Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Karpathos 2008

  • kalllek

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 10:12

    Jag ser på några bilder att flera har våtdräkt i Karpathos. Någon som vet vad man bör ha, 3 mm eller 2 mm med korta ärmar korta ben?

  • svenne

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 14:07

    Om du åker nu behöver du inte ha någon. På sin höjd en tunn shorty. Jag var där i slutet på maj förra året och hade en 2 mm på mig. Men det var mest för att slippa nerkylningen i luften.
    En rashguard och långa shorts är att föredra om man inte vill bli söndergrillad första timmen. Ha solkräm på öronen!

  • kalllek

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 23:31

    Ju mer jag läser om Karpathos ju mer inser jag att det är ett orkanspot. Funderar på om jag kommer stå där med 15 liter för mycket i min 104 liter Syncro Move om det är 4.0 vind varje dag. Jag ska mest öva mig på att sätta dom där fullplaningsgipparna helt och annars mest cruisa fram och tillbaka. Då borde det väl vara ganska ok brädstorlek och med mina 85 kilo?

  • bigblue

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 22:33

    Kom just hem efter en grym och blåsig vecka på Karpathos. Vi hade vindstyrkor som låg mellan 7-8 Bft under hela veckan. Toppnoteringen var 20 m/s med 25 i byarna. Vi bodde på Hotel Poseidon som ligger ca 10 min norr om Chicken Bay. Rummen är enkla men helt ok. Dock är det ingen AC och det är redan ganska varmt (32 på dagarna). Att ha öppet dörrar och fönster på natten är svårt då det slår, rycker och skallrar i allt pga vinden. Dessutom hotar hela inredningen att blåsa ut på balkongen. Regina som driver hotellet hämtade och lämnade oss på flygplatsen – gratis. Rummen ligger på 200 kr natten per pers. Då ingår enklare frukost. Hon fixade också så att det skulle finnas moppar för oss när vi kom. Dessa kostar ca 850 kr för en vecka. Vi seglade med Mistral och höll oss i Chicken bay pga den extrema blåsten. Jag hade bokat en Syncro på 84 liter som var perfekt. Största seglet under veckan va 4,7. Sedan låg det mest kring 4.0-4,2. Som sagts tidigare är vindarna i Chicken bay byiga men seglar du utanför piren, men fortfarande innanför landtungan, kan du finna grymma ytor för speed och high speed jibes. Jag och kompisen tog en 2 timmars lektion (500 kr per pers). Dyrt, men jag hade som mål att fixa duckjiben. När lektionen var över hade jag satt flera jippar i full planing så jag var grymt nöjd. Vattnet är behagligt. Ca 23 grader. Hade för det mesta shorts och rashguard. Dock körde jag med 2 mm shorty under de blåsigaste dagarna för att minska vindens kyleffekt. En typisk dag seglade vi mellan 09.30 till lunch som vi käkade på Mistral Main station. En pasta carbonara ligger på 6 Euro. Därefter körde vi ytterligare 2-3 timmar. Dock undantaget de blåsigaste dagarna då krafterna tog slut väldigt fort. Åker ni in till Pigadia på kvällarna, prova restaurangen Akropolis som har bra internationell mat. Ägarna sponsrar också Speedtävlngarna i agusti. Söker ni mer klassikt grekisk mat, prova Sofias. Ni som är påväg kommer få det grymt bra.

  • markan

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 19:35

    Hur reser man till karpathos iår? Åker inte apollo längre? Har letat lite sista minuten men har inte hittat nåt. Förra året fanns det ju grymma flyg + hotell priser.

    Kollar man på flygresor.se osv så erbjuds man jäkla knöliga resvägar. Blir det billigare om man flyger till Heraklion eller Athen och åker båt därifrån?

    Fråga nr 2:
    Själv behöver jag bara en enkelbiljett från karpathos till stockholm. Kan någon svara på hur man bör gå till väga? båt till andra ställen och flyg därifrån kanske blir billigast?

    Alex

  • bigblue

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 19:54

    Jo, vi flög med Apollo. Har för mig att Ving också har en kärra ditt ner. Jag pyntade ca 4000 kr för bara flyget. För 6500 kr får man del i dubbelrum i anläggningen Amopi Bay, den som är närmast surfvikarna. Det tar ca 20 min med moppe.
    Charter säljs bara som returbiljetter, varför jag tror att det lättaste är att flyga Karpathos-Athen- Stockholm. Eller om du inte hittar någon passande avgång. Ta båten till Rhodos och flyg hem därifrån.

  • niklasr

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 10:42

    Jag tänker nog åka dit den 8/8, 1 eller 2 veckor, det finns sista minuten både på Airtours och Apollo. Vore kul ifall det var någon som ville hänga på? Är Club Mistal det som gäller eller finns det andra uthyrare som är bra?

    /Niklas

  • svenne

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 10:47
  • kalllek

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 11:40

    Precis hemkommen från en vecka på Karpathos. Som alla andra kan även jag intyga att det det blåser som attan där. Öns namn (Karpathos = vind) passar väldigt bra.

    Under veckan 10 juli – 17 juli så blåste det 17 m/s en dag, 20 m/s i 4 dagar och 24 m/s i 2 dagar. Gränsen för storm är ju 48 knop och det var 42 och 47 knop i 2 dagar och då gick inte ens räddningsbåtarna ut i Devils- och Gun- bay vilket betyder att dom var avstängda då. Chicken var dock öppen eftersom den ligger lite mer skyddat och lättare att fånga upp dom som driver iväg.

    Gun bay:
    Jag var i Gun bay första dagen och då stack folk ut med mellan 3.0 och 3.7 segel. Jag provade 74 liter och 3.7 där och det blev bara någon repa eftersom det var för utmanande för mina kunskaper i 22 m/s vind. Så det blev bara en timme vid Gun och inget på Devils för mig.

