• johnk

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 22:48

    Jag har inte läst fysik på chalmers, vilket jag är mycket lycklig över, för efter vad jag har hört från vänner så ger det svår ångest.

    Kanske är det därför, men jag tror inte dynamiken bidrar med så mycket. Linan blir väl inte längre bara när du drar i den, om man förutsätter att bomtrycket är någorlunda jämt hela vägen på sitt “throw”? När jag har stått och försökt sträcka mina 27m-linor till samma längd, har det rört sig om någon cm bara. Men helt klart en intressant teori.

  • sourra

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 22:49

    Ingen fysik men ändå Civilare på Chalmers?

  • johnk

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 22:59

    Läste till Högskoleingenjör i Borås först, så jag slapp en hel del tråk-ämnen på Chalmers 😀

    …och nu för tiden brukar jag förresten titulera mig som “Arbetslös” 🙂

  • nic

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 10:49
    johnk;494209 wrote:
    OK, för er som inte fattade…
    “Testa också att trimma upp så att mittlinorna blir längre. Då blir styrningen snabbare.”, är samma sak som att styrlinorna blir kortare (relativt mittlinorna).

    En “depowerad” (utskotad/nedtrimmad) kite svänger/reagerar långsammare. Således kommer den reagera snabbare om man kortar styrlinorna eller förlänger mittlinorna (förutsatt att man inte trimmar så mycket att man får backstall ).

    Jag är hyfsat säker på att detta gäller Ozone-kites också 😉 med det verkar onekligen inte vara lika märkbark skillnad. Testa att först skota ut helt och svänga, sen skota in helt och sväng. Ingen skillnad?

    Att korta alla linorna lika mycket påverkar bara vindfönstrets storlek och hur snabbt kiten tar sig till dess utkanter, och det har väl knappast med bommens bredd att göra?

    Rätta mig om jag har fel. Ingen mer matte snälla!!! Jag är KLAR med CTH 😀

    Asså, trimma kiten med vanliga trimmern istället. Det är lika (in)effektivt. Det du vinner på kortare slack i linorna förlorar du i depower. Har du en välbalanserad kite (som Ozones tex) så avråder jag bestämt att korta linorna. Det finns inte ngt slack direkt att korta heller.

    Fast … vissa kiteföretag verkar tycka att kunden får göra reaserch och trimmning. På dessa kitar kan det vara svårt att veta hur man bäst ska trimma dem.

    nic

  • johnk

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 13:22

    @nic 494331 wrote:

    Asså, trimma kiten med vanliga trimmern istället. Det är lika (in)effektivt. Det du vinner på kortare slack i linorna förlorar du i depower. Har du en välbalanserad kite (som Ozones tex) så avråder jag bestämt att korta linorna. Det finns inte ngt slack direkt att korta heller.

    Fast … vissa kiteföretag verkar tycka att kunden får göra reaserch och trimmning. På dessa kitar kan det vara svårt att veta hur man bäst ska trimma dem.

    nic

    Det var den vanliga trimmen jag menade! 🙂 Gör det inte mycket skillnad så har de flesta kites olika knutar på styrlinorna som man justerar längden med. Men som någon annan sa, be någon erfaren på stranden att känna på kiten så kan han/hon säkert avgöra om det är läge att ändra nåt. Att ändra längden på själva linorna genom att kapa är oftast bara dumt. Man förlorar flexibilitet i andra riktningen.

  • johnk

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 13:25

    Kan vara bra att experimentera lite med kiten så man lär sig hur den funkar, men se till att det går att trycka “undo” om det inte blir bra (såga inte av saker på ren chansning ;)).

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.