Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kap Verde i Mars

Taggad: 

  • Kap Verde i Mars

    Publicerad av gonadman på 24 januari, 2013 vid 17:59

    Tjena – överväger starkt att sticka ner till Kap Verde i Mars med frugan och vår lillkille på 3 år. Hur funkar surfing/vindsurfing i Mars? Schyssta boenden och var ska man bo? Alla tips och erfarenheter gillas!

    mangew svarade 11 år, 3 månader sedan 17 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • doffe

    Medlem
    24 januari, 2013 vid 21:32

    Lillbrollans sms från dagen

    “Snart på väg till kvällens restaurang…
    Idag 5 timmar på vattnet med Angulo 80-liters twin och Point7 4,5m2 i 3meters sideoff… Helt sjukt jävla bra session efter lunch längst ut vid Ponta Leme. Så här skall livet vara! Tjoho!”
    /Drutten

    Fy fan !
    🙂

    Kolla med honom när han är tebax

  • shezi

    Medlem
    31 januari, 2013 vid 07:17

    I like this forum, amazing and very informative,

  • fiskmat

    Medlem
    31 januari, 2013 vid 13:27

    Jag är också sugen på att åka till Kap Verde i mars. Funderar dock på vilken av öarna Sal eller Boa vista jag ska välja. Jag vill ha vågvindsurfing och gärna en gnutta vågsurf med i goa vågor, har dock inga krav på några kamikaze femmeters Ponta Preta vågor utan jag är mer ute efter skön åkning och mycket tid på vattnet. Helst utan att behöva åka en massa bil till ställena. Men hur bra blir det om man mest hänger vid centrena? Kollar man på surfcentrenas hemsidor (Angulo på Sal och Planet Allsport på Boa Vista) så säger dom att det finns fina vågor utanför. Men säger andra att det oftast är helt platt och att det krävs att man åker runt en del för att hitta bra förhållanden. Så hur är det, vad kan man förvänta sig att få ut av en tvåveckorstrip om man är en lat jävel som mest hänger vid uthyrningen? Och vilken ö ska jag välja? Ska jag åka någon helt annanstans?

    Tlläggas ska också att detta antagligen blir den enda surfingen jag kommer få på hela 2013, möjligen med några undantag. Så det är därför det är viktigt med mycket tid på vattnet utan alltför mycket krångel.

    Super om någon har synpunkter!

  • mag

    Medlem
    31 januari, 2013 vid 17:24

    Mars är bra vindperiod och det bör komma vågor.
    Angulo har schyssta vågor om det bara blåser mer än 5kvm ett tag. Annars får man ofta åka en bit med taxi, typ 20 minuter för att få fina vågor. Men enklast och snällast är det utanför SantaMaria på Sal och i närheten av Angulo i östra stadsdelen.

  • m-c

    Medlem
    31 januari, 2013 vid 18:57

    Kom hem från Sal, Kap Verde inatt…
    Var där en sväng även förra vintern och valde att åka tillbaka av följande orsaker.
    -Garanterat soligt och varmt, både på land och i vattnet, även om kvällarna är lite svala (långärmad tröja kan behövas)
    -Chans till bra vågvindsurfing.
    -Smidigt att ha gångavstånd till allt.
    -Endast två timmars tidsskillnad
    -Extremt fina stränder och även om det inte blåser för vågvindsurfing finns det alltid vågor att leka i.
    -Flertalet restauranger i byn som serverar god grillad färsk fisk i alla dess former till helt ok pris(grillad tonfisk kostar från under hundringen (Restaurang d’ Angela mitt i byn är ett tips på god prisvärd mat, grillad tonfisk med tillbehör och en stor öl under hundringen!)
    -Smidigt att resa med bara våtdräkt( mest för solskyddets skull) och hängsele om man som jag reser med fru och två barn( 5 och 9 år)
    -Angulo, Mistral (det finns två mistralcenter i Santa Maria)och Pezi Hyber ligger samlade i byns östra delar där surfet är bra,alla dessa ställen har superschyssta prylar, Angulo har dessutom en bra restaurang/ hangout.
    -Är det bättre surf på någon annan strand fixar de (iallafall angulo) transport utan problem.
    -Boende i centrala eller östra delen rekommenderas om du vill ha promenadavstånd, fast det är inga stora avstånd sålänge man bor inne i Santa Maria och undviker all-inclusiveställena på västkusten.
    -Fick två episka dagar med 4,5m2 sideoff och tremetersvågor på udden utanför Angulo, men man kan också ha otur och inte få vind på ett par veckor, i värsta fall får man tröstköra freeride vilket det alltid finns vind till.
    -Bodde på Porto Antigo/Odjo d’Agua vilket rekommenderas, bra frukost och bästa läget…

