Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Karpathos 2008

  • Karpathos 2008

    Publicerad av aronh på 10 april, 2008 vid 15:34

    Nu har jag köpt flygbiljett till Karpathos. Ska vara borta två veckor. Åker 8 juni och kommer hem 22 juni. Jag ska dit med min syster som ska lära sig vindsurfa och jag ska träna upp min freestyleseglig. Vi hade tänkt bo vid Club Mistral. Min syster tänkte hyra bräda där och kanske ta en kurs.

    Eftersom detta blir min första surfresa har jag lite funderingar.

    Jag tänkte ta med mig egna grejer. Hade tänkt sattsa på att köra min 77 liters Naish Vector (freestylewave) och med 5.0, 4.4 Neilpryde Combat. Sen har jag funderingar på ett tredje segel att ta med. Jag har ett 5.9 men tänkte eventuellt skaffa mig ett Neilpryde 3.7 och ta med istället. Ända haken är att då måste skaffa en 370 mast. Det känns som 3.7 är det som gäller men det blir fort många utgifter. Behöver en ny bom också samt en bag att packa allt i.

    När man flyger vill de ju att allt ska vara i ett kolli. Hur packar man bäst? Har två tankar om hur jag ska göra. Ett alternativ är att skaffa en dubbelboardbag och lägga allt i den. Eller… jag har en ganska stor bag (ca.250×65 Brädan är 244×56) som man kanske skulle kunna få ner allt i. Men den är inte så tjock så tänkte kanske att man tar brädan i en tjockare som passar bättre och sen lägger den i den stora med segel mast och bom alternativt sepparat och sen dra ihop bagarna med spännremmar. Det är dethär med kostnaderna. En dubbelbag är kanske det bästa men det blir fort dyrt.

    Hur ser det ut med affärer kring surfområdet. Kan man handla mat där eller måste man in till stan? Det blir förstås dyrare isåfall.

    Hur det brukar vara när man tar med egna grejer. Får/vill man ha grejerna på sitt rum eller måste man hyra en plats att förvara grejerna? Tänkte ha ett boende med ett eget lite kök som ligger ganska nära vattnet.

    Är det värt för min syster att ta en kurs eller är det bättre att bara nöta själv. Hon har seglat några gånger och kan dra rigg och segla framåt. Jag kommer ju själv att ha tid att hjälpa henne.

    Är det några andra som ska dit under samma tid? Hade ju varit kul med någon att köra med så man kan pusha varandra. Jag tänkte stanna två veckor medan min syster bara en så om någon är intresserad av att dela boende ena veckan så är det bara att hojta till.

    krull svarade 15 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • aronh

    Medlem
    19 april, 2008 vid 11:58

    Det var visst lite dåligt med respons.

  • tim-eriksson

    Medlem
    19 april, 2008 vid 12:12

    Tips om billig resa? Håller på och letar efter 1-2 veckor billig surf i sommar med en kompis.

  • aronh

    Medlem
    19 april, 2008 vid 12:25

    Jag vet inte hur mycket allt kommer kosta för mig/oss men vi kommer försöka hålla en så låg budget som möjligt. Flyget är redan bokat och det kostade ungefär 3700 kr plus frakt av utrustning 800 kr enkel eller båda vägar kommer jag inte ihåg.. Det går säkert att hitta billigare om man väntar ett tag men jag tycker det kan vara ganska skönt och ha allt klart. Speciellt när jag inte är så van vid att resa. Ska boka boende snart och det blir väl ungefär 2500 kr för två veckor. Även här går det säkert att få det billigare.

    Häng på om du har lust. Jag är inte den som festar men är kanske inte det man gör på Karpathos ändå. Kommer att försöka vindsurfa så mycket som möjligt när jag är där och som jag sa tidigare så hade det varit kul med någon/några att köra med.

  • tim-eriksson

    Medlem
    19 april, 2008 vid 15:28
    Aronh;459407 wrote:
    Jag vet inte hur mycket allt kommer kosta för mig/oss men vi kommer försöka hålla en så låg budget som möjligt. Flyget är redan bokat och det kostade ungefär 3700 kr plus frakt av utrustning 800 kr enkel eller båda vägar kommer jag inte ihåg.. Det går säkert att hitta billigare om man väntar ett tag men jag tycker det kan vara ganska skönt och ha allt klart. Speciellt när jag inte är så van vid att resa. Ska boka boende snart och det blir väl ungefär 2500 kr för två veckor. Även här går det säkert att få det billigare.

    Häng på om du har lust. Jag är inte den som festar men är kanske inte det man gör på Karpathos ändå. Kommer att försöka vindsurfa så mycket som möjligt när jag är där och som jag sa tidigare så hade det varit kul med någon/några att köra med.

    Jo, kanske skulle haka på. Jag och en kille från Lund då. Innan du bokar boendet så skicka ett pm? Om du har hittat ett okej boende för 2500 kr för 2 veckor låter det intressant.

