Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots kap verde öarna

  • kap verde öarna

    Publicerad av tobbelindholm på 16 augusti, 2011 vid 10:51

    Hallå där!

    sitter och kollar lite på resa till kap verde i vinter, har lite funderingar kring det så om någon har vart är eller vet lite om resmålet ur kite perspektiv så vore jag tacksam för tips om var man ska välja sina 2 veckor och va de olika öarna har att erbjuda för åkning. tanken var i slutet på januari eller i februari men är såklart viktigast att de är en bra vind period.

    Har även kikat på resealternativen, alltså att köpa flygbiljett eller ta charter. de alternativen jag har klickat mig fram till har de vart billigare med charter. har någon någon annan erfarenhet till just cabo?

    tusen tack för svaren!

    kevlarcalle svarade 12 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • walle

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 12:49

    Vet att Tobas varit där och surfat, gör ett inlägg på kitenation.se om han inte svarar här…

  • cedd

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 15:46

    Var på Sal för 2 år sedan och åkte med Fritidsresor, om du inte resor på just högsäsongsveckorna (Jul/Nyår) är jag tveksam till att det blir billigare om du bokar själv, byte och mer meck att fixa själv till KV. Brukar själva undvika charter och boka allting själv men just till Kap Verde tror jag vinsten med det är försumbar om det ens är någon vinst. Jag gillade KV, se dock till att åka vid rätt vindsäsong. Finns en hel del info. här på forumet redan. Se nedan sökning på “kap verde”
    http://www.surfzone.se/forum/search.php?searchid=1669222

  • debkausf

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 17:48

    Har varit där ett 2 ggr. Ring om du undrar nåt. 0706842270

  • englishman

    Medlem
    27 september, 2011 vid 15:01

    Sorry for writing in english but I simply cannot write in Swedish.

    I am not neutral because I set up a kitesurf center in Sao Vicente, a new destination among the Cape Verde islands.

    I think it is worth mentioning because:
    1) this island is TOTALLY different from Sal and Boa Vista
    2) flying to Sao Vicente will be easier starting November 3 2011

    I’ll make this very short:What is special about Sao Vicente? Very little tourism, super fun city of Mindelo on a beautifull small island where within 30 minutes you can reach 7 different kitesurf spots (with consistent, reliable wind)
    Two flight options to fly from Stockholm:
    – via Amsterdam (first KLM, then TACV from Amsterdam to Sao Vicente)
    – via Sal (first with Tui Nordic, than TACV or Halcyon to Sao Vicente)
    One option to fly from Copenhagen:
    – via Amsterdam (first KLM, then TACV from Amsterdam to Sao Vicente)

    We have not seen anyone from Sweden yet and would love to bring a toast to the first arrival!

    Cheers,
    Marc

  • eijrisch

    Medlem
    23 november, 2011 vid 18:46

    Har du hittat något bra företag att boka via? Och kommit fram till vilken ö/strand man ska hålla till på? Sitter och är lite sugen på en resa framåt februari..

  • englishman

    Medlem
    4 december, 2011 vid 10:35

    We will be putting together some packages for you to make the travel and stay easier and will post these on our website by the end of this year.
    The comments we get from our clients so far are fantastic : everybody loves it.
    The only thing that needs to improve: arranging travel and stay.
    We work with Flycaboverde.net because of their wealth of experience – they specialize in travel to the Cape Verde islands.

    Attached some pictures of Salamansa beach (+ our center), Mindelo and a wave at Sandy beach (another kitesurf spot in Sao Vicente for advanced riders).

  • beauchamp

    Medlem
    7 februari, 2012 vid 12:31

    Vi har en lägenhet i Santa Maria, 150 meter från surfstranden, om någon är intresserad av att hyra! 2000 kr i veckan eller 4000 kr i månaden, min 2 månader. Ledig nu tom 27 feb och igen from 5 mars. Stor takterass med havsutsikt åt alla håll!
    Gå till Facebook pages: Beach Properties. Där finns även info om våra lägenheter på La Manga del Mar Menor i Spanien, också ett populärt surfställe!

  • kevlarcalle

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 22:05

    Hej! Jag spenderade en vecka på Sal, Kap Verde. Har en del info om ön.

    I videon jag pillade ihop ([ame=”http://www.youtube.com/watch?v=EAVWfGiE_Es”]http://www.youtube.com/watch?v=EAVWfGiE_Es[/ame]) ser man vägen till kite beach från Santa Maria. Det tar 5 min att åka dit. Lika lång tid till Ponta Preta. Hyr inte bil, åk pickup-truck för 5 euros enkel väg. De hämtar en på kvällen när man ska hem också.

    På kite beach finns lite saker att tänka på. Vid lågvatten åk till höger om revet (syns vid ytan vid ebb, vid högvatten syns revet som kaotiskt vitvatten 150 m rakt ut från där alla riggar, håll dig borta från revet!). Störst vågor får man vid yttersta brytet precis till höger om revet, ganska oberäknelig closeout ibland.

    Vid högvatten är det MYCKET bättre till vänster om revet, då perioderna mellan vågor är mycket längre, vattnet helt platt mellan vågor och färre folk kitar här (av någon outgrundlig anledning). Man ska akta sig när man går i vattnet för revet börjar 2 m från strandkanten och man kan fastna med fötterna i stora hål på bottnen = inte kul om kiten drar dig och du sitter fast. Så upp o stå på brädan direkt vid strandkanten och trixa inte nära land. Längre ut är det lungt.

    Jag körde 9 m2 nästan hela veckan i slutet på feb 2012. Ibland 7an. 12an enstaka gång men endast om man vill sätta stora aerials med twintip. Vågorna varierar i storlek. När vi var där var vågorna 2-3 m stora, ganska korta perioder till höger om revet, längre till vänster (ca 10 sek). Två veckor innan vi kom hade det tydligen varit sandstorm med noll sikt, och veckan innan det knappt någon vind. Men ön skall annars vara oerhört vindsäker under vindsäsongen. Ca 22 grader varmt i luft och vatten när vi var där i februari. 3 mm våtdräkt är perfekt, shorty kan bli lite kallt.

    Om er bräda går sönder (som i videon…) så fråga efter Damien som är den enda duktiga boardshapern på Sal. Han bor i en B&B nära polisstationen i Santa Maria. Riktigt duktig, men sömnig kille 🙂

    Byn Santa Maria är skojj en vecka, med charmiga uteställen, beach clubs och restauranger. Bara att utforska själv så blir det mer spännande än om jag ger all info hehe.

    Vi åkte med Fritidsresor, bodde på enkelt 2* hotell Pontao. Fräscht, lagom för tre grabbar som inte letar lyx utan vill surfa och ha en rejäl frulle med omelett på morgonen.

    Bara ring om du har fler frågor, 070 579 0012.

    /Calle

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots kap verde öarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.