Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapstaden…resa…

  • Kapstaden…resa…

    Publicerad av pa-drift på 2 februari, 2000 vid 08:57

    Sitter här i hemska Sverige och trånar!
    Är det någon som har info om south africa?
    Var man hittar den billigaste resan?De jag hittar ligger på 7500-8000.
    Vilket bolag som är billigast när det gäller att ta med windsurfing grejorna?
    Var man bor billigt?
    Vad det kostar hyra bil?
    Kan man va så hemsk att man hyr surfgrejor där?
    Finns det någon bra site på nätet?

    Någon som varit där??
    Vore bra om ni hörde av er!
    Örjan

    pa-drift svarade 24 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 februari, 2000 vid 14:52

    Tjena!

    jag har varit där 2 gånger så jag ska försöka svara på dina frågor. Priset på resan låter helt ok. Tala om för resebyrån måtten och vikten på surfgrejerna så får dom ringa och kolla med flygbolagen vilka som är billigast. Lufthansa brukar vara ganska billiga men det skadar inte att ringa andra. Man kan få olika priser beroende på vem man talar med på flygbolaget och ibland klantar dom det och säger fel. Se bara till att få det på papper så det inte blir strul när du ska checka in! Säg att du vill betala för frakten på flygplatsen,ibland glömmer dom bort att ta betalt!! 🙂

    Bor gör du i en förort till kapstaden som heter Table View, ca 20 minuters bilfärd från flygplasen. Det är lätt att fixa ett billigt rum eller Hus. Gå in till en mäklare (finns i Table View) eller kolla efter annonser i nåt av köpcentrarna. Från table View är det bara 5 minuters bilfärd till det stället dit vinden når först på dagen. Sunset beach heter det och där seglar man tills man är överriggad med 4.7:an. Sen drar man vidare till antingen Big Bay (10 minuter) eller Melkbos (20 minuter). Det finns givetvis fler ställen att segla på men dessa är dom vanligaste. Platbom vid Goda-hopps-udden är riktigt bra, dit kan man åka om det inte blåser nån annanstans. Mer än en timmes bilfärd men när man kommer dit kan det blåsa 4.7 och grymma vågor i turkosblått vatten!

    Hyra bil tror jag kostar ca 3000kr i månaden för ett vrak. Vet inte riktigt eftersom vi alltid köpt bil. (vrak det också…)

    Hyr INTE grejer där! Dom har bara F2 brädor och Neil Pryde segel. Priserna är satta efter tyskarnas plånböcker d.v.s DET ÄR SVINDYRT!!! Nä ta med dina egna grejer.

    Lycka till med resan!
    /Henke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 februari, 2000 vid 16:57

    Jag var där för två år sen men seglade mest i Port Elizabeth som ligger ca 80 mil österut från Kapstaden. Det finns dock så mycket bra segling i Kapstaden så det finns ingen egentlig anledning att förflytta sig så långt därifrån.
    Du skall definitivt ta med egna grejer, det finns knappt att hyra och har du tur som jag hade så slipper du betala en enda krona för frakten. På vägen hem hade jag 80(!) kilo övervikt som slank med gratis…
    Jag har en bok hemma “The definite guide to boardsailing in Cape town”. Jag tror att det går att beställa den, jag kollar upp det. På den här länken finns dock en del info och bilder: http://www.scruz.net/~sme/sasurf.htm

    Lycka till!

    /Krille krokodil

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 februari, 2000 vid 17:00

    Ajdå, det blev fel i länken.
    Rätt adress: http://www.scruz.net/~sme/sasurf/sahome.htm

    /K K

  • pa-drift

    Medlem
    3 februari, 2000 vid 17:23

    Tackar för all info:-))

    Men detta med att få med sig sina windsurfing grejor!!
    Jag har oxå haft turen med mig ibland, kom själv hem med 85 kilo från Tarifa där i windsurfinggrejor, cykel, videobandspelare!? och allt för att va där 7 månader…
    Men jag litar inte på turen till Africa, tror inte det är så konstigt:-)
    Det billigaste jag får tag på är; Lufthansa 1320 enkel!!!annars ville british airway ha 3000 enkel då frakt…hmmm det går ju inte ler***Jag menar man kan ju börja fundera på att hyra saker om det ska va så dyrt, ska vara där en månad
    Vilka bolag har ni haft kontakt med??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapstaden…resa…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.