Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Karpathos + nybörjare = fail?

  • Karpathos + nybörjare = fail?

    Publicerad av davvalito på 5 januari, 2011 vid 23:09

    Hej på er!
    Jag var i Kroatien (Bol) förra året och testade vindsurfing och tyckte att det var skitkul =)
    Jag tog en lektion, och körde sedan själv några timmar om dagen de sista tre dagarna. Jag hann lära mig att åka ut från stranden en bra bit, svänga, och sen tillbaka i rätt rejäl vind (enligt mig själv…). Sista dan lärde jag mig att gippa.
    Kort och gott: jag = entusiastisk färsking som vill lära mig mer.

    Nu sitter jag och försöker bestämma vart man ska åka nästa gång. Med på resan följer min flickvän. Hon är också nybörjare med ännu mindre erfarenhet, ca 3 timmars åkning står på hennes CV.

    Jag försöker alltså hitta en skön solsemester till sommaren där vi kan utvecklas och ta nästa steg tillsammans (med vindsurfandet alltså..). Med tanke på vår nivå kommer vi aldrig att orka köra hela dagarna, det lär väl bli 1-2 timmar om dagen skulle jag tro. Därför vore det ju najs om man kunde hitta ett ställe som även erbjuder andra aktiviteter (förutom strandslappande, vilket det såklart blir en del av). Vi är 36 resp. 31 år, tonårsdisko är ej högprio, men gärna kall öl på kvällskvisten =)

    Jag har kollat runt en del i forumet här och det börjar luta åt en 2-veckors till Grekland, där vi splittar resan i två delar för omväxlingens skull.

    Vecka 1 – Naxos
    Vecka 2 – Karpathos (amopi?)

    Karpathos hyllas i många trådar, men det kanske är i svåraste laget för oss? Chicken bay verkar vara det som gäller för nybörjare, men en del säger att det är byigt? På vår nivå vill man ju ha en jämn och “lättåkt” vind och inte nån dragkamp – släpp – dragkamp med seglet hela tiden; saltvatten i magen är en del av skolan, men man vill ju ändå minimera intaget… Fast veckan på Naxos kanske ger råg i ryggen?

    Som det ser ut nu åker vi vecka 27 och 28.

    Iaf, vad tror ni om detta upplägg/orter för oss? Har ni några andra tips för oss som precis har börjat ang. utrustning, teknik, eller vad som helst?

    Tjoho,
    // Davva

    davvalito svarade 13 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • svenne

    Medlem
    6 januari, 2011 vid 00:01

    Visst är Chicken bay byigt, men inte värre än att ni klarar av det. Fördelen med Chicken är att du nästan kan stå överallt. Det kan dock blåsa mer än du kan föreställa dig, och då kan det bli jobbigt av andra anledningar.
    Däremot faller Karpathos totalt på resten av dina önskningar. De två nattklubbarna säljer mest sprit och bensinen brukar ta slut på sommaren så det finns risk att du inte ens kan köra moppe för att få timmarna att gå.
    Men gillar du att äta dig kräkmätt på världens konstigaste pizza (fast god märkligt nog) varje dag när soppan ändå är slut, eller snacka skit med tyskarna som hänger hos farbror Schill, då har du nog chans att få en minnesvärd vecka.

    Missförstå mig rätt, men om inte vindsurf och strandslapp har högsta prio på er semester så borde ni åka till någon annan ö…

    Kolla också in Ixias, Rhodos och Naxos.

  • jesperg

    Medlem
    6 januari, 2011 vid 10:44

    Var på Karpathos för några år sedan med frugan. För nybörjaren är Chicken Bay bra. Du kan inte driva iväg, långgrunt och blåser mindre än de andra vikarna. Vi hade en deal att jag fick surfa på fm, sedan hade vi en hyrbil som du ändå måste ha om du för att komma från amopi. Med bilen gjorde vi utflykter till andra småbyar och stränder på em. Inte mycket till nattliv kanske men väldigt OK semester tycket vi.

  • mwp

    Medlem
    6 januari, 2011 vid 10:44

    Bra val . NAxos och Karpathos är dessutom de mest prisvärda av Greköarna.
    Kolla min avatar den är från Chicken bay se träden i bakgrunden 😉
    /MWP

  • semivaken

    Medlem
    6 januari, 2011 vid 18:42

    Karpathos är perfekt för er. Chickenbay fungerar och när du vill testa lite mer så kan du välja någon av de andra vikarna.

    Karpathos stad är riktigt trevlig och har ett hundratal restauranger och de flesta vi åt på hade riktigt bra mat.