    /Måns

  • fiskmat

    Medlem
    31 januari, 2013 vid 20:24

    Tack för bra svar mag och mc. Det lutar nog åt sal & angulo centret. Verkar ju toppen om dom dessutom kan fixa med transport till bra spots.

    Boa vista verkar lite mindre turistigt och mindre crowded på vågorna (?) men det var dyrare att flyga dit.

  • ludde_l

    Medlem
    1 februari, 2013 vid 08:25

    Rapportera efter hemkomst, eller under tiden, då detta är en resa jag funderat på med min familj.

  • fiskmat

    Medlem
    2 februari, 2013 vid 08:21

    Sådärja, bokat två veckor till Sal vid påsk. Hoppas jag kan återkomma med en positiv rapport 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 09:00

    När jag var där fick jag också hjälp av Angulo med transport, fungerade mycket smidigt. Tyvärr var östsidan (Ponta Preta, om jag nu hade vågat segla där.., eller Curral Jou och några till) inte ett alternativ då det var närmast platt på där under mina 8 dar där.

  • kristofferh

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 09:32

    @Fiskmat, nu får du sällskap!!! Vi är ett gäng Skåne pågar som bokade en vecka på Sal under påsken igår! nu jävlar hoppas vi på vind…

    Vi lite frågor och tänkte kolla runt lite med alla er som varit där… Vi har planerat att hyra prylar på plats… Som vi har förstått så är det bäst kring Angulo centret men där finns ju flera center, Club Mistral Ponta Leme center, Angulo och Pezi-Huber centret. Är det någon som vet vilket som är bäst och ska man förboka prylar??

  • m-c

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 11:48

    På Angulo är det minimal administration, du går dit och pekar på grejerna du vill ha, tror inte de har koll på sin site, Kap Verde ligger inte direkt i framkant vad gäller internet…
    Utbudet på Angulo är lite begränsat vad gäller hardcorevågisar, men det finns ett antal twins.
    Mistral Ponta Leme och Pezi-Huber har sjukt mycket grejer så jag har svårt att se att förbokning skulle behövas men hyrde själv bara på Angulo.
    /Måns

  • fiskmat

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 12:51

    @KristofferH 706437 wrote:

    @Fiskmat, nu får du sällskap!!! Vi är ett gäng Skåne pågar som bokade en vecka på Sal under påsken igår! nu jävlar hoppas vi på vind…

    Kul!! Jag kommer dit på em 27 mars, flyger från Landvetter. Samma flyg? Annars lär vi väl ses vi väl på plats.

    Fråga till MC: Gick det även att plocka ut vågsurf eller SUP brädor på Angulo centret? Alltså om det ingick i paketet om man bokar vindsurfprylar att kunna byta vindsurfbrädan mot vågsurf om man känner för det nån dag.

  • m-c

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 14:12

    Vågar inte svära på det, körde endast vindsurf på plats, men Angulos crew är väldigt tillmötesgående så du kan sannolikt få till en deal om du drar på ett smile!
    /Måns

  • kristofferh

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 15:30

    Tack för svaret MC! Ska mejla lite med de andra och se vad de har för grejor…

    Fiskmat, vi flyger ifrån CPH samma dag och stannar som sagt en vecka…

  • m-c

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 18:54

    @dr Masse 706433 wrote:

    När jag var där fick jag också hjälp av Angulo med transport, fungerade mycket smidigt. Tyvärr var östsidan (Ponta Preta, om jag nu hade vågat segla där.., eller Curral Jou och några till) inte ett alternativ då det var närmast platt på där under mina 8 dar där.

    dr Masse har tydligen sådan surfabstinens, alternativt Stockholmsperspektiv att han skriver östsidan när han menar västsidan, Ponta Preta ligger precis som alla bra surfställen ( främst svenska:) ), på VÄSTKUSTEN!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kap Verde i Mars

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.