• Karphatos

    Publicerad av christian på 13 januari, 2002 vid 14:20

    Hej

    Är det någon som har varit på Karphatos och surfat alternativt bara semestrat. All information är av intresse.

    Tacksam för information

    /christian

    larry svarade 22 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 januari, 2002 vid 08:09

    Jag var där i Juli och det blåste som fan, dvs kul men det är plattvatten som gäller, Tyskar finns det ganska gott om men inte så att det stör. Jag kan rekomendera folk att åka dit för att segla i hård vind på dagarna och slöa på nätterna, det finns INTE något uteliv att skryta med.
    En annan bra grej med Grekland är att det inte är så himla dyrt.
    mvh Johan

  • frank

    Medlem
    14 januari, 2002 vid 17:36

    läs ranzonens senaste reseberättelse, tror att den är från just karphatos.
    http://www.ranwindsurfing.com
    FRANK

  • larry

    Medlem
    21 januari, 2002 vid 07:56

    Testa sökfunktionen.

    Det här skrev jag i alla fall i ett tidigare inlägg:

    Hej!
    Som jag lovat ska jag här ge en liten rapport från min vistelse på Karpathos, en grekisk ö som ligger mellan Kreta och Rhodos.
    Jag var där 2 veckor i slutet av Juli med min tjej som börjat surfa en aning. Jag packade med mig en boardbag med en våg och en freestyleutrustning och tjejen hyrde på en Mistraluthyrning. Uthyrningarna är bra men är dyra, att ta med ett lass på charterplanet kostar 800 kr. Antingen bor man vid surfställena vid flygplatsen eller så bokar man charter med boende och då hamnar man i Pigaida som är huvudstaden. Jag rekommenderar det senare eftersom staden är ganska mysig, men då behöver man hyrbil. Glöm partyliv, det är mest par och familjer som reser hit.
    På Karpathos seglar man i huvudsak på fyra spots. Alla ligger i närheten av flygplatsen.
    Tre av spotsen ligger i var sin vik intill varandra. Dessa spots har frånlandsvind med näst intill plattvatten. Men det är ingen fara att blåsa ut till havs. Uthyrningarna som ligger i varje vik har gummibåtar som de hämtar in folk med och det finns en landtunga som fångar upp dig i värsta fall. Vinden är stark och till en början trodde jag att det skulle bli problem för min tjej att segla, men tack vare det platta vattnet och att en av vikarna är grund så gick det ganska bra förutom de allra blåsigaste dagarna. Det är lätt att segla mellan vikarna och de ligger med gångavstånd från varandra.
    Det fjärde spotet ligger på andra sidan av ön. Här blåser det sidvind från höger och lite mindre än i de andra vikarna. Man kör förmodligen med en halv eller en kvadrat större segel här. På Karpathos kallar man detta ställe för ett vågspot. I min mening skulle Haga park klassa in som vågspot med samma bedömningskriterier.
    Hur som helst blåser det ordentligt på Karpathos.
    Min bedömning är att Karpathos lätt är i klass med Gran Canaria vad gäller vinden. I Juli och Augusti klarar man sig bra de flesta dagarna med vågbräda och segel under 5.5 kvadrat. 3.5 segling är inte ovanligt. Varmt är det också. Jag seglade utan våtdräkt hela tiden och jag skulle rekommendera känsliga personer att boka boende med aircond då vi inte hade kallare än 27 grader på natten.

    Alltså: Blåsigt som fan på sommaren. Varmt och gött. Bra uthyrningar. Bra för att lära upp tjejen. (Helst bör hon passerat det värsta nybörjarstadiet pga den hårda vinden). MAN SAKNAR VÅGOR!!! Men är man toffel så är man………….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.