    Vi var där i September så det är förstås mer folk i början av juli som jag antar det blir, men det finns som sagt mycket att utforska på ön med hjälp av cykel (och lite svett) eller en bil.

  • christian

    Medlem
    7 januari, 2011 vid 20:51

    Hej

    Jag håller med Svenne om att Karphatos inte är helt optimalt som nybörjarställe, ni klarar säkert av att segla i chicken bay på Karphatos de flesta dagarna, men jag tror ni får mer utveckling av er segling om ni är på ett ställe som har lite sämre vindstatistik än karphatos. Det finns en anledning till att man lägger världscuptävlingar i speed där 🙂

    Den södra ändan på ön där surfcenter och flygplats ligger är riktigt öde och det finns ingenstans att hänga på kvällarna förutom på surfcentren, och det kanske blir lite enahanda.
    Maten är riktigt bra. En ö med en helt egen lite kargare känsla än andra grekiska öar.

    Naxos har jag ytterst begränsad erfarenhet av, surfade över från Paros tillsammans med Jimmy Hellberg, pinkade på en öde sandstrand och åkte hem igen (1 ben 16 km)
    Men jag har sett på nätet att finns en lagun där som ser helt grym ut
    Vinden lär vara som på Paros. Där har jag lagt några somrar och har haft vind 80% av dagarna, blåsigt men betydligt softare än Karphatos

    Vill ni inte lägga för mycket tid på att åka färjor kan kanske Paros vara något för er om ni skall göra en delad semester. Det finns äldre inlägg om Paros här på forumet.

    Två veckors segling i grekland med hyfsat konstanta förhållanden kommer att göra mer för er utveckling än en sommar i Sverige

    Hoppas ni får en riktigt bra resa!

  • vigla

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 10:35

    Karphatos är inget optimalt nybörjarställe, jag har sett många uppgivna själar även i Chicken Bay. Med din beskrivning så finns det många betydligt bättre alternativ bland de grekiska öarna. Naxos är riktigt bra både vad gäller surf och utbud på land, glöm däremot orten Mikri Vigla på västsidan på Naxos som är mer bump n´jump och inget för nya i sporten men däremot ett hett ställe när man utvecklats mer (vattenstarter är nödvändigt).

    Kolla även Kokkari på Samos, Fanatic Center med stort utbud av bra utrustning och bra placering i en skyddad bukt med en stadig vind som kommer snett in mot stranden. En hel del att titta på när man inte surfar. Kolla http://www.samoswindsurfing.gr

  • davvalito

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 12:32

    Tack för alla bra svar!
    Vi skippar Karpathos denna gång (men kanske riktar blickarna dit senare, när tjejen förhoppningsvis också har blivit surfbiten i sommar =)
    Vi kommer att börja en vecka på Naxos, tänkte försöka hitta boende söder om Chora vid St George-stranden. Det verkar perfekt med närhet till både stan och strand/Flisvos.

    Sedan lutar det åt att vi tar en vecka på Paros, som ju ligger nära med båt. Där verkar det dock som att man måste välja: antingen bor man nära stan på västsidan eller nära surfet på östsidan (golden beach). Jag vill såklart bo vid surfet, men frågan är om känns dött i övrigt där (tänker på tjejen)?

  • christian

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 19:25

    Hej

    Paros södra ände är inte heldött, men det beror på vad man är ute efter.

    Vill man bo så man kan gå till surfet och ta en moppe till krogen eller bo vid krogen och ta moppen till surfet?

    Det ligger flera strandbarer och ett tjugotal schyssta restauranger på promenadavstånd från golden beach.

    En riktigt bra bar som är värd ett besök, Golden Garden. Här hänger alla på kvällarna

    Närmaste samhälle heter Drios och har en bra affär samt flera bra restauranger nere vid Drios harbour

    Marpissa som är lite större ligger åt andra hållet och där finns apoteket

    Halvvägs till Marpissa (2 km från golden beach) ligger Pounda beach och där kan man kolla när athens motsvarighet till stureplansbrats häller tequila över sig till discodunk

    Piso livadi (2 km från golden beach) är en liten fiskehamn med restauranger och barer, där finns närmaste bankomat

    Närmaste stad är Naussa (15 km)som är en gammal fiskehamn, med flera stora disco precis i utkanten på staden. Här festar grekerna när de går ut

    Parikia (18 km)är färjehamnen och det är här de flesta båtluffare hamnar, lite billigare än Naussa

    Bo kan man göra i allt som är vitmålat och vill ni ha tips på boende i drios eller runt golden beach kan du skicka ett pm så hjälper jag gärna till.

    MVH

  • mwp

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 17:47
  • davvalito

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 21:47

    Grymt, tack för alla svar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Karpathos + nybörjare = fail?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.