    Hörs.

  • aronh

    Medlem
    19 april, 2008 vid 17:51

    Okej. Det hade ju varit kul. Jag ska försöka fixa med boendet i veckan som kommer men jag skickar ett PM innan. Som jag nämnde tidigare tänkte vi boka via Club Mistral. Där har de ett boende som heter Blue Lagoon Studios som inte är allt för dyrt. Det är så man kan laga lite mat också.

  • svenne

    Medlem
    19 april, 2008 vid 21:00

    Det finns typ en kisok vid flygplatsen, men annars finns inget annat än baren och restaurangen vid Chicken bay. Nu vet jag inte så mycket om Mistral-haket, men Chris Schill ringde upp en snubbe i stan, som ligger på andra sidan berget, som kom över med en moppe på trailer. Riktigt smidigt. Kort och gott och inte alls så dyrt, tänker ni snåla på matbudgeten så är moppe eller bil ett måste. Tror till och med att det blir billigare att just hyra moppe och åka några gånger till stan och handla än att äta restaurangkäk hela tiden. Å andra sidan är det överraskande grönt på norra sidan av bergen så det kan vara värt att ha ett fordon och åka runt lite.
    Jag upplevde STORA prisskillnader i de få butiker som finns. Kolla runt lite, det är lite svårt att förklara hur man hittar till den jag gillade.

    Jag gillar Karpathos, och hade det inte varit för andra planer i år hade jag nog redan bokat. 🙂

  • svenne

    Medlem
    19 april, 2008 vid 21:05

    Jag kan rekommendera Princess Studios. Det ligger på promenadavstånd från alla centra (närmare Chicken än Devils), bra lägenheter med sjysst badrum och pentry.

  • aronh

    Medlem
    19 april, 2008 vid 21:21

    Tack för svaret Svenne. Jag kollade runt lite efter Princess Studios. Ligger inte det en bit ifrån vikarna Chicken Bay, Gun Bay och Devils Bay? Det är klanske inte så långa avstånd på ön. Tycker det är så svårt att hitta olika alternativ när det gäller boende.

    Jag får intrycket av att Karpathos är ett mycket omtyckt resmål. Ska bli spännade att komma dit.

  • svenne

    Medlem
    19 april, 2008 vid 22:09
    Aronh;459468 wrote:
    Tack för svaret Svenne. Jag kollade runt lite efter Princess Studios. Ligger inte det en bit ifrån vikarna Chicken Bay, Gun Bay och Devils Bay? Det är klanske inte så långa avstånd på ön. Tycker det är så svårt att hitta olika alternativ när det gäller boende.

    Jag får intrycket av att Karpathos är ett mycket omtyckt resmål. Ska bli spännade att komma dit.

    Det tar max tio minuter att gå till Chicken från Princess. 15 till Devils, i tofflor.
    Sök, det finns hur mycket som helst om Karpathos här.

  • aronh

    Medlem
    20 april, 2008 vid 09:07

    Jo jag har kollat runt lite här. Det var så jag fick upp ögonen för ön.

  • ernie-mccracken

    Medlem
    20 april, 2008 vid 13:58

    Karpathos är ett grymt ställe om man vill få surfat garanterat.

    Det är ett suveränt ställe om man vill lära sig att surfa eller
    utvecklas.

    – Perfekta värderförhållanden.

    – Ta med mycket solskydd.

    – Har Du MS Microsoft XP händer bör Du satsa på handskar från första dagen. Det höga salthaltet dödar händerna och Din resa.

    – Man kan bo i Staden Pigadia, och hyra scootrar för att ta sig till Centret varje dag. Jag tycker att det är trevligare. Och så får man lite disans till centret. Det tar 20-25 minuter att köra med scooter i bergslandskap. Oslagbar utsikt. Och Pigadia är en liten men cool stad.

    – Club Mistral ligger bättre till rent geografiskt än Chris Schill centret i förhållande till körsträckan. Prylarna är bra. Människorna trevliga.

    Har varit där två gånger. Grymt ställe!!

  • aronh

    Medlem
    21 april, 2008 vid 14:31

    Ja, solskydd får man inte glömma. Jag lär väl bränna sönder mig ändå.

  • bigblue

    Medlem
    29 april, 2008 vid 20:12

    Vi är tre polare som ska ner till Karpathos, dock kommer vi ner något senare. 26 juni-3 juli. Ska bo på Hotel Poseidon 2 km från Gun Bay. Prylarna hyr vi på Club Mistral. Tänkte också boka upp några lektioner. Gjorde detta när vi var i Dahab och kan konstatera att det ger bra utdelning.

  • aronh

    Medlem
    29 april, 2008 vid 20:45

    Aj vad synd att vi missar varandra. Så tror det kan vara värt för min syster att ta några lektioner. Då får vi försöka fixa det.

  • aronh

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 11:31

    Som sagt var om någon vill vara med och dela boende så hojta till.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Karpathos 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.