Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kastfall – Hur laga spricka

  • Kastfall – Hur laga spricka

    Publicerad av antonn på 11 juli, 2019 vid 10:21

    Hej!

    Inser att det finns en massa att läsa på om detta men jag skulle vilja ha lite snabba råd kring hur avancerad lagning jag skall göra på min bräda efter ett litet kastfall jag hade härom dagen.

    Jag har fått en skada i nosen som är rätt så liten (se bilder). Området runt skadan känns inte särskilt mjuk annat än längst fram i skadan där även glasfiberlagret har spruckit upp. Min fråga är väl hur mycket jag måste öppna brädan innan jag lägger i epoxi och väv.
    Räcker det med att slipa bort den trasiga glasfibern ca 1cm på varje sida av den synliga skadan för att sedan lägga i i 2-3 lager av glasfiberremsor och epoxi eller måste jag slipa upp skadan mer än så tror ni?

    Detsamma gäller det lilla inringade området där det enbart är en skråma i färgen, ingen öppen spricka i glasfibern. Skulle ni göra något åt det eller bara lämna det som det är?

    Jag tänker att det inte är lika kritiskt med hållfasthet så långt framme i nosen, att det snarare är viktigast att få det tätt?

    Tusen tack för input!
    Anton

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    mrquality svarade 4 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • erland

    Medlem
    12 juli, 2019 vid 08:41

    Det går säkert att laga lite snabbt så du kan använda den nu i sommar utan risk för vatteninsläpp men vill du ha det stryktåligt borde du nog slipa fram lite mer av sprickan och lägga flera lager även runt nosen ner på undersidan.
    Jag lagade en liknande skada en gång och sprickan visade sig gå långt in under toppskiktet och jag hittade flera andra sprickor när jag väl blottlade glasfibern.
    Har du otur och får en till smäll på just samma ställe kan en dåligt lagad nos spricka ordentligt rakt igenom ( brorsan hade en sån smäll en gång).

    Kortfattat råd är att om du har tid: slipa upp lite mer än nån cm på varje sida (kanske fem iaf) och var brededd att sprickan kan vara större än du tror och laga ordentligt. Slipa även på undersidan så dy kan vika glasfiber runt nosen så inte sprickan kan gå rakt igenom som på min brors bräda. ( Den var svårlagad)

    Har du inte tid: slipa bara lite runt sprickan nån cm och laga där det är mjukt så det inte tar in vatten.
    Även om det är mjukt behöver det iofs inte ta in vatten men det är bättre att vara säker.
    Sen lagar du ordentligt när du har mer tid.

  • mrquality

    Medlem
    16 juli, 2019 vid 09:13

    Ofta små sprickor kan vara “större sprickor”. Ner du kommer att slipa din bräda du kommer att märka hur stor är spricka. Kolla om runt spricka är mjuk eller inte , i så fall behöver lite microballonger i. Du har 2 alternativ.
    1. Snabb epoxy efter slipning
    2. riktig lagning som kan förstärka nosen på bräda.

  • kailua

    Medlem
    16 juli, 2019 vid 23:37

    jag fick ett rejält kastfall över en gammal skada som var snabblagad – då gick det så här … vet inte hur man länkar till gamma tråd men tråden är från 2015 och heter ”Går detta laga själv…” den lagningen håller fortfarande och då har jag fått nya kastfall rätt över lagningen .

    En annan bräda med kastfall var jag osäker på. Såg bara ut att vara spricka i färgen men när jag slipade lite så såg jag direkt små sprickor i laminatet ( ngt mindre än din) .
    Där har jag ”fuskat” med ding-stix och det verkar fungera
    … mitt råd är laga enkelt nu, kör i sommar och om du vill göra det starkare – gör en riktig lagning efter säsongen.

  • kailua

    Medlem
    16 juli, 2019 vid 23:38

    Och om du inte redan läst så gå in på http://www.boardlady.com

  • mrquality

    Medlem
    23 juli, 2019 vid 14:14

    Så där gjorde jag. I videon filmade sprickan som i verkligheten var större. Material köpte jag hos Primenta.se även om det finns att köpa överallt. Brädan har blivit tom starkare i nosen kanske ett par undra gram tyngre men jag märker ignen skillnad.
    https://youtu.be/fOyHSCDfjvw

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kastfall – Hur laga spricka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.