• basse

    Medlem
    2 november, 2005 vid 19:07

    Det finns ett reseforum. Sök där så hittar du säkert lite nyttig information.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2005 vid 19:09

    tack å bock!

  • argulander

    Medlem
    2 november, 2005 vid 19:12

    Ja runt midsommar för några år sedan var där i 2 veckor. Bodde på Mistraluthyrningen, mycket trevligt. Blåste ju ordentlig, mellan 15-23 m/s hela tiden mest runt ca 20. Seglades mycket 3,0.(Själv var jag inte ute när det var som värst, seglade som minst 4,0, men jag väger över 90 kg.) Sned frånlandsvind, inte mycket vågor. Vinden var nästan påfrestande eftersom det blåste även på natten, lugnade sig alltså inte på kvällen som på många andra ställen. Tycker nog att stället var helt ok, men inget för nybörjare. MVH Klas

  • tobhed

    Medlem
    3 november, 2005 vid 09:36

    Håller helt med föregående talare. Ön är känd för sin vind, dock oftast snett utåt. Först gången i hela mitt liv som jag har känt “fan, kan de aldrig sluta blåsa så förbannat…”.

  • silversurfarn

    Medlem
    3 november, 2005 vid 12:28

    Håller inte med om att det inte skulle vara för nybörjare, har faktiskt svårt att tänka mig ett bättre ställe för nybörjare.
    Då håller man inte till i Gun Bay där det stora Mistral-centret ligger utan i Chicken Bay som ligger en-två km längre västerut (dvs närmare flygplatsen).
    Där finns också ett Mistral-center(egentligen bara en filial) som har kurser för alla nivåer från de som aldrig har stått på brädan och uppåt.
    Var där i två veckor förra sommaren med min tjej som inte surfat förut och vi hade kul båda två. Vi åkte i augusti och surfade 10 dagar av 14, hade kunnar surfa de resterande fyra dagarna också om vi velat.

  • basse

    Medlem
    3 november, 2005 vid 12:49

    Vad är tipsen på boende då? I tråden på reseforumet är det någon som snackar om att tälta funkar och jag gillade idén först men sedan kom jag på att man vill ju softa på en balkong med ett par kalla också. Dessutom är man ju helslut efter 4-5 timmar hård freestyle och då är ju sängen ganska trevlig.

    Skall man ta en flygstol och hyra boende på plats eller vad säger ni som har varit där. Ta med prylar kommer jag naturligtvis göra.

    Tror nog det skulle kunna bli en resa i början av juni.

  • jeppepeppe

    Medlem
    3 november, 2005 vid 18:09

    Var där sommaren 2004 och bodde då i Pigadia som är huvudstaden. Vi hittade vårt boende på internet, kommer tyvärr inte ihåg vad vi fick betala. Det finns även en del boende i närheten av Devils Bay om man vill ha riktigt nära till surfet! Hyrde själv en bil under veckan vi var där, jag tyckte det var riktigt skönt att kunna ta sig in till “stan” efter surfet, dessutom har man möjligheten att prova lite olika spots vilket kan vara svårt annars. Stan är väl som de flesta grekiska småstäder, även om jag tycker att denna var lite lugnare och lite mer ordnad än de jag har varit i tidigare. Har en trevlig liten hamn där i princip alla restauranger ligger och det är som sagt inte helt fel att kunna softa på balkongen med en kall bira efter surfet! Tog ca 1/2 timme från spoten in till stan på normalt grekiska kurviga vägar…

    Vad gäller själva vinden så kan jag hålla med om de flesta andra inläggen, är man där när det blåser, så blåser det ordentligt blush.gif! Den veckan vi var där (i slutet av juli) så hade vi otur med vinden, det blåste bara de tre första dagarna , därefter var det uppehåll i fyra dagar. Nackdelen, om man kan uttrycka sig så, med vinden, är att det blåste hela tiden. På kvällen fick man hitta en restaurang som låg lite i lä för att inte behöva ta på sig en långärmad tröja, men det kan man ju stå ut med…

    Det finns i princip tre olika spot att köra på, dels Gun Bay eller Devils Bay som har frånlandsvind och där det blåser mest, dessutom finns det Lagunen där det är hyfsat långgrunt och bra för de som vill lära sig eller nöta freestyle (om man nu inte vill göra det med 4.0 laugh.gif) och slutligen finns det ett ställe som de marknadsför som vågställe, Luv Spot. Kan dock inte påstå att det är så mycket av vågställe, mest dyningar och chop. Luv spot har i princip bara en surfuthyrning och en liten kiosk/taverna, men det är en hyfsad sandstrand där man kan hitta lite skydd från vinden. Här blåser det inte heller riktigt lika mycket som i Devils Bay.

    Tycket att Karpathos var en rikgtigt trevlig bekantskap och tvekar inte på att åka dit igen! laugh.gif

  • argulander

    Medlem
    3 november, 2005 vid 21:06

    Visst går det att vara nybörjare i Chicken bay en sandstrand med ren frånlandsvind och grunt vatten ca 400 m långt och 250 m brett, där går det att träna beachstart och åka fram och tillbaka, min äldste son som då var 12 år lärde sig mycket där, men på det riktiga spotet är det nog väl tufft för nybörjare. Fö så bodde vi på själva Mistralcentret i en liten lägenhet med 2 små rum dusch och toa, (man kunde i princip klappa centrets brädor från toan). Vi åt på centrets restaurang (vi hade inget kök), det var mycket trevligt god stämning bra personal och mat, inte speciellt dyrt heller. Var där med hela familjen. Jag har mailadress till Manolis som då hade hand om restaurangen och den lilla lägenheten. MVH Klas

  • hankloose

    Medlem
    3 november, 2005 vid 21:31

    Hej å hå !!

    Jag har varit på Karpathos 4 gånger!!!

    Älskar stället!! speed å freestyle paradis av rang och åker man i juni juli augusti septemper kan man räkna med segling varje dag mest med storlekar från 5.0 ner till 3.4!! Har själv åkt charter! Finns dåligt med boende vid själva surfstället! Men hyra moppe å fixa lägenhet i Pigadia som e själva stan e piece of cake! Tar en kvart på moppe att köra till surfet!

    HEnke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 november, 2005 vid 21:33

    Svar till:


    Hej å hå !!

    Jag har varit på Karpathos 4 gånger!!!

    Älskar stället!! speed å freestyle paradis av rang och åker man i juni juli augusti septemper kan man räkna med segling varje dag mest med storlekar från 5.0 ner till 3.4!! Har själv åkt charter! Finns dåligt med boende vid själva surfstället! Men hyra moppe å fixa lägenhet i Pigadia som e själva stan e piece of cake! Tar en kvart på moppe att köra till surfet!

    HEnke

    [/ QUOTE ]

    Tack för tipset henke och alla andra!

  • mwp

    Medlem
    4 november, 2005 vid 08:04

    100 pannor fläsk mistral syncro 90 voodo 4.2
    säger allt

  • jester

    Medlem
    4 november, 2005 vid 09:53

    Svar till:


    100 pannor fläsk mistral syncro 90 voodo 4.2
    säger allt

    [/ QUOTE ]

    Åhhhhh… en fullcambrad 6.2 och ett slalomspett hade inte varit helt fel på det där stället!!!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.