• anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2000 vid 07:08

    Fraga steffo, han var dar forra varen. Tror inte han var nojd…

  • steffo

    Medlem
    18 oktober, 2000 vid 07:14

    Tjena

    Jag var där i Januari i år(Sal) och man kan räkna med att det ALLTID blåser från nord-ost men tyvvär oftast för lite.
    Det går att segla allt från snällt plattvatten till grymm våg segling vid Ponta Preta i svag och byig side-off vind.
    Det finns även snällare våg ställen som Kalheta Funda. Gemensamt för alla vågställen är att det blåser sideoff från höger.
    Det blåser sällan mer än 4.7 så en lite större vågbräda är att föredra och segel upp till 6.3

    Enligt tyska surf så ska det blåsa 25/30 dagar med force 4+ men det säger inte så mycket då dagar med force 5-6 är mer sällsynt.

    Annars, flyget 9000:-, boende från 100:-/natten, mat från 60:-/målet, lift till något vågställe 70:- för 5 km.
    Hotellen är sjyssta men annars är det kanska primitivt. Engelska är inte så gångbart, klar fördel om man kan Kreol eller Franska, Italienska eller tyska.

    Jag har en del annat på lager om du vill veta mer.

    /Steffo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2000 vid 10:01

    Intressant! Berätta gärna mer. Hur är det på sommaren? Om man har familj, vad kan de andra göra?

  • steffo

    Medlem
    18 oktober, 2000 vid 12:21

    Sommaren suger nog! Bäst är det från december till mars.
    Sal är inte så stort så det finns inte så mycket att göra men det går väll alltid att ligga in nån pol och plaska. Det finns en saltgruva man kan besöka och bada i supersalt vatten, man flyter som en kork!
    Nä, hålan man bor i, Santa Maria är ganska sömnig.

    Om man vill åka billigt så ska man nog ta en charter från Tyskland eller frankrike eller nåt. Borde dyka upp charter från Sverige snart tycker man, varmare än Kanarieöarna på vintern. Ca 20-25 när jag var där.

    /Steffo

  • thundal

    Medlem
    18 oktober, 2000 vid 18:30

    Hej Steffo
    Vi kommer att åka di i början av december och är tacksamma för alla tips vi kan få. Vi funderar t ex på att bo hos fransmannen Jerome Baggio-Pasqua. Vet du något om honom och hans lägenheter/rum?
    Det låter ju lite väl snålt med vind. Vi får hoppas på tur med swell så vi kan vågsurfa i stället.

    Men som sagt, tacksam för alla tips jag kan få.

    /Stefan

  • steffo

    Medlem
    19 oktober, 2000 vid 08:28

    Jerome har nog inga egna rum utan han fixar in er på något hotel. Det finns ett fräsht nybyggt surf pansionat som några Italienare driver. Där bor de flesta surfare om man inte är Tysk.
    Det är även Jerome som fixar skjuts till surfspotsen för ca 70:- men jag rekomenderar att ni hyr en liten jeep så slipper ni vara beronde av jerome. Det kan vara svårt att få tag på en hyrbil så boka i förväg.
    Sitt inte och vänta på vind i Santa Maria utan åk till västsidan där blåser det bäst. Kaleta Funda har nog mest vind och Ponta Preta mindre.

    Tag med surfbrädan och stora vågsegel så kan det nog bli bra.
    Hur länge ska ni vara där och hur många?

    http://www.caboverde.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 oktober, 2000 vid 14:48

    bra

  • thundal

    Medlem
    19 oktober, 2000 vid 20:46

    Vet du vad pensionatet som Italienarna driver heter? Var ligger det?
    Vad kostar det att hyra en Jeep och var gör man det?

    Vi är två som åker och kommer vara där i två veckor. Jag planerar att ta med en vågbräda med ganska mycket volym samt 4.7 5.2 och 6.0. Hoppas det kommer funka. Kommentarer?
    Vi hade föresten tur och fick tag i billiga biljetter, 4500:-.

    Det blåser alltså bättre på västsidan än nere i Santa Maria. Jag har läst om Ponta Preta och Rife men inte Kaleta Funda. Var det det du tyckte var bäst och var ligger det?

    /Stefan

  • steffo

    Medlem
    20 oktober, 2000 vid 14:35

    Jag kommer inte ihåg vad stället heter men det ligger östra utkanten av santa maria innan ett f2 center.
    Italienarna har även uthyrning av RRD och EZZY. Josh Angulo jobbade där innan jag kom dit men han fick sparken.
    Kaleta Funda ligger någon km norr om Rife med jämnare vind och lite större vågor. Rife är bättre bara det är tillräckligt med swell. Vid Rife är det ganska mycket offshore så det kan vara lite lurigt om man inte är van.
    Jeep kan du hyra vid något av de större hotellen, AVIS finns. Vi betalade ca 5000 SEK för två veckor men du var det en värsting Galopper turbodiesel.
    Om nu väljer en billig öppen kan ni räkna med sand och skit precis överallt, finns knapt ett träd på hela ön.

    Prylarna kommer nog att funka. Det går att beställa en surf spotcheck för Sal på http://surfermag.com
    Vilket flybolag åker ni med?

    /Steffo

  • thundal

    Medlem
    20 oktober, 2000 vid 15:25

    Vi flyger med TAP. Dom hade ett kampanjpris nu underhösten, i vanliga fall kostar deras biljetter 7900:-.

    Vi ska nog fundera på det där med att hyra bi i stället. Det är ju alltid trist att vara beroende av nån annan. Det blir lite dyrt på två personer bara.

    Brukar det vara mkt folk där nere så man måste boka boendet i förväg? Annars kan man ju chansa på att dom har plats och leta reda på det när man kommer ner.

    Hur länge var ni/du nere och vad fick ni för utdelning?

    /Stefan

  • steffo

    Medlem
    26 mars, 2001 vid 09:30

    Hur var det, kan man få en rapport kanske?

    /Steffo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.