Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Kap Verde, var bo?

  • Kap Verde, var bo?

    Publicerad av jeppepeppe på 16 augusti, 2010 vid 19:31

    Har tänkt åka till Kap Verde en vecka i december för att i huvudsak vindsurfa men även vågsurfa. Ponta Preta känns ju lite för svårt, men naturligtvis vill jag köra vågor. Dessutom följer ev brorsan med och han kör bara kite, men vill också köra vågor.

    Jag åker med familjen, dvs fru + 1 barn (2 år).

    Nu till dilemmat, var ska man bo??? Väljer på två ställen, Rio Funana eller Belorizonte. Eller rättare sagt, bo precis söder om Ponta Preta eller närmare Santa Maria.

    Tacksam för både fördelar och nackdelar med de olika alternativen…

    rrbjorn svarade 9 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • frisk

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 09:49

    Bodde på hotel Sab Sab ( billigt ) i Santa Maria med Mistral, Angulo och Fanatic precis utanfør dørren med allt vad det betyder i uthyrning och strand atmosfær. Angulo kør till Punta Preta nær man behøver, kanske de andra också. Usch nu børjar man ju redan tænka på resa bort och sæsongen ær inte slut hemma ænnu….:-)

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 12:40

    Jag har bott på Belorizonte. Där måste man bo inne på hotellet i dubbelrum, kommer att funka bra med ett barn men kostar lite mer. Välj INTE Belorrizontes “bungalows”, de var rätt sunkiga, ok för surfsemester, men inte med fru och barn enligt mig. Och frun.

    Belorizonte låg bra, jag tog en promenad bort till Angulo i stort sett varje dag, 10 minuter ungefär och inte dum sträcka att gå längs med vattnet. I början var jag lite irriterad på alla säljare från afrika, men efter ett par dar hejade jag på de och tyckte det var rätt soft när jag väl tagit till mig det lokala ordspråket – “no stress”. Det var sjyssta frukostar, skulle inte äta där varje dag dock. Bra pool oxå, Bamseklubb för barnen (även 2 år kanske är lite litet). En annan fördel var att det gick lätt att gå in till byn och äta middag på restaurang, vilket vi gjorde nästan varje dag. Rui Funana, om jag inte missminner mig, låg lite längre bort från den lilla staden men var nog i gengäld nyare.

    Sedan kan man ju fläska loss och på på Morabeza, men det var i en helt annan prisklass. Vi åt dock en väldigt bra middag där en kväll.

    Det var lite kul att hyra av Angulo och luncha med legenden, men faktiskt så såg Mistral/Fanatic centret bredvid bättre ut med lite mer ordning och sjysstare grejor…

  • jeppepeppe

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 13:42

    Perfekt info, precis vad jag behövde. Det känns ju kanon att ha ett center precis utanför hotellet med tanke på fru och barn, det gör det hela något enklare.

    Hur var seglingen rakt utanför?

  • claes6

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 17:47

    Ja, nu var det ju inte jag som fick frågan, men eftersom jag svarade på danne-an ang Kap Verde kan jag väl slänga mig in i den här tråden också 🙂 Belorizonte är helt rätt val. Det mesta är bra så länge du inte väljer Riu. Nästan. När jag var där, påsk (=april) -09 var seglingen rakt utanför Belorizonte ganska medioker. Stan tar mycket av NV:n och de flesta som jag såg var tvungna att ge sig ut en bit (=bra bit). På så sätt är Riu-stranden bättre eftersom det oftast är side-shore och ganska stabilt. Men det kan också ha berott på att jag var där vid “fel tid”, jag vet inte. Angulo har dessutom flyttat sitt center från Santa Maria-stranden till den sydöstra udden. Nytt, fräscht, bra grejor, men när jag var där blåste det väldigt dåligt precis där. Kan, återigen, berott på “fel tid”, vet inte.

    Lycka Till, Kap Verde är grymt!

  • jeppepeppe

    Medlem
    21 augusti, 2010 vid 18:01

    Tack Claes6, läste det du skrev om Kap Verde innan. Har bokat Belorizonte v. 50, ska bli skönt med sol, värme, vind och vågor (förhoppningsvis…).

    Kan rekommendera att boka via ica.se om man har ICA-kort, just nu har de bra rabatt (1000kr!).

  • lasso

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 07:58

    kap Verde är kanonhäftigt! Bodde inne i SantaMaria Samhälle, hyrde lägenhet.

  • rrbjorn

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 19:03

    Trådlyft:

    Någon som varit där på senaste och kan tipsa på hotel. Åker med familj (två småbarn), bara jag som vindsurfar lite. Tar gärna tips på var man ska göra, äta, “things to do”, osv…

    Åker dit 05mar-27mar

    //bjorn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Kap Verde, var bo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.