill du komma billigt undan tittar du på övriga märken (en del billigare märken är bra, åtminstone om man väljer rätt storlekar!)… Köper du billigt så kan du alltid komma med ursäkten att prylarna inte är bra om det skulle gå dåligt! 🙂

    Köpa utländskt
    Ibland verkar det faktiskt vara billigare att köpa från utlandet. Tyskland och Danmark brukar nämnas i sammanhanget. Frågan man bör ställa sig i de fall det faktiskt är billigare med frakt och allt att köpa utländskt är om man kanske inte ändå borde vara med och supporta de få Svenska handlare som faktiskt försöker leva på sporten. Vi behöver de få handlare vi har! Eller?

    Välkommen till Formulaträsket!
    Jona – SWE876

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 12:11

    Finns det något tak i fysikens lagar vad gäller segel? Tänk om man om några år pruttar omkring på 20kvm segel? Planar man i 1.5 m/s då??

    Skulle någon säga till mig för kanske 7 år sedan att man -02 skulle köra med 12.5kvm segel så skulle jag nog fått mig ett garv…

    det måste ju finnas någon formulasegelmakare som testat göra en gigantrig!? eller? vore konstigt annars?

    /

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 05:53

    Detta har varit upp på Gaastras forum, Barry spannier deras designer svarade att det idag inte är möjligt med +15 m2 segel, de material som finns, kontra styrka vikt på riggen. Huvudproblemet är nog lattorna, i och med att riggen kommer upp i planingshastigheter 50 km/h måste vingprofilen vara lika styv som race seglen idag ,och med längre lattor blir det svårt att uppnå den styvhet som behövs utan att gå upp med dimensioner och då blir riggen för tung och ohanterbar.

    Andra problem är tillräckligt styva och långa bommar, med dito master, som idag inte finns. Man kan lösa det med en kortare bom genom seglet men då måste återigen lattorna vara styvare.

    Men om ett par år så kanske materialutvecklingen har kommit lite längre.

    Tror gaastra har ett par stora segel testade men inte fått dem att funka bättre än dagens 12,5 segel.
    Segel utvecklingen måste gå hand i hand med mast och bom utveckling, och det är nog på den sidan som man idag har störst problem med att klara större segel. Se bara på NPs 5:80 mast som går av hela tiden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kanske en ny formula seglare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.