    Chicken bay:
    Eftersom det blåste för mycket för mig i Gun bay så fick det bli Chicken, men det var inte så mycket för “kycklingar” kan jag tycka. I Chicken så var det typ 3.7 – 4.5 som gällde. Eftersom de flesta seglade här så blev det ganska trångt och det kunde vara bra att hålla till lite längre ner från vinden där det inte var lika mycket folk, men det gällde att inte gå ner för långt för då var det klippor och icke bottnande djup vid stranden- om det händer något eller du behöver vila. De blåsigaste dagarna (typ alla dagar) flög folks riggar i princip som vantar i vinden och jag fick en snubbes rigg på mig i huvudet men det gick bra (seglet som träffade). Jag såg några andra incidenter också. Hjälm var nästan ett måste tycker jag och hade jag haft en så hade jag definitivt använt den. Säkerhetstänket var inte på topp kan jag tycka och ingen verkade vara informerad om något från Club Mistral i alla fall (där jag hyrde). Det var på egen risk och eget omdöme som verkade gälla:tongue: .
    I Chicken var det också väldigt byigt och det var inte lätt att hålla i grejerna när det ena sekunden blåste 5 m/s och den andra sekunden 20 m/s. Med mitt ca 4.0 segel och 104 litersbräda så gick jag ur planing ena sekunden och nästa så ville allt typ fladdra iväg (gällde att stå i iaf någon av stropparna då – 😀 ). Jag körde även på en 86 liters en dag vilket var mer lämpat.

    Devils bay:
    Jag såg typ 3 till 5 surfare som seglade här från Chris Chill lägret.

    Sammanfattningsvis:
    Det var en av dom svåraste förhållanden jag någonsin seglat i men jag kom hem hyffsat helskinnad. Det var verkligen blåsigt och jag kan tänka mig att detta är ett mycket vindsäkert ställe och gillar man hårdvindssegling så borde detta vara en av de bättre ställena. Det är platt vatten även om jag tyckte att det bildades svall 100 meter från stranden pga den starka vinden. Jag rekommenderar inte att man åker en surfare och en icke surfare till Karpathos. Min flickvän stod ut max 2 timmar per dag på stranden medans jag var ute och surfade. Hon blev verkligen sandblästrad och var efter bara en halvtimme helt täckt av sand var hon än satt- trots att det var vid surfstationen. Det blåste betydligt mer sand i Chicken än Gun bay vad jag kunde känna. Jag tror inte det är så optimalt för nybörjare även om dom kan ta minisegel och stor bräda, tycker också att många som var på medelnivå brände på ganska okontrollerat i 20 knop bland nybörjarna i den grunda delen och det kan ju inte kännas så kul när man har fullt upp att bara komma på hur man styr. Men som sagt, jag tycker inte säkerhetstänket var vad jag är van vid på andra utlandsställen.

    Om jag låter neggig så glöm inte…jag var där tillsammans med en icke surfare, seglade bara ca 2 timmar per dag (orkade inte heller mer i den starka byiga vinden), jag är inte någon van hårdvindsseglare och två av dagarna blåste det nästan storm så att två av bukterna var avstängda. Karpathos är en superfin ö och jag skulle absolut kunna åka dit igen, men som höres så var inte surfet perfekt för mig och min nivå även om den säkert passar många andra perfekt.

  • bigblue

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 12:12

    Under vårt besök för några veckor sedan så kikade vi in hos Chris Chill-lägret i Devils Bay. Läget är suveränt med en skön strand att gå i från. Mistral i Gun Bay har en mycket smal “entry point”. Här fanns North segel hängandes i skuggan tillsammans med F2 brädor. Vid en snabb kik så såg det lika nytt/gamalt ut som hos Mistral. Men de senare har ett större urval (och fler kunder). När vi pratade med killarna på Chis Chill om materialet så sa dem att de antagligen kommer att byta till JP nästa år p g a osäkerheten med F2.

  • stickan

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 12:48

    Var det några som tältade på stranden i år?
    Var där för två sommrar sedan och bodde på stranden i två veckor, rikigt soft.
    Då var det nog runt 5-6 tält under den tiden vi var där.

    Är lite sugen på att köra en budget vecka om det dyker upp någon billig resa augusti.

    Mvh Stefan

  • bigblue

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 14:51

    Ja, det var 4-5 tält uppslagna. Bäst hade dem det som lyckades hitta lä bakom några byggnader. Annars så fanns det också ett par sufbussar där. Mest tyskar och slovener.

  • krull

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 16:02

    Karpothos 15/8:

    Tackar alla fina inlägg om denna fina ö. Var på väg någon annanstans men efter att ha läst på mig kom jag på bättre tankar. Är väl beginner i sammanhanget men ändå sjukt imponerad. Tog en sista minuten ner hit och hyr grejor hos Chris Schill. Första intrycket är vad sjukt professionella de är. Bra utbud men framför allt trevlig och grym personal.

    Vindarna är helt sjuka! De flesta kör 3.7 men jag fick fega med 3.4:an. Killarna i uthyrningen säger att det blåser 6-6.5 bft. När jag säger att windguru menar att det skall bli stiltje i helgen skrattar alla och säger “never in Karpathos”.
    Folk har tidigare varit inne på det här med moppe-åkning. Turen från Pigadia ner till flygplatsen är helt sjuk. Kan närmaste likna det med att stoppa ut huvudet ur rutan från bilen på motorvägen…och det är när man står still. Ingen trafik men jag skulle ändå rekommendera bil om man är fler.

    //Krull över en kall Mythos

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Karpathos 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.