Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa mast med Gerber multiverktyg för att få 340 mast till XO 3.3an

  • Kapa mast med Gerber multiverktyg för att få 340 mast till XO 3.3an

    Publicerad av dannew på 31 augusti, 2010 vid 15:03

    Tjenare!

    – Är det någon annan som har erfarenheter av att kapa en 370-mast för att få en lagom 340-mast till 3.3an?

    Har ett 3.3 XO segel och var i desperat behov av en 340-mast förra veckan så jag kapade min nya 370 mast i botten med ett Gerber multiverktyg och vips hade man en 340-mast. Funkade faktiskt över förväntan, lite lite stelt kanske men på det hela taget så kändes 3.3an som vilket segel som helst. Brukar vara lite on/off annars men XO med kapad 370 funkade fint.

    Kjello svarade 13 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 16:27

    Fimpa en 370 mast 30 cent i ena änden me en hederlig gammal fogsvans eller en sån där multi nånting jysta spelar nog mindre roll. Resultatet kan inte bli mkt annat än skit.

  • rrdrider

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 16:50

    Gerber multiverktyg e inget bra att kapa master med å inget annat heller. Låt bli.

  • ola-h

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 19:21

    Jag har lite det omvända problemet. Jag körde av ca 30cm på mitten på min 370 mha lite taskig tajming och tungt vatten i rörelse. Nu undrar jag om det finns något bra verktyg för att sätta ihop den igen. Kan man köra den där Gerbern baklänges på nå’t vis?

  • Kjello

    Gäst
    31 augusti, 2010 vid 19:40
    Ola H.;628915 wrote:
    Jag har lite det omvända problemet. Jag körde av ca 30cm på mitten på min 370 mha lite taskig tajming och tungt vatten i rörelse. Nu undrar jag om det finns något bra verktyg för att sätta ihop den igen. Kan man köra den där Gerbern baklänges på nå’t vis?

    Jo pröva, stå på händer, och kapa med gerbers baksida greppa den med tårna, men du bör ha båda knäna bakom skallen,?
    sen händer något, du har publik. dom ser collectspringan, eller skänker dej en mast för att slippa se mer.

  • swe-496

    Medlem
    1 september, 2010 vid 02:55

    HaHaHa…..LOL

  • dannew

    Medlem
    1 september, 2010 vid 14:19

    Man måste våga för att vinna! Körde 2 dagar med 3.3 och den kapade masten, funkade fint och seglet kändes helt ok. Var rädd för att det skulle bli för stelt men icke, funkade fint. Skall testa med lite mer nedhal nästa gång och se om det blir ännu mjukare. Att däremot köra med 370 och variotopp känns tveksamt.

    Ola, vår ekonom bygger på konsumtion, bara att köpa ny mast så vi undviker en ny finanskris. ;o)

  • adde

    Medlem
    1 september, 2010 vid 15:55

    Bar du inte handlar på GeKås så ska det väl funkar?

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28765&highlight=multiverktyg

  • Kjello

    Gäst
    1 september, 2010 vid 17:24

    kapa toppen testat, men det va gamla master till 2,8 eller 3,7 segel,
    bra att slippa variotop som sticker upp i stormvindarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa mast med Gerber multiverktyg för att få 340 mast till XO 3.3an